• Irie

För litet foster på VUL :/

När man trodde att denna gravidtet faktiskt kunde gå vägen. Gjord ett första VUL för 10dagsr sedan då sågs bara en uppklarning och maskinen ville inte ens uppskatta graviditetslängden. Enligt äl test så var jag då i v5+0 en vecka efter det 6+0 hittade läkaren efter mycket om och men ett foster med hjärtljud. Var in på gyn akut igen pga av småblödningar sedan jag plussade. Med deras för visso betydligt sämre apparat kunde hon se ett litet foster på 3,1mm men inte några tydliga hjärtfrekvens :( hinnsäcken var endast 17mm och där rasade världen samman igen:/ jag som precis börjat hoppas igen!

• Svar på tråden För litet foster på VUL :/
  • mockingbird
    Irie skrev 2018-01-28 18:07:01 följande:

Och där försvann symptomen som faktiskt började komma för 10dagar sen. Är så jävla matt och psykiskt slut. Vad sånt här tar på psyket. Beundrar kvinnor vars barnlängtan får sem att orka trots upprepade missfall. Jag orkar inte :/

symptomens vara eller icke vara säger absolut ingenting.
  • Irie
    beso skrev 2018-01-28 18:51:21 följande:

Jag förstår dig. Hade ju många mf och efter sista i november bestämde jag mig för att ge upp. Orkade inte mer psykiskt. Men oplanerat efter avbrutet blev jag gravid igen denna gång och är nu i v 10. Detta livet är så oförutsägbart..

ja verkligen. Ja livet tar sina egna vägar minst sagt. Jag önskar verkligen dig all lycka till i denna gravidteten, och hoppas du lyckas njuta av den och inte oron från dina tidigare erfarenheter tar det i från dig.
  • beso
    Irie skrev 2018-01-28 18:59:25 följande:

ja verkligen. Ja livet tar sina egna vägar minst sagt. Jag önskar verkligen dig all lycka till i denna gravidteten, och hoppas du lyckas njuta av den och inte oron från dina tidigare erfarenheter tar det i från dig.

Tack snälla. Har ju varit jätteorolig o gråtit för att jag 'vet' det ska dö o bli mf. Men tiden har gått..o det är kvar! :0 Är lite lugnare nu men känner mig inte säker. Känner mig nog lite avtrubbad ibland..efter testen man gör så kanske det går att njuta mer. Håller tummarna för dig också! Som ovan skriver så är det många som har symptom som försvinner eller kommer o går o ändå är allt ok..
  • Irie
    mockingbird skrev 2018-01-28 18:55:49 följande:

symptomens vara eller icke vara säger absolut ingenting.

. Nej i bland inte kanske, men överallt står ju och även sjukvården menar ju att symprom som plötsligt försvinner är alarmerande. Jag var helt utan symprom tills för 11dagae sen, då kom illamåendet och känslig för dofter. Sen för 2 dagar sen, poff borta :/ men får invänta återbesöker på torsdag. Men förbereder för ytterligare ett missfall /MA
  • Irie

Nu ringde gynmottagningen och hade fått ett återbud i morgon kl 8.00, så jag fick den tiden istället för tiden på torsdag. Skönt att äntligen få ett svar även om det är det svaret jag absolut inte vill ha:/ för det värsta är ovissheten och att hoppas och bli besviken om vart annat.

• beso
    Irie skrev 2018-01-29 16:06:47 följande:

Nu ringde gynmottagningen och hade fått ett återbud i morgon kl 8.00, så jag fick den tiden istället för tiden på torsdag. Skönt att äntligen få ett svar även om det är det svaret jag absolut inte vill ha:/ för det värsta är ovissheten och att hoppas och bli besviken om vart annat.

Åh bra håller tummarna jätte hårt för dig! För ca 2v sen var jag lite i samma sits o vet hur nervöst d e..! :(
  • Sjuttiosjuan
    InaLo skrev 2018-01-29 20:42:34 följande:

Hoppas det går bra för dig!

Hoppas det gick bra!!
  • Irie

Fostret hade växt och var nu ca 15mm v7+6 idag. Hjärtat slog tydligt. Svårt att få några svar från läkaren angående om de var "normalt" för tiden. Utan mest "vi får väl tolka det som positivt" .. jag som är orolig skulle behövt en läkare som var lite mer empatisk och ville förklara lite.. kan fortfarande inte tro och hoppas stt det ska gå vägen, men har bokat tid hos mödravårdspsykologen då jag misstänker att jag är Påväg in i en gravidtetsdepression denna gången med:/

• Mittiprick
    Irie skrev 2018-01-30 09:57:28 följande:

Fostret hade växt och var nu ca 15mm v7+6 idag. Hjärtat slog tydligt. Svårt att få några svar från läkaren angående om de var "normalt" för tiden. Utan mest "vi får väl tolka det som positivt" .. jag som är orolig skulle behövt en läkare som var lite mer empatisk och ville förklara lite.. kan fortfarande inte tro och hoppas stt det ska gå vägen, men har bokat tid hos mödravårdspsykologen då jag misstänker att jag är Påväg in i en gravidtetsdepression denna gången med:/

Men vad hade du väntat dig att de skulle se? Man kan inte se om det är något fel på fostret så tidigt. Bara se om det lever och växer. Man kan inte hålla på och göra ultraljud varannan vecka hela graviditeten. Man får försöka ta det som det kommer och att inte hetsa upp sig för minsta lilla sak som att symtomen minskar ena dagen osv.
    Tells it the way it is.
  • Sjuttiosjuan

Men det låter ju toppen. Så positivt besked man kan få så tidigt i en graviditet!
  • Irie
    Mittiprick skrev 2018-01-30 10:06:25 följande:

Men vad hade du väntat dig att de skulle se? Man kan inte se om det är något fel på fostret så tidigt. Bara se om det lever och växer. Man kan inte hålla på och göra ultraljud varannan vecka hela graviditeten. Man får försöka ta det som det kommer och att inte hetsa upp sig för minsta lilla sak som att symtomen minskar ena dagen osv.

Det förstår jag också rent intellektuellt. Lite svårare i praktiken bara, och det lär jag sannerligen inte vara ensam om.
  • beso

Grattis att det såg bra ut! När jag var 7+3 så var bebis ca 13mm så det verkar ju stämma med storleken o tiden på din bebbe. Vad jobbigt du inte mår bra! :( Förstår ju att oron påverkar oxå. Själv har jag tagit cymbalta under mina tidigare graviditeter o även denna och det har inte påverkat bebbarna. Konstigt nog har jag istället mått bättre psykiskt sen jag blev gravid! :0
  • Irie
    beso skrev 2018-01-30 11:37:51 följande:

Grattis att det såg bra ut! När jag var 7+3 så var bebis ca 13mm så det verkar ju stämma med storleken o tiden på din bebbe. Vad jobbigt du inte mår bra! :( Förstår ju att oron påverkar oxå. Själv har jag tagit cymbalta under mina tidigare graviditeter o även denna och det har inte påverkat bebbarna. Konstigt nog har jag istället mått bättre psykiskt sen jag blev gravid! :0

Fick du det utskrivet av vårdcentralen eller psykiatrin ? Det övervägdes vid min förra gravidtet då jag väntade dottern. Men blev liksom ingen ordning på vem som skulle skriva ut det, bollades mellan psykiatrin /mvc pch vårdcentralen:/
  • beso
    Irie skrev 2018-01-30 20:14:51 följande:

Fick du det utskrivet av vårdcentralen eller psykiatrin ? Det övervägdes vid min förra gravidtet då jag väntade dottern. Men blev liksom ingen ordning på vem som skulle skriva ut det, bollades mellan psykiatrin /mvc pch vårdcentralen:/

Jag tog det redan innan så det var psykiatrin som skrev ut det. Psykiatrin brukar det ta tid att få komma till på vissa ställen iaf. Så kanske vc eller mvc är bättre om dom har dr där
  • LillaOops

Va hos bm nyss. Pratade om mina små blödningar. Hon tog ett ultraljud och kunde inte riktigt få fram livmodern och hon kunde inte helt få fram ett foster :(. Hon sa antingen är jag inte så långt gången som jag tror, eller så gömmer de sig å bara kan ses med vaginalt ultraljud eller så har graviditeten stannat av i tidig vecka ????

• Irie
    LillaOops skrev 2018-02-22 18:45:20 följande:

Va hos bm nyss. Pratade om mina små blödningar. Hon tog ett ultraljud och kunde inte riktigt få fram livmodern och hon kunde inte helt få fram ett foster :(. Hon sa antingen är jag inte så långt gången som jag tror, eller så gömmer de sig å bara kan ses med vaginalt ultraljud eller så har graviditeten stannat av i tidig vecka ????

Vilken vecka är du i ?
Svar på tråden För litet foster på VUL :/