• ABC73

    Innehåll i skrivuppgifter på nationella provet i svenska för åk 3?

    Finns det någon lågstadielärare som skulle kunna hjälpa mig med information om vad som egentligen ingår i det nationella  provet i svenska i årskurs 3?

    Började nämligen att fundera lite över sonens skrivuppgifter på lektionerna och i hans läxor och hur väl det förbereder honom på just det nationella provet.

    Har kollat på Skolverkets hemsida, och hittat följande:


    A Muntlig uppgift (gruppuppgift)
    Läsa berättande text
    C Läsa faktatext
    D Enskild högläsning
    E Enskilt textsamtal
    Skriva berättande text
    Skriva-stavning och interpunktion
    Skriva ? faktatext

    Hittade också information på Uppsala universitets hemsida med lite exempel.

    Som jag förstått det ska eleverna i delprov E klara att göra en muntlig sammanfattning av en skönlitterär text. Finns det något moment där de ska göra en skriftlig sammanfattning av en skönlitterär text?
    Sonen ska nämligen varje vecka göra en skriftlig sammanfattning på minst 8 meningar på veckans kapitel i "Nyckeln till skatten".

    Lärarna påstår att sammanfattningsläxan är en förberedelse för nationella provet, men när jag laser beskrivningen av provet och exemplen, verkar det inte stämma.

    Däremot verkar det ju som barnen ska skriva en berättande text och göra en sammanfattande faktatext, baserad på stödord som de får.

    I år har de knappt arbetat med att skriva egna faktatexter eller berättande texter, varken på lektionerna eller i hemläxan.

    Har jag missuppfattat innehållet i de nationella proven, eller har min sons lärare dålig koll på vad det nationella provet i svenska i åk 3 faktiskt innehåller och omfattar?

  • Svar på tråden Innehåll i skrivuppgifter på nationella provet i svenska för åk 3?
  • Carambolan

    De kanske inte menar på det sätt som du tänker? Det blir ju en förberedelse i och med att han varje vecka måste läsa och reflektera över innehållet i texten. Sen att uppgifterna på nationella provet inte har exakt samma form spelar ju ingen roll, det viktiga med läsläxan är ju att utveckla läsförståelsen.

  • Hzbdbdvs

    Tycker i allra högsta grad att det låter som en passande läxa. Har du frågat din som vad han gör under dagarna i skolan? För många gånger så integrerar lärarna svenskan i andra ämnen. Förmodligen skriver han rena faktatexter i So:n eller om de i din sons skola har GOTD (Grej of the day) då kan eleverna få vara med och ta reda på fakta om valfritt ämne, som dom senare får berätta inför en grupp eller hela klassen. Sen är övningen din son får väldigt bra då han tränar som tidigare nämnt läsförståelsen men även skrivförståelsen och förmågan att reflektera över en text. Toppen i mina öron!

    Och då är jag snart utbildad grundskollärare dock mot mellanstadie 4-6:an.

  • ABC73

    I SO har de en gång skrivit om ett land, och då fick de i hemläxa att leta efter fakta. I övrigt får de mest skriva av texter som en av lärarna skriver på tavlan.

    Mycket av lektionerna överlag verkar gå åt att ha läxförhör och hålla ordning på klassen.

    Skulle föredra att bara kunna stötta sonen i att göra läxan, men måste gå in och agera lärare, eftersom de ofta får uppgifter i läxan som de inte gått igenom det här läsåret.

    Läraren verkar helt övertygad om att sammanfattning av en skönlitterär text är en del av nationella provet, och har hittills inte haft någon repetition av vad som ska ingå i en berättelse eller vad som är viktigt i en faktatext.

Svar på tråden Innehåll i skrivuppgifter på nationella provet i svenska för åk 3?