• Sommars

Bonus mamma till 9 åring

Behöver lite råd och insyn Hur ni hanterar detta! Har en bonus son på 9 år och en egen pojk på 3 år. Nu är det så att bonussonen det senaste året är ofta sur, bitter och känns som han struntar i vad han säger. Upplever som han är en mini tonåring? Är detta en speciell ålder?? Jag uppmanar ofta honom till att försöka skratta , vara glad och att försöka lyssna vad vuxna säger till honom. Dessutom är jag inte hans riktiga mamma så det är ibland svårt, ska jag uppfostra honom? ja till viss del blir det ju så. Tillmälen hör den att han träffar bara sin riktiga mor 6 dagar i månaden . Jag är ju den som tjatar och han tycker nog att jag är jobbig i många läge ........ tips från andra bonus mammor?

• Svar på tråden Bonus mamma till 9 åring
  • lacrymosa

Varför inte fråga varför han känner sig sur och bitter? Hur hade du själv reagerat om någon uppmanat dig till att skratta och försöka vara glad när du i själva verket inte var det?

• mammalovis

Läs på om 9-årskrisen! En period då barnet funderar mycket kring liv och död och sin egen person. Kanske dags att lyssna på hans tankar utifrån känslorna och inte bara försöka trycka undan dem.

Svar på tråden Bonus mamma till 9 åring