• Äldre 19 Jan 00:57
    2691 visningar
    5 svar
    5
    2691

    Hur hjälper jag min vän?

    Min bästa vän bor tyvärr alldelses för långt ifrån mig. För ca 10 år sedan (vi är idag drygt 30) flyttade hon till ett av våra grannländer. Där träffade hon kärleken, fick jobb, vänner och bildade familj. Vi hörs alldeles för sällan, men när vi gör det är allt som vanligt och som om det inte gått mer än ett par dagar. Vi brukar ses en eller ett par gånger per år, antingen hos mig eller henne. Jag vet att hon skulle finnas där för mig i vått och torrt och jag hoppas att hon vet det om mig också.

    Idag fick jag veta att hon förlorat sin son väldigt sent i graviditeten (hennes 4:e graviditet) och hon har just fött sin efterlängtade helt till synes friska, jättefina och välmående bebis. De fick uppleva ett dygn med honom och syskonen fick träffa sin lillebror. Uch.. En känsla jag inte ens kan föreställa mig...

    En tragedi, en hemsk verklighet och jag är så fruktansvärt ledsen för henne och hennes familj! Men jag är också så ledsen för att jag inte vet vad jag ska göra. Hur ska jag hjälpa? Vad kan jag stötta med? Jag hade så gärna varit där! Gjort allt det där man "bör" - handla, hjälpa med barnen, gå en promenad, laga mat, krama om. Men 10 timmars restid därifrån är det omöjligt att bara svänga förbi. Jag har sagt att jag kan ta ledigt och komma över, men nu har hennes föräldrar och syskon rest dit. Begravning kommer ske inom ett par veckor.

    Har ni varit med om något liknande? Kan ni hjälpa mig hur jag kan hjälpa henne/dem?

  • Svar på tråden Hur hjälper jag min vän?
  • Anonym (Z)
    Äldre 19 Jan 05:50
    #1
    +1

    Skriv ett handskrivet brev? Skicka blommor?

  • Äldre 19 Jan 06:31
    #2

    Hej! Om det hade varit men vän hade jag försökt fundera ut hur jag skulle vilja att hon gjorde om det varit mig. Hade jag velat ha hem min bästa vän? Ja det tror jag. Jag skulle åkt dit över en helg kanske, som en positiv överraskning i det sorgliga. Lita på din känsla och gör det du skulle vilja hon gjorde för dig!

  • Äldre 19 Jan 06:36
    #3

    Tack, jag ska åka dit men inte den här helgen eftersom hennes familj är där nu. Men jag har bara möjlighet att vara där en vecka kanske och det är ju en tung tid både före och efter.

  • Äldre 19 Jan 14:16
    #4

    Hör bara av dig med jämna mellanrum, även om du inte har något särskilt att berätta. Visa att du finns där, men förvänta dig inget tillbaka. Det är otroligt skönt att veta att folk fortsätter höra av sig även om man själv inte orkar eller klarar av att höra av sig tillbaka.
    Var inte rädd för att prata om barnet och händelsen, det är viktigt att visa att hon "får" prata med dig om hon vill, att du orkar ta det och inte är rädd för att lyssna.
    Om hon inte vill prata om händelsen, prata om annat, vad som helst. En distraktion, en påminnelse om världen.
    Som förälder kan det kännas viktigt att folk vågar fråga, för det man kan berätta är de enda minnen man kommer ha av barnet. Även om det gör ont så är det ett sätt att minnas. Men sen är ju såklart alla olika, så var lyhörd och respektera om hon inte vill prata, men det behöver jag säkert inte ens säga.

    Om du åker dit, avlasta såklart. Hjälp till att underhålla syskonen och lek med dem, för det orkar man inte riktigt själv. 

    Sätt in en slant på Spädbarnsfonden eller något liknande och skicka blommor, eller en nalle. Allt du gör för barnet har betydelse.
    Och i framtiden, var inte rädd för att nämna barnet när ni pratar. Kom ihåg relevant datum och visa att du tänker på henne då. Många kommer glömma bort barnet, inte vilja ta upp saker som gör ont, men för föräldrarna är de få minnen som finns  så oerhört viktiga, och att någon kommer ihåg barnet betyde oerhört mycket.

    Nu har jag utgått från mig själv och hur det var för oss, men jag vet i och med forum att det är väldigt lika för många.
    Så det viktigaste är förstås, var lyhörd, och se till att hon vet att du finns där, för lång tid framöver.

  • Äldre 19 Jan 15:09
    #5

    Vilken god vän du är! Ta ledigt för begravningen, och sen frågar du om du får komma dit om 4-8 veckor och visa ditt stöd då. Skicka blommor nu och kanske nåt gosedjur.

Svar på tråden Hur hjälper jag min vän?