• Glop

Har otrogna dåligt med empati

Otrogna kan ju inte ha mycket empati för sin partner som dem är otrogna mot varför bedrar dem och sviker dem sin partner om  dem som är otrogna har empati för sin partner.

• Svar på tråden Har otrogna dåligt med empati
  • Anonym (man)
    Glop skrev 2018-01-22 15:59:06 följande:

Otrogna kan ju inte ha mycket empati för sin partner som dem är otrogna mot varför bedrar dem och sviker dem sin partner om  dem som är otrogna har empati för sin partner.

Jag är övertygad om att vissa säkert är det men jag tror den allra största majoriteten "bara" är vanliga egoister.
  • Nimzay
    Anonym (man) skrev 2018-01-22 16:01:35 följande:
    Jag är övertygad om att vissa säkert är det men jag tror den allra största majoriteten "bara" är vanliga egoister.
    Men är man egoist borde man väl ändå ha ganska dåligt med empati??
  • Anonym (Tjej)

Många otrogna mår dåligt psykiskt av andra skäl och dämpar ångest genom att "droga sig" med förälskelsekänslor. Mår man dåligt är man rätt egocentrerad så det förklarar varför de känner mindre empati. Under andra förutsättningar/när de börjar må bättre så kan empatin komma ifatt och de må väldigt dåligt över vad de utsatt sina partners för

• Anonym (man)
    Nimzay skrev 2018-01-22 16:06:39 följande:
    Men är man egoist borde man väl ändå ha ganska dåligt med empati??
    Nä, riktigt så enkelt är det inte. Det har mer med hur duktig man är på att ljuga för sig själv att göra. Samma person som är väldigt egoistisk mot någon kan vara väldigt empatisk mot andra. De som till exempel de som blir kära i någon annan är ju väldigt empatiska och lojala mot den de är otrogna med men egoistiska mot sin partner, så förmågan att känna empati verkar inte saknas. 

Jag tycker man ska vara lite försiktig med att sätta narcissist stämpel på alla som beter sig egoistiskt. Folk har en tendens att göra det på saker de inte riktigt förstå. Men faktum är att vi alla är väldigt duktiga på att hitta på ursäkter när vi vill något som vi vet inte är helt ok. Sen är det förstås inte alla som gör så, men jag tror inte man kan sätta empatistörd eller narcissist stämpel på det bara sådär. Egoism absolut, det är det ingen tvekan om, men sjukligt (i dess verkliga bemärkelse) kanske i några fall men inte generellt.
  • Anonym (olika)

Det finns mängder med anledningar till att vara otrogen på samma sätt som relationer kan se olika ut.

helt klart finns en del som är egoistiska och kanske även tror att otroheten aldrig kommer fram. Det man inte vet...

Samtidigt är det inte självklart att det är den otrogne som är skuld fullt ut i alla lägen. Det finns goda exempel på relationer där det är den bedragne som mer eller mindre tröttnat på att ha sex eller ändrat personlighet på ett sånt sätt att dealen har brutits.

Givetvis kan man påstå att det vore bättre att skiljas, separera eller göra slut innan man ligger med nån annan men det är inte alltid så lätt i praktiken. 
    En del av de som är otrogna anser säkert att de har "rätt" att göra det för att det är partnern som sabbat deras samliv.
    Rätt eller fel så betyder det inte nödvändigtvis att den otrogne saknar empati, hen kanske bara inte bryr sig om partnern såras längre utan tycker att partnern får skylla sig själv om det skulle komma fram.

• Anonym (man)
    Anonym (olika) skrev 2018-01-22 17:47:19 följande:

Det finns mängder med anledningar till att vara otrogen på samma sätt som relationer kan se olika ut.

helt klart finns en del som är egoistiska och kanske även tror att otroheten aldrig kommer fram. Det man inte vet...

Samtidigt är det inte självklart att det är den otrogne som är skuld fullt ut i alla lägen. Det finns goda exempel på relationer där det är den bedragne som mer eller mindre tröttnat på att ha sex eller ändrat personlighet på ett sånt sätt att dealen har brutits.

Givetvis kan man påstå att det vore bättre att skiljas, separera eller göra slut innan man ligger med nån annan men det är inte alltid så lätt i praktiken. 
    En del av de som är otrogna anser säkert att de har "rätt" att göra det för att det är partnern som sabbat deras samliv.
    Rätt eller fel så betyder det inte nödvändigtvis att den otrogne saknar empati, hen kanske bara inte bryr sig om partnern såras längre utan tycker att partnern får skylla sig själv om det skulle komma fram.

Håller inte med alls, jag tycker du blandar ihop handlingar med anledningar till sina handlingar. Att gå bakom ryggen på sin partner ÄR egoistiskt hur man än vänder på det, sen kan anledningen till att man beter sig egoistiskt bero på att man tycker ens partner varit egoistiskt först genom till exempel inte vilja ha sex. Men det förtar liksom inte att det är egoistiskt att gå bakom ryggen på sin partner.

Att inte välja att skiljas för att det är lättare att vara otrogen i stället är väl knappast något som talar MOT egoism. Att göra det som är lättast, bekvämast för en själv och skita i vad det innebär för andra är väl själva definitionen på egoism?
  • Anonym (Moa)

tråd nr 386282 av någon som skriver precis likadant. Någon som blivit bedragen? 

Men som svar på frågan: ja, det är nog något fel i huvudet hos den som bedrar.

• Anonym (olika)
    Anonym (man) skrev 2018-01-22 18:15:55 följande:

Håller inte med alls, jag tycker du blandar ihop handlingar med anledningar till sina handlingar. Att gå bakom ryggen på sin partner ÄR egoistiskt hur man än vänder på det, sen kan anledningen till att man beter sig egoistiskt bero på att man tycker ens partner varit egoistiskt först genom till exempel inte vilja ha sex. Men det förtar liksom inte att det är egoistiskt att gå bakom ryggen på sin partner.

Att inte välja att skiljas för att det är lättare att vara otrogen i stället är väl knappast något som talar MOT egoism. Att göra det som är lättast, bekvämast för en själv och skita i vad det innebär för andra är väl själva definitionen på egoism?

Nu var iofs inte frågan om den otrogne är egoistisk utan om hen saknar empati. Det är olika saker.. jag är helt övertygad om att det stora flertalet som är otrogna har en relativt normal förmåga till empati, däremot riktar de den inte mot sin partner när de väljer att vara otrogna.

Av olika anledningar är de egoistiska och bryr sig inte om partnerns känslor.

Det innebär inte nödvändigtvis att de inte fattar.
  • Anonym (man)
    Anonym (olika) skrev 2018-01-23 19:04:18 följande:
    Nu var iofs inte frågan om den otrogne är egoistisk utan om hen saknar empati. Det är olika saker.. jag är helt övertygad om att det stora flertalet som är otrogna har en relativt normal förmåga till empati, däremot riktar de den inte mot sin partner när de väljer att vara otrogna.

Av olika anledningar är de egoistiska och bryr sig inte om partnerns känslor.

Det innebär inte nödvändigtvis att de inte fattar.
    Njae, du pratade om egoism och skuld med. Men jag håller med angående att de fattar, och det är väl kanske just det som gör otrohet så omdebatterat. De flesta kan nog förstå att alla människor kan fela,  men det svider så mycket mer när det kommer från någon man litade på, någon som stått en väldigt nära. Det är inte helt lätt att förstå hur man kan vara så falsk, hur man kan sitta och se sin partner i ögonen varje dag, hur man kan mysa, älska, skratta tillsammans, etc och sen gladeligen förråda personen. Det är också just den falskheten som gör absolut mest skada hos den drabbade (och förhållandet). Det är lögnerna och falskheten som gör mycket mer skada än själva sexet vid en otrohet.
  • Richard1986

Jag tror inte många är otrogna för att det är kul att vara otrogna. Någon sådan stolle finns det väl överallt men jag tvivlar på att de är särskilt många. De flesta mår redan väldigt psykiskt dåligt av olika anledningar. Det kan vara kärlek som tagit slut men att förhållandet/äktenskapet fortsatt ändå utan att någon gjort något åt det i tid. Det kan handla om personliga problem på jobbet, i familjen, hälsoproblem, ekonomiska problem etc. En del söker tröst i alkohol, en del i droger, en del i mat.......och en del i sex. Det betyder inte att man saknar empati men mår man psykiskt dåligt och väljer at trösta sig istället för att göra något åt själva grundproblemet till att man mår som man gör så tänker man mycket sällan på någon annan än sig själv. Då spelar det ingen roll om man varit gift i 40 år eller haft ett förhållande i 4 månader. Egoist ? Ja definitivt. Helt oempatisk människa ? Nej inte nödvändigtvis.

• Moulinette86
    Glop skrev 2018-01-22 15:59:06 följande:

Ja det har dom, du ska inte bli förvånad om de sedan också tycker om att läxa upp andra människor om empati och solidaritet..det är ett gammalt äckligt mänskligt drag, att man anklagar andra för just det man utsätter andra för.

Att bli bedragen kan resultera i många dyra timmar hos psykolog/terapeut och i värsta fall ge men för livet, min åsikt är att otrohet borde vara straffbart enligt lag precis som misshandel , eftersom det är svårare att läka själen än huden.
  • Anonym (Mm)
    Freggolit skrev 2018-01-22 18:23:51 följande:
    Kanske dåligt konsekvenstänkande och dålig impulskontroll?
    Just så.
  • Anonym (K)

Empati är att känna det någon annan känner utan att blanda in dina egna känslor och värderingar. Som att gå in i en annan persons kropp och vara de, se och uppleva allt som de känner det.

Sympati är att se på andras känslor kopplat till hur du själv känner , du lider med någon du känner igen dig i deras känslor.

Otrohet är en sympatisk handling som görs av människor som tycker de förtjänar att få vara otrogna, sympatiska människor är oftast mer sympatiska än empatiska och förblir så. Det är något vi utvecklar i barndomen, empati eller sympati.

Riktigt sympatiska människor är narcissister, pedofiler, mördare, mildare sympatiska människor är de otrogna.

Empatiska - de är aldrig otrogna för det krävs att du rättfärdigar dina egna känslor framför andras och rättfärdigar att bryta dina löften till din partner, detta kan inte empati utföra, då kommer du blockeras av att din partner inte förtjänar att bli illa behandlad, och att du inte tänker vara en falsk människa.

• Anonym (en annan feminist)

Nu finns det ju de som inte tycker att sex med flera personer är en dödlig synd eller det enda som definierar en primär relation.

Men man måste i så fall vara överens om det från början, att smussla och ljuga för sin partner tycker jag är värre än själva den sexuella handlingen.

• Anonym (Mm)
    Anonym (en annan feminist) skrev 2018-01-29 17:21:24 följande:
    Nu finns det ju de som inte tycker att sex med flera personer är en dödlig synd eller det enda som definierar en primär relation.

Men man måste i så fall vara överens om det från början, att smussla och ljuga för sin partner tycker jag är värre än själva den sexuella handlingen.
    Håller med
Svar på tråden Har otrogna dåligt med empati