• LAVISA

Sonen 4,5 mån vägrar ersättning, tips?

Hej! Har en son på 4.5 månad som sovit bra (ätit var 3:e timme nattetid men somnat om dirrekt) fram till 3.5 månad. Under en månads tid nu har han vaknat varje timme nattetid för att amma. Har försökt få honom att somna om utan bröstet men han skriker och skriker då. Igår försökte vi ge lite ersättning och han totalvägrade. Spottade ut och de lilla han fick ner bara kräktes han upp direkt. Han dricker utpumpad mjölk ur flaska utan problem. Tips?

• Svar på tråden Sonen 4,5 mån vägrar ersättning, tips?
  • Pondus

Går det inte att blanda ut den urpumpade mjölken med ersättning lite i taget så han vänjer sig vid smaken?

• NextUp

Jag fick blanda urpumpad bröstmjölk med ersättning ganska länge innan sonen godtog ren ersättning. Det är inte så att det är närheten och tryggheten din son söker och inte egentligen är jättehungrig?

• LAVISA

Ja det kanske är en smart ide. Har jag inte tänkt på. Ska testa det ikväll. Har beställt en elektrisk pump så pappan kan hjälpa till lite mer på nätterna också :)

• LAVISA
    NextUp skrev 2018-01-19 15:37:17 följande:

Jag fick blanda urpumpad bröstmjölk med ersättning ganska länge innan sonen godtog ren ersättning. Det är inte så att det är närheten och tryggheten din son söker och inte egentligen är jättehungrig?

Jo jag har tänkt på det med. Försöker verkligen lugna honom och bara ligga nära och så men verkar som att amningen gör honom lugn. Tänkte utesluta om de är så att han inte blir mätt. Förut åt han tills han somnade och släppte då men nu äter han ur båda brösten och slutar för att de inte kommer mer och får då somna med hjälp av nappen och närhet. Får försöka tänka att de är en kort tid. :)
  • Snuttis2

Vad är anledningen till att du vill introducera ersättning?

Min son för strax 6 mån och perioden från 4 mån tills nu har varit tuff. När han var liten kunde han sova 2-3 h innan amning på matten och sov lugnt men under månad 4 och 5 går ju barnen igenom flera utvecklingsfaser både motoriskt, socialt och kommunikativt vilket vi verkligen sett. Detta har gjort att han sovit katastrofalt dåligt nu o vaknat allt mellan var 20 min till 1,5 h hela nätterna. Jag har varit sååååå trött. Men det har varit tydligt att behövt närheten, tryggheten för att få hjälp att bearbeta intryck samt tutta ofta för att stimulera mjölken.

Fullt normalt och nu börjar det lugna ner sig. Nu är han nästan 6 mån så nu börjar vi införa lite provsmak på gröt istället till kvällen o morgonen men hel ammar i övrigt!

Svar på tråden Sonen 4,5 mån vägrar ersättning, tips?