• Anonym (Sova)

    Alltså! Lakan till en 210 gånger 210 säng?!

    Vi har en säng med måtten 210 gånger 210 som ska komma med leverans i februari.

    Kollar lakan nu för att ha det klart men hittar varken sängar eller lakan med våra mått.

    Helt lost på detta med mått, någon vet please?!

  • Svar på tråden Alltså! Lakan till en 210 gånger 210 säng?!
  • Anonym (Sova)
    23åring skrev 2018-01-20 21:53:56 följande:

    Vi har säng i den storleken, har ?dra-på?-lakan och madrasskydd från zebra köpt på sova. Dyrare än Ikea grejer men bra grejer. Där vi köpte sängen hade de inget i så stora storlekar...


    Ok sjysst.

    Men är det egentligen bra mått för en säng?
  • fjanten
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-01-20 20:54:18 följande:

    Den där har jag också gått på en gång. TS vill inte ha lakan som är 210*210 hon vill ha lakan till en säng som är 210*210. Det är en väldigt stor skillnad på dessa två. Kan du gissa vad?


    Precis, och lakanen på läken i inlägget du citerade är 270x270cm - utmärkt för en 210x210 säng. I det andra inlägget jag skrev var det kuvertlakan för en 210x210cm lång säng. Kuvertlakan är ungefär som dra-på-lakan.
  • Anonym (Sova)
    Pope Joan II skrev 2018-01-21 08:11:39 följande:

    Köp Mille Notti 270x270.


    Tack påven!
  • 23åring
    Anonym (Sova) skrev 2018-01-20 21:57:02 följande:

    Ok sjysst.

    Men är det egentligen bra mått för en säng?


    Nej det är egentligen inte bra mått för en säng. Större än två vuxna behöver, för stort för många sovrum, skitjobbigt att städa under. Men när man har småbarn som vill sova i sängen är det guld, slipper nu att bli sparkad på och sova med halva kroppen utanför sängen. Men när barnen inte vill sova hos oss längre och det är dags för en ny blir det en mindre igen.
  • Anonym (Qwerty)
    23åring skrev 2018-01-23 19:47:39 följande:

    Nej det är egentligen inte bra mått för en säng. Större än två vuxna behöver, för stort för många sovrum, skitjobbigt att städa under. Men när man har småbarn som vill sova i sängen är det guld, slipper nu att bli sparkad på och sova med halva kroppen utanför sängen. Men när barnen inte vill sova hos oss längre och det är dags för en ny blir det en mindre igen.


    Om man då inte är 197cm lång och vill slippa sova med fötterna utanför sängen varje natt. Då är tom det nästan för litet.
  • 23åring
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-01-23 19:51:21 följande:

    Om man då inte är 197cm lång och vill slippa sova med fötterna utanför sängen varje natt. Då är tom det nästan för litet.


    Haha, ja det problemet har inte jag med mina 170cm. Fast du kanske ändå inte behöver bredden 210cm? Det är ju kombinationen som gör det trångt och svårstädat i sovrummet...
  • fjanten
    23åring skrev 2018-01-23 20:00:50 följande:

    Haha, ja det problemet har inte jag med mina 170cm. Fast du kanske ändå inte behöver bredden 210cm? Det är ju kombinationen som gör det trångt och svårstädat i sovrummet...


    Är man så lång så är ju oftast armar, ben osv också längre - vilket även tar upp mer utrymme på bredden Så 210 kan behövas i båda led då.
  • Anonym (Sova)
    23åring skrev 2018-01-23 19:47:39 följande:

    Nej det är egentligen inte bra mått för en säng. Större än två vuxna behöver, för stort för många sovrum, skitjobbigt att städa under. Men när man har småbarn som vill sova i sängen är det guld, slipper nu att bli sparkad på och sova med halva kroppen utanför sängen. Men när barnen inte vill sova hos oss längre och det är dags för en ny blir det en mindre igen.


    Tack för svar... undrar just.

    Vi skaffa ju den för att vi nu är tre och snart blir fyra.. rätt många år kvar med barn i sängen och detta känns ju lyx med så mycket space. Är det en kontinental säng ni har?

    Tänker de är rätt höga ändå för att kunna nå något sånär med dammsugaren..

    Fast ibland känns det som att det kvittar hur stor säng man har, mamma och pappa tycks ändå alltid hamna på varsin kant medans ungen liksom brer ut sig
  • Anonym (210*210)
    Anonym (Sova) skrev 2018-01-20 21:57:02 följande:

    Ok sjysst.

    Men är det egentligen bra mått för en säng?


    Jag gillar våran säng! Vi har stort sovrum så blir inte trångt för oss.

    Jag köper kuvertlakan för sämg 210*210 på Jysk. Superbra till bra pris. Finns dock bara vita
  • 23åring
    Anonym (Sova) skrev 2018-01-23 20:13:53 följande:

    Tack för svar... undrar just.

    Vi skaffa ju den för att vi nu är tre och snart blir fyra.. rätt många år kvar med barn i sängen och detta känns ju lyx med så mycket space. Är det en kontinental säng ni har?

    Tänker de är rätt höga ändå för att kunna nå något sånär med dammsugaren..

    Fast ibland känns det som att det kvittar hur stor säng man har, mamma och pappa tycks ändå alltid hamna på varsin kant medans ungen liksom brer ut sig


    Vi har en kontinental men benen känns inte superhöga när man vill moppa golvet under, hehe. Men vårt sovrum är inte heller superstort så har inte massa plats runt om när man ligger där och ska försöka nå in under den med dammsugare och mopp. Men vi är jättenöjda annars, med en unge som nästan enbart sover hos oss och en femåring som kommer över ibland under natten är det toppen!
  • 23åring
    fjanten skrev 2018-01-23 20:02:53 följande:

    Är man så lång så är ju oftast armar, ben osv också längre - vilket även tar upp mer utrymme på bredden Så 210 kan behövas i båda led då.


    Jag förstår, aldrig tänkt att man inte kulle få plats en person i en 90x200 säng, haha. Du gav mig ett nytt perspektiv!
  • fjanten
    23åring skrev 2018-01-24 21:39:33 följande:

    Jag förstår, aldrig tänkt att man inte kulle få plats en person i en 90x200 säng, haha. Du gav mig ett nytt perspektiv!


    Arbetat som ekonom för ett större bolag som tillverkar just sängar, då snappar man upp en del
  • 23åring

    Och som ytterligare svar på lakanen: vi har haft vår säng i lite mer än 2 år. I början va det nästan omöjligt att hitta lakan och madrasskyddet vet jag inte hur länge jag letade efter... men känns som sängar med dessa mått blivit mycket vanligare det senaste så nu går det att hitta lite var stans som t.ex. tipset om Jysk ovan. Lycka till, tror ni kommer bli väldigt nöjda (från en småbarnsförälder till en annan)

Svar på tråden Alltså! Lakan till en 210 gånger 210 säng?!