• Anonym (Sarek)

Now youre just somebody that I used to know

Jag vet inte vad jag ska göra. För 4 år sen gjorde jag slut med mitt ex eftersom jag träffat en annan kille som jag också blev ihop med. Det hade varit dåligt en längre tid. Attraktionen var borta, han verkade tycka att det var skönt att va hemifrån och stannade kvar länge på jobbet så jag fick ringa och fråga när han tänkte komma hem. Vi hade varit ihop i så många år och jag började känna barnlängtan och ville att vi skulle köpa hus men fick inget gensvar från honom.

Så tillslut gjorde jag slut. Trodde ALDRIG att det skulle sluta som det gjorde. Han LOVADE och bedyrade att vi aldrig skulle tappa vänskapen och verkade verkligen mena det. Jag trodde att vi skulle fortsätta finnas i varandras liv och alltid behålla det vi hade, det som fanns kvar efter att attraktion och förälskelse ebbat ut. Alla minnen och historia, vänskapen.

Han började dejta andra och då märkte jag att jag kanske inte borde ha gjort slut med honom för jag blev jätteledsen av detta.

Sen träffade han en tjej som han blev ihop med med buller och bång, visste inte hur jag skulle ta det, om det var ett rebound eller om dom verkligen var sådär kära. Fick panik.

Bröt ihop. Gick in i väggen. Ju mer jag hörde av mig desto kortare svarade han och tillslut svarade han inte alls och blockade mig i sociala medier. Det var fruktansvärt.

Jag är fortfarande så sårad över att han kunde göra såhär mot mig, vi var tillsammans i 10 år.

Det fanns inte på kartan när vi var tillsammans att vi skulle hamna här idag, att han blockat mig! Jag har alltså inte gjort honom något och innan han blockade mig var han trevlig, bara att han drog sig ur mer och mer.

Men detta? Tänker på texten i Somebody that I used to know

But you didn't have to cut me off

Make out like it never happened and that we were nothing

And I don't even need your love

But you treat me like a stranger and that feels so rough?

Vet inte ens vad jag vill med tråden. Självklara, idiotförklarande svar undanbedes. Hoppas att det finns nån annan som förstår och kan ge nåt råd som hjälper...

• Svar på tråden Now youre just somebody that I used to know
  • smulpaj01
    Anonym (eleonor) skrev 2018-01-24 19:29:29 följande:

Oj jesus, trött jag är som missade det. 

Jag ändrar mig. VAD håller du PÅ MED TS? 

Hehe.... Tänkte väl, blev lite orolig över Dig där ett tag
  • Canadasvensk
    Anonym (eleonor) skrev 2018-01-24 19:29:29 följande:

Oj jesus, trött jag är som missade det. 

Jag ändrar mig. VAD håller du PÅ MED TS? 

Hahahaha!
  • Canadasvensk
    If you love something, let it go. If it comes back to you, its yours forever. If it doesn?t, then it was never meant to be. ? Unknown
  • Anonym (Sarek)
    Anonym (U) skrev 2018-01-24 18:03:24 följande:

Jag förstår precis hur du känner. Jag har varit i en liknande situation, men han dumpade mig pga ett fel jag gjorde. Han sa att han fortfarande älskade mig och att vi skulle vara vänner. Men han blockade mig så fort han skaffat ny flickvän. Jag har fortfarande inte kommit över honom och vet inte vad jag ska göra :( hans flickvän är gravid nu och de är förlovade. Det skulle ju vara vi...

Du skriver att ditt ex gått vidare. Är de förlovade, gifta, har barn? Annars kanske ni ändå kan hitta tillbaka till varandra om ni vill det. Men vän borde han ju kunna vara med dig ändå. Jag tyckte att det var som absolut värst när jag fick reda på att mitt ex flickvän är gravid. Fick ju inte veta det av honom utan såg de på stan en dag...

Äntligen någon som känner igen sig och inte kommer för att hacka. Å fy vad hårt att bara se dom tillsammans sådär!

Om mitt ex flickvän blev gravid önskar jag att jag fick höra det från honom själv och inte på omvägar.

Blir så arg när jag skriver detta... efter allt man gjort, haft och sagt. Jag var ju äkta! Jag menar det fortfarande.

Dom är inte gifta än men jag har hört att dom planerar det :(

Och det känns också helt åt skogen. Vi sa när vi gjort slut att vi skulle gå på varandras bröllop och träffa varandras framtida barn och sånt.

Att göra slut var ju bara meningen att ändra relationen från kärlekspar till nära vän, kanske tillome bästa vän!

Vi har ju massa gemensamma minnen och internhumor som bara är mellan oss.

Jag tycker också att han borde kunna vara vän med mig.

Alltså man slutar ju egentligen inte vara vän med folk, man kan bli arg och sårad men en gång vän-alltid vän i min bok.
  • Anonym (Sarek)
    smulpaj01 skrev 2018-01-24 19:27:44 följande:

Jobbigt just nu??? Det har gått FYRA ÅR utan kontakt!

Du tycker inte det är läge för ts att helt släppa detta ex nu, dumpa den hon har (eftersom hon är kär i ett gammalt ex) och leva ensam ett tag?!

Inte riktigt, vi hade kontakt i nästan 2 år efteråt även om det mest var under första halvåret. Sen blev det glesare och glesare och det sista halvåret fick jag knappt respons.
    Aiyana skrev 2018-01-24 11:51:49 följande:

Du verkar ha fastnat i sorgen och har väldigt svårt för att se verkligheten som den faktiskt är. Varför skulle det vara mer naturligt att han skulle känna en djupare vänskap och kärlek till dig efter att han träffat sin nya tjej?? Ni hade gjort slut för du hade träffat en annan och kanske han i flera år kände att ert förhållande var dött. 

Du förringar hennes betydelse för honom för att du själv vill känna att du fortfarande är nr 1 för honom. Det är det du måste acceptera, det är slut, han har en ny och du är en fd som han inte verkar vilja ha kontakt med. Sen oavsett vad du tycker och känner så kan du inte ändra på det. 

Att du tycker det är jobbigt får du lära dig att leva med, jag tycker som andra att kan du inte släppa det här och komma vidare så skulle du nog må bra att gå till en terapeut och prata om det. För det här verkar inte helt hälsosamt och normalt. 

Det säger väl sig självt. När dom träffades hade vi 10 år plus historia ihop. Dom var ju helt nya för varandra. Hon var ett rebound, träffades när han var vilse och bekräftelsekåt...

Jag har faktiskt gått i terapi men det har inte hjälpt.
  • smulpaj01
    Anonym (Sarek) skrev 2018-01-25 00:41:28 följande:
    Inte riktigt, vi hade kontakt i nästan 2 år efteråt även om det mest var under första halvåret. Sen blev det glesare och glesare och det sista halvåret fick jag knappt respons.
    Aiyana skrev 2018-01-24 11:51:49 följande:

Du verkar ha fastnat i sorgen och har väldigt svårt för att se verkligheten som den faktiskt är. Varför skulle det vara mer naturligt att han skulle känna en djupare vänskap och kärlek till dig efter att han träffat sin nya tjej?? Ni hade gjort slut för du hade träffat en annan och kanske han i flera år kände att ert förhållande var dött. 

Du förringar hennes betydelse för honom för att du själv vill känna att du fortfarande är nr 1 för honom. Det är det du måste acceptera, det är slut, han har en ny och du är en fd som han inte verkar vilja ha kontakt med. Sen oavsett vad du tycker och känner så kan du inte ändra på det. 

Att du tycker det är jobbigt får du lära dig att leva med, jag tycker som andra att kan du inte släppa det här och komma vidare så skulle du nog må bra att gå till en terapeut och prata om det. För det här verkar inte helt hälsosamt och normalt. 

Det säger väl sig självt. När dom träffades hade vi 10 år plus historia ihop. Dom var ju helt nya för varandra. Hon var ett rebound, träffades när han var vilse och bekräftelsekåt...

Jag har faktiskt gått i terapi men det har inte hjälpt.
    Nej hon är ingen rebound! Du måste inse att det är hans stora kärlek nu och hans blivande fru. Du VAR hans stora kärlek DÅ, men nu är du hans ex och inte mer än så.
    Jag hade ett 7 årigt samboförhållande (förlovad) med min första riktiga pojkvän. Vi försökte vara vänner efter separationen och han bjöd mig t.o.m på sitt bröllop. Jag gick inte på det men gick förbi en sväng på efterfesten för att säga grattis. Det var inte så smart för han satte sig bredvid mig, höll mig i handen och sa en massa fina ord om att han alltid skulle älska mig och bla bla bla. Bruden blev med all rätt jätteledsen och jag gick hem.
    Då insåg jag att man kan inte vara vänner om inte båda har kommit över varandra till 100% och därav kan inte du och ditt ex vara vänner i nuläget.
    Jag och detta ex är FB vänner idag och skulle absolut kunna träffas och umgås utan problem, men det tog flera år.
    Hur tänker du kring ditt förhållande? Jag vet ju att mitt ex gifte sig med "second best", gör inte det misstaget du också!
  • Anonym (Sarek)
    smulpaj01 skrev 2018-01-25 04:40:40 följande:

Nej hon är ingen rebound! Du måste inse att det är hans stora kärlek nu och hans blivande fru. Du VAR hans stora kärlek DÅ, men nu är du hans ex och inte mer än så.

Jag hade ett 7 årigt samboförhållande (förlovad) med min första riktiga pojkvän. Vi försökte vara vänner efter separationen och han bjöd mig t.o.m på sitt bröllop. Jag gick inte på det men gick förbi en sväng på efterfesten för att säga grattis. Det var inte så smart för han satte sig bredvid mig, höll mig i handen och sa en massa fina ord om att han alltid skulle älska mig och bla bla bla. Bruden blev med all rätt jätteledsen och jag gick hem.

Då insåg jag att man kan inte vara vänner om inte båda har kommit över varandra till 100% och därav kan inte du och ditt ex vara vänner i nuläget.

Jag och detta ex är FB vänner idag och skulle absolut kunna träffas och umgås utan problem, men det tog flera år.

Hur tänker du kring ditt förhållande? Jag vet ju att mitt ex gifte sig med "second best", gör inte det misstaget du också!

Ditt svar är lite förvirrat. Du både motsäger min magkänsla av att han fortfarande älskar mig och bekräftar den, hur ska du ha det? Om anledningen till att han blockade mig var sina känslor för mig så har jag ju rätt. Du säger att ditt ex nya var second best men att mitt ex nya inte är det (???)

Verkar som att vi är rätt lika faktiskt så jag förstår inte varför du inte kan säga det ;)
  • smulpaj01
    Anonym (Sarek) skrev 2018-01-25 07:30:48 följande:
    Ditt svar är lite förvirrat. Du både motsäger min magkänsla av att han fortfarande älskar mig och bekräftar den, hur ska du ha det? Om anledningen till att han blockade mig var sina känslor för mig så har jag ju rätt. Du säger att ditt ex nya var second best men att mitt ex nya inte är det (???)

Verkar som att vi är rätt lika faktiskt så jag förstår inte varför du inte kan säga det ;)
    Just då var mitt ex nya second best, idag är hon självklart hans stora kärlek. Var nog lite otydlig märker jag.
    Jag menar att i mitt fall hade JAG kommit över honom och gått vidare men inte han och därav kunde vi inte vara vänner då. I ditt fall är det HAN som har kommit över dig men inte du och därför kan inte ni vara vänner.
  • Anonym (Sarek)
    smulpaj01 skrev 2018-01-25 07:40:31 följande:

Just då var mitt ex nya second best, idag är hon självklart hans stora kärlek. Var nog lite otydlig märker jag.

Jag menar att i mitt fall hade JAG kommit över honom och gått vidare men inte han och därav kunde vi inte vara vänner då. I ditt fall är det HAN som har kommit över dig men inte du och därför kan inte ni vara vänner.

Men hur vet du att han kommit över mig? Bara nyfiken.
  • fjanten
    Anonym (Sarek) skrev 2018-01-25 07:44:21 följande:

Men hur vet du att han kommit över mig? Bara nyfiken.

De allra flesta har kommit över någon efter fyra år, så om han är normal har han kommit över dig. Sedan får ett jobbigt, stalkande, ex en att bli mer och mer förbannad - vilket gör att om man hade en något sånär positiv bild av exet så försvinner det snabbt och man blockerar henne (dig).
  • Anonym (Skrämmande)

TS, du undrar hur vi vet att han har kommit över dig.
    Det är ju det som är det stora problemet här, att du vägrar att inse att han har det.

På slutet medan ni fortfarande var ihop säger du själv att han drog sig undan dig och stannade kvar allt längre på jobbet, när det väl tog slut var det du som var den drivande i att hålla kontakten, sen upphörde han helt att svara på dina kontaktförsök och till slut blockade han dig. 

Kan man visa tydligare att man inte vill ha kontakt??

Det hade ju varit en sak om han hade sänt dubbla budskap, men det gör han ju  inte. Han visar med alla medel man kan att han inte vill ha kontakt.

Vad mer ska han göra för att du ska inse det?

För din egen skull och för deras måste du försöka släppa honom nu och gå vidare. Hoppas du klarar det. Lycka till.

• Anonym (ina)
    Anonym (Sarek) skrev 2018-01-25 00:35:16 följande:
    Äntligen någon som känner igen sig och inte kommer för att hacka. Å fy vad hårt att bara se dom tillsammans sådär!

Om mitt ex flickvän blev gravid önskar jag att jag fick höra det från honom själv och inte på omvägar.

Blir så arg när jag skriver detta... efter allt man gjort, haft och sagt. Jag var ju äkta! Jag menar det fortfarande.

Dom är inte gifta än men jag har hört att dom planerar det :(

Och det känns också helt åt skogen. Vi sa när vi gjort slut att vi skulle gå på varandras bröllop och träffa varandras framtida barn och sånt.

Att göra slut var ju bara meningen att ändra relationen från kärlekspar till nära vän, kanske tillome bästa vän!

Vi har ju massa gemensamma minnen och internhumor som bara är mellan oss.

Jag tycker också att han borde kunna vara vän med mig.

Alltså man slutar ju egentligen inte vara vän med folk, man kan bli arg och sårad men en gång vän-alltid vän i min bok.
    Jösses, jag vet inte på vilken förnekelseplanet du bor på. 

Man säger så mycket och saker ändrar sig. 

ACCEPTERA VERKLIGHETEN - HAN HAR GÅTT VIDARE OCH VILL INTE HA MED DIG ATT GÖRA. 

Och sluta tro att han älskar dig i hemlighet. och att hon bara är en rebound. Ärligt talat, du borde verkligen söka hjälp. 

• Anonym (MM)
    Anonym (ina) skrev 2018-01-25 09:27:28 följande:
    Jösses, jag vet inte på vilken förnekelseplanet du bor på. 

Man säger så mycket och saker ändrar sig. 

ACCEPTERA VERKLIGHETEN - HAN HAR GÅTT VIDARE OCH VILL INTE HA MED DIG ATT GÖRA. 

Och sluta tro att han älskar dig i hemlighet. och att hon bara är en rebound. Ärligt talat, du borde verkligen söka hjälp. 

Håller med! När träffade du din nya kille? Har du känt så här hela tiden du varit tillsammans med honom? Jag tycker du borde göra slut med honom och låta honom hitta någon som inte har honom som ett andrahandsval. Det du pratar om ditt ex - det är ju för dig det gäller. Det är du som har en rebound som inte betyder lika mycket för dig som ditt ex gjorde. Du som fortfarande älskar ditt ex. Tyvärr gäller inte detta för ditt ex. Jag skulle om jag var du göra slut på den relationen du är i och först komma över exet. När du gjort det är du öppen för en ny relation där du inte tänker på ditt ex och hans ex. Alla dessa tankar förstör ju bara för dig själv. Du är inte längre hans kärlek, det är hon som är nu. Detta måste du acceptera. Fyra år. Hur länge ska du ännu låta ditt kiv gå dig förbi medan du går omkring och väntar och hoppas på något som inte kommer att ske. Hur känner du för att din nuvarande man får leva med en kvinna som ständigt går omkring och tänker på och drömmer om sitt ex? Hur skulle du känna om det vore tvärtom - han som skulle gå omkring och sakna sitt ex i flera år när han r tillsammans med dig? 
Svar på tråden Now youre just somebody that I used to know