• Mammans83

    Hur ska jag förhålla mig till sonens önskan??

    Jag har sen 3 år tillbaka mina två barn varannan vecka, barnen blir nu 11 och 13 år.

    Sen 6 månader så vill inte sonen åka till sin pappa längre, vi har tragglat hur mycket som helst och även varit på BUP- då det resulterade i att sonen inte heller ville gå till skolan om han var tvungen att åka till pappa. Med stöd av BUP så fick vi till så att sonen åker varannan helg under hösten- sakta upptrappat. Det har gått bra. Men nu när pappan kräver att det ska utökas till fre-tis, så får sonen PANIK och vägrar.

    Jag har aldrig sagt att jag inte vill att barnen ska vara där, tvärtom ger det mig ett bra andrum.

    Nu lider jag dock med sonen, han har försökt såååå mycket och länge men klarar inte mer än varannan helg. Så pappan tvingar ju honom de två sista nätterna så konflikten blir ju densamma varje gång han ska åka dit.

    Sonen har ingen anledning vad jag vet, han känner sig inte trygg där säger han. Men samtidigt vet jag att han är oerhört mammig och vi står varandra nära.

    Jag kan inte tvinga honom mer..

    Pappa tycker att BUP är odugliga och att det inte händer nåt i rätt riktning. Han tycker att jag borde tvinga sonen och inte mjäka.

    Hur hade ni gjort??

  • Svar på tråden Hur ska jag förhålla mig till sonens önskan??
  • äldreochklokare
    Mammans83 skrev 2018-02-17 11:35:36 följande:

    Nu skrev jag till Pappan och sa att jag försöker ta med sonen till honom nu så kan han testa vara där över dagen, får då till svar att " vi får se om vi är kvar hemma då, ska iväg kl 13"

    Blir så trött på skiten!!! Jag försöker ju få deras relation att fungera!!!!


    Men du kan inte göra mer nu, jag tycker du har gjort allt man kan, det är pappan som ska se till att det fungerar (och då inte genom att använda "Hitlertaktik" och skrämma pojken till att lyda!). Grunden är här att pappan har ett beteende som inte sonen pallar för. Jag tror jag har skrivit mer än en gång att du ska kontakta socialtjänsten.

    Ring anonymt om du inte vill de ska veta vilka det gäller, beskriv ärendet och fråga om de tycker att du ska göra en orosanmälan om hur det är hos pappa. Skolans  kurator kan också göra en sådan, om sonen ber om hjälp. 

    Jag är inte myndighetsperson som du efterlyser men jag vet mycket om sådana här ärenden, båda via mitt arbete och privat. 
    Enligt lagen har man skyldighet att skydda sitt barn, även mot den andra  föräldern (och ja, det är supersvårt!) men det är bla sånt du kan fråga Soc om, hur du ska göra när sonen vägrar att åka till pappa. 
  • Mammans83

    Mmm det känns bara väldigt märkligt och olustigt men jag förstår att jag behöver göra det.

    Nu hörde pappan av sig igen och skrev " kommer ni är det ditt ansvar att se till så han kommer in i huset"

    Skulle inte tro det? Vill han förstöra vår relation också.

    Sonen berättade nyss att pappans sambo senast incidenten hade sagt till de andra barnen att min son skriker för att "han är sjuk "

    Dom är seriöst inte kloka på en fläck.

    Min son är en välfungerande poppis sportkille, innan de här galenskaperna började.

  • Fritidsmamman

    Jag tycker att det är lite sjukt, hur man behandlar barn som om alla barn vore lika.
    Vissa barn klarar helt enkelt inte av att ha två hem. Vissa barn behöver ha en och samma fasta punkt, och klarar inte av att flytta varannan vecka - en del inte ens varannan helg.

    2018 - vi borde ha kommit längre. Man borde kunna individanpassa på fler plan.
    Hur många vuxna skulle vilja flytta varannan vecka?! Jag skulle ALDRIG gå med på det.

    Man talar om barnets rätt till båda föräldrarna. Men om barnet inte vill, då ska barnet tvingas? För barnets eget bästa? Jag fröståt ärligt talat inte hur det går ihop!?

  • Liten elak och intelligent

    Det här kanske inte är någon ide som funkar men hur skulle det vara om du följde med och var med hos pappan några dagar tillsammans med sonen?


    Pappan har en ny familj förstod jag det som. Hur länge har nya kvinnan och ev barn funnits med i leken? Hur är de och hur är relationen mellan sonen och dem?

  • fluu
    Mammans83 skrev 2018-02-04 13:31:55 följande:
    Nu hände det som inte fick hända!
    Sonen som sen ett par månader gått till skolan med några dagars sjukfrånvaro, vägrade i fredags då det var dags att åka till Pappa. Pappa hämtar efter skolan på fredagen.
    Pappa vansinnig och tycker att jag ska köra sonen till honom, jag pratar med sonen om att vi testar över natten och hörs dagen efter. Väl framme hos pappa blir sonen jätteledsen och Pappa tar beslutet att slita ut sonen ur min bil och bära in honom.
    6 timmar senare har sonen fortfarande inte lugnat sig och pappa messar massa hemskheter om att sonen är psykiskt sjuk pga mig och beter sig som ett monster etc.
    Efter ytterligare sms så skriver han " jag kommer och lämnar sonen nu " och gör det.
    Sonen helt dränerad.

    Jag ringde under fredagen både BUP och famrätten som säger att dom inte kan göra något.
    Jag VILL ju att det ska funka, men sonen vill inte vara där. Han messade mig att han hatar sin pappa och hans familj :(
    Fy f vilken skitpappa! Spara alla sms från både sonen och pappan och boka tid på familjerätten. Stackars lille kille! Jag hade också svårt att bo hos min pappa, inte att åka dit, men att bo där mer än över en helg. Jag behövde så mycket trygghet och var inte trygg med pappas dåvarande sambo. Pappa tvingade ett tag och det skadade vår relation enormt. Ditt ex måste fatta att han inte kommer bygga upp någon trygghet genom tvång!
    Jag tycker faktiskt att du ska stå upp för din son. Jag önskar att min mamma gjorde det. Hon samarbetade för att hon inte ville ha bråk och det respekterar jag verkligen, men jag önskade ändå att någon stod lite mer på "min" sida.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    äldreochklokare skrev 2018-02-04 13:43:02 följande:
    Snarare pappan som är "psykiskt sjuk", om någon är det

    Du kan orosanmäla vad som sker när barnet är hos pappa, till socialtjänsten. Du kan även be skolans kurator att de orosanmäler när de ser hur sonen blir påverkad så att det påverkar skolsituationen. Detta kan vara steg ett till något annat.

    Enligt vad socialtjänsten alltid säger har man både rätt och skyldighet att skydda sina barn, även mot den andre föräldern, så du har enligt lag rätt att inte köra sonen till pappa när det fungerar så dåligt. Jag vet att det är jättesvårt att göra så, då pappan säkert kommer bli jättearg men barnen är så pass gamla också, att man måste lyssna på dem! 

    Familjerätten låter konstigt att de säger de inte kan göra något, men det bygger förstås på att pappan går med på att gå dit och prata med dig, det kanske han inte är intresserad av (än i af) 

    Men om jag vore du skulle jag ringa Soc men också skriva ihop en orosanmälan baserad på vad som just hände + att det ju inte var första gången. Ta dock hjälp av skolan så mycket du kan! Om de orosanmäler också brukar det bli lite mer skruv. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mammans83

    Sparar alla meddelanden. Han vet att han skitit i blå skåpet där, med anklagelser, kallar mig och barnen saker. Diagnostiserar alla runt om mig osv.

    Efter helgen så fick jag ett sms om att han börjar betala underhåll och för över barnbidraget. Då vart jag ännu mer förbannad. Kränkt Man och Pappa bara ger upp. Han har inte hört av sig till sonen en enda gång sen han bar ut honom ur bilen för två veckor sen, och sonen tänker verkligen inte åka dit igen...

    ????

  • äldreochklokare
    Mammans83 skrev 2018-02-23 14:38:11 följande:

    Sparar alla meddelanden. Han vet att han skitit i blå skåpet där, med anklagelser, kallar mig och barnen saker. Diagnostiserar alla runt om mig osv.

    Efter helgen så fick jag ett sms om att han börjar betala underhåll och för över barnbidraget. Då vart jag ännu mer förbannad. Kränkt Man och Pappa bara ger upp. Han har inte hört av sig till sonen en enda gång sen han bar ut honom ur bilen för två veckor sen, och sonen tänker verkligen inte åka dit igen...

    ????


    Fast det är ju det allra bästa för sonen, i alla fall för nu. 
  • SofieJ
    falukorv skrev 2018-02-24 11:48:01 följande:

    Hur skulle ni gjort om ni bodde ihop och sonen inte ville bo där? Gör på det sättet.


    Ehh... Va?
  • Mammans83

    Ja ni. Två månader har gått. Sonen vägrar träffa pappa ens en minut, pappa har gjort ett försök genom ett sms till sonen där han föreslår att dom ska gå ut och äta.

    Sonen vägrar och svarar inte ens.

    Ska jag bara låta tiden gå?

  • LFF
    Mammans83 skrev 2018-04-18 09:44:47 följande:

    Ja ni. Två månader har gått. Sonen vägrar träffa pappa ens en minut, pappa har gjort ett försök genom ett sms till sonen där han föreslår att dom ska gå ut och äta.

    Sonen vägrar och svarar inte ens.

    Ska jag bara låta tiden gå?


    Varför vill inte sonen ens svara pappan? Vad säger han när du frågar varför han inte vill träffa pappan?
Svar på tråden Hur ska jag förhålla mig till sonens önskan??