• Anonym (ts)

Funderar på att lämna - fler?!

Någon mer som går i tankarna att lämna ett utåt sett bra förhållande, där det egentligen inte finns några problem, och som vill följas åt och stötta varandra?

Jag och maken har varit tillsammans i snart 12 år, gifta i 9 år. Det gick väldigt fort i början och vi hann väl egentligen inte lära känna varandra ordentligt innan vi både flyttat ihop och väntade första barnet. Och sen rullade det bara på med förlovning, giftemål och barn nr två. Och ju större och självständiga barnen blir, ju mer märker jag av att vi inte alls passar ihop.
    På ett sätt älskar jag väl honom fortfarande men mer som en nära vän eller dyl, inte som partner. Vi prioriterar helt olika. Jag vill gärna ha ordning och reda hemma och går och småplockar mest hela tiden medan han helst lägger sig på soffan efter middagen och stannar där tills det är dags att lägga barnen. På helgerna vill jag hitta på grejer, träffa vänner, åka till badhuset eller bara gå ut och gå med barnen. Även då väljer han helst soffan. Han planerar aldrig nånting (om det inte gäller hans fritidsintresse som han utövar periodvis), allt det ligger på mig. Han är för det mesta en bra papa, även om jag kan tycka att han har lite för kort stubin ibland. Händer det något i skolan tex så ställer han upp till 110% för barnen. Han daltar lite för mkt med barnen, men om jag tar en "fight" med barnen då ska han helt plötsligt lägga sig i.
    Vi bråkar inte, har väl hänt en gång under alla år att vi på riktigt höjt rösten. Småtjafs och lite korta i tonen har ju naturligtvis hänt.
    Har tagit upp det som jag ser som problem flera gånger men det fortsätter i samma spår. Nu har det gått så långt att jag det senaste året på fullt allvar funderar på att lämna. Men det där att ta steget... I första hand tänker jag på barnen. Både att dom ska behöva leva med skillda föräldrar och att jag ska missa halva tiden med dom. Min man tycker nog fortfarande att vi har det bra och om jag väljer att lämna honom så kommer han nog inte gå mig till mötes för att underlätta nånting utan det kommer bli jag som får flytta även om han tjänar mer och mkt lättare skulle kunna ha råd med en dyrare lght. Den vi har nu skulle jag har råd att behålla även om det blir tajt, den är prisvärd i området vi bor i och det skulle dröja många år innan jag kan få en motsvarande igen.

Vet varken ut eller in...

• Svar på tråden Funderar på att lämna - fler?!
  • Anonym (ts)
    Anonym (Samma här) skrev 2018-06-20 19:49:19 följande:
    Åh, kan verkligen förstå känslan, att det går upp och ner... precis som det gör innan man tagit beslutet! Lite läskigt bara att man inte känner det till 100 % konstant, hade ju varit så mkt lättare då... Vet man någonsin helt och fullt om man gör rätt? Känner likadant, ibland är det bra o då tvivlar man, men man blir sedan ganska snabbt påmind om varför man går i de tankar man gör, när mindre trevliga situationer uppstår (för vilken gång i ordningen?).

Ja det är klart att man måste slå till när tillfälle gives! Särskilt när bostadssituationen ser ut som den gör i landet. Det blir ju perfekt läge! :)

Så fint sagt, tack! Fantastiskt av dig att du orkar finnas här för mig för stöd och ventilation, fastän du är mitt i processen själv! Känns skönt att veta.

Fortsätt lycka till nu!

Hoppas du uppdaterar oss då och då! :)
    Visst hade det varit lättare om man inte velade. Men jag vet innerst inne att detta är 100% rätt just nu. Sen får vi se hur framtiden blir...

Det har som sagt hjälpt mig mkt att få älta och diskutera i den här tråden. Och om jag kan hjälpa någon tillbaka så gör jag gärna det.
    Jag hoppas att du (och naturligtvis alla andra i tråden) snart kommer till ett beslut som du, oavsett vad det blir, kan känna dig tillfreds med. Och både innan och efter så finns vi andra här för att stötta. Man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda, så det enda man kan göra är att välja om man ska "nöja" sig med det man har nu eller om man ska kasta sig ut i det okända och se vart det tar en.

Önskar er alla en härlig midsommar!{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Funderar)

Hej!

Jag känner att jag måste få ventilera och skriva mina tankar.. Det gnager i mig och har börjat tära på mig.

Jag är gift och vi har en dotter som är två. Vi bor i det boende vi önskar och har längtat till, har god ekonomi och allt borde vara frid och fröjd... Men jag känner mig tom. Känner mig ensam. Det känns som att jag lever parallellt med min man.

Funderar ofta på när jag får lite egentid, ser fram emot när han skall vara borta. Längtar inte efter honom. Han ordnar och tar tag i saker att fixa hemma och tar ett stort ansvar.

Tryggheten i allt vi har, och framförallt för vår dotter, så känner jag att jag skäms för hur mina tankar går. Jag tänker ofta på hur det skulle vara att bo själv och vara ensamstående.

Han tycker att jag aldrig offrar något utan bara gör sånt som jag tycker är kul och att vår fritid går till sådant som jag gör, att han inte får någon tid för sig.

Jag uppfattar det som att han tycker att jag är egoistisk, vilket jag kanske har blivit.

Jag har många gånger funderat på separation, men väntar på något sätt på en väg ut.. är för feg för att ta tag i det själv. Har funderat på hur jag skulle reagera om han tog upp det, och jag skulle nog känna en lättnad..

hör hur sjukt detta låter.. men jag blir tokig och känner inte igen mig själv snart..

tack för att ni läst, har inte öppnat mig för någon, knappt för mig själv..

• Anonym (Känner med dig!)

Det du skriver stämmer så bra med hur vi har det. Eller istället för soffan så sitter min sambo vid datan inte bara efter jobbet efter maten utan halva nätterna med. Fredagskvällar när han kommer hem från jobbet parkerar han sin rumpa i data stolen och sitter där till natten mellan söndag och måndag. Hela veckan varje kväll lika dant! Vi bråkar ganska mycket och han har ett sätt att få mig att bli så liten och känna skam över att jag finns här.

Vi har två barn tillsammans

Jag gör allt här hemma ja okej han handlar ibland någon lördag om han inte sitter vid datan.

Jag orkar inte mera. Jag har psykisk ohälsa problem och är ganska beroende av honom. Känner mig så trött utmattad och skör

• Anonym (ts)
    Anonym (Funderar) skrev 2018-06-21 12:41:37 följande:

Hej!

Jag känner att jag måste få ventilera och skriva mina tankar.. Det gnager i mig och har börjat tära på mig.

Jag är gift och vi har en dotter som är två. Vi bor i det boende vi önskar och har längtat till, har god ekonomi och allt borde vara frid och fröjd... Men jag känner mig tom. Känner mig ensam. Det känns som att jag lever parallellt med min man.

Funderar ofta på när jag får lite egentid, ser fram emot när han skall vara borta. Längtar inte efter honom. Han ordnar och tar tag i saker att fixa hemma och tar ett stort ansvar.

Tryggheten i allt vi har, och framförallt för vår dotter, så känner jag att jag skäms för hur mina tankar går. Jag tänker ofta på hur det skulle vara att bo själv och vara ensamstående.

Han tycker att jag aldrig offrar något utan bara gör sånt som jag tycker är kul och att vår fritid går till sådant som jag gör, att han inte får någon tid för sig.

Jag uppfattar det som att han tycker att jag är egoistisk, vilket jag kanske har blivit.

Jag har många gånger funderat på separation, men väntar på något sätt på en väg ut.. är för feg för att ta tag i det själv. Har funderat på hur jag skulle reagera om han tog upp det, och jag skulle nog känna en lättnad..

hör hur sjukt detta låter.. men jag blir tokig och känner inte igen mig själv snart..

tack för att ni läst, har inte öppnat mig för någon, knappt för mig själv..

Anonym (Känner med dig!) skrev 2018-06-21 20:31:00 följande:

Det du skriver stämmer så bra med hur vi har det. Eller istället för soffan så sitter min sambo vid datan inte bara efter jobbet efter maten utan halva nätterna med. Fredagskvällar när han kommer hem från jobbet parkerar han sin rumpa i data stolen och sitter där till natten mellan söndag och måndag. Hela veckan varje kväll lika dant! Vi bråkar ganska mycket och han har ett sätt att få mig att bli så liten och känna skam över att jag finns här.

Vi har två barn tillsammans

Jag gör allt här hemma ja okej han handlar ibland någon lördag om han inte sitter vid datan.

Jag orkar inte mera. Jag har psykisk ohälsa problem och är ganska beroende av honom. Känner mig så trött utmattad och skör

Kan bara säga nu när jag är "på andra sidan" att hur jobbigt det än är nu både mentalt och praktiskt så känns livet så mkt bättre än innan vi tog steget. Nu fick jag ju en liten push av maken, men steget var ändå inte långt bort för min del. Och jag är fullt medveten om att det kommer bli tuft framöver. Framförallt allt som har med barnen att göra, att inte få träffa dom varje dag. Även ekonomiskt och praktiskt kommer det bli en stor omställning. Men jag ser ändå en ljus framtid där jag mår så mkt bättre än vad jag gjort senste åren. Och jag hoppas och tror att så småningom så kommer hela familjen att landa i det nya och må bra.

• Anonym (0033)

Hur långt har ni kommit här i tråden, inte lyckats läsa igenom hela än.

Här känner jag att jag behöver flytta ifrån sambon. Två små barn. Hur ska jag orka? Hur ska jag klara det själv? Och all skuld runt att de inte får träffa sin pappa varje dag?? Och att jag inte får se dem hela tiden.....sorgen sliter sönder hjärtat. Samtidigt orkar jag inte med allt tjafs och kritik från honom hela tiden. Han är aldrig glad nuförtiden och vi har inget kvar av vår relation...endast gräl.

• Anonym (..)

Efter bråket med min far för snart två månader sedan så har luften gått ur mig totalt.

Allt finns klart för en flytt, jag har alla grejer jag behöver. Men hans kritik och hur han gick på och gav mig dåligt samvete, det fick mig totalt ur balans.

Jag stannar, låtsas att allt är bra, gråter för mig själv varje dag.. vet inte längre vad jag ska ta mig till.

Samtidigt har jag gått och blivit så totalt megakär i en annan och det gör mig om möjligt ännu mer miserabel. Vill bara slå huvudet hårt i en betongvägg! Orkar inte känna, orkar inte tänka. Fy fan!

• Anonym (Samma här)
    Anonym (0033) skrev 2018-06-30 20:12:56 följande:

Hur långt har ni kommit här i tråden, inte lyckats läsa igenom hela än.

Här känner jag att jag behöver flytta ifrån sambon. Två små barn. Hur ska jag orka? Hur ska jag klara det själv? Och all skuld runt att de inte får träffa sin pappa varje dag?? Och att jag inte får se dem hela tiden.....sorgen sliter sönder hjärtat. Samtidigt orkar jag inte med allt tjafs och kritik från honom hela tiden. Han är aldrig glad nuförtiden och vi har inget kvar av vår relation...endast gräl.

Känner igen mig så i det du skriver ... Du är inte ensam! Har tre små barn. Kommer inte att bli lätt. Är så svårt att veta vad som blir bäst för ens barn. Vilken känsla ska man välja att gå efter, av alla tusen känslor som slåss inom en samtidigt? Jag bollar gärna vidare om du behöver.
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (..) skrev 2018-06-30 21:00:13 följande:

Efter bråket med min far för snart två månader sedan så har luften gått ur mig totalt.

Allt finns klart för en flytt, jag har alla grejer jag behöver. Men hans kritik och hur han gick på och gav mig dåligt samvete, det fick mig totalt ur balans.

Jag stannar, låtsas att allt är bra, gråter för mig själv varje dag.. vet inte längre vad jag ska ta mig till.

Samtidigt har jag gått och blivit så totalt megakär i en annan och det gör mig om möjligt ännu mer miserabel. Vill bara slå huvudet hårt i en betongvägg! Orkar inte känna, orkar inte tänka. Fy fan!

Har tänkt så mkt på dig och lider med dig. Hur går det med din far idag, har ni kunnat prata mer om det?

Så här kan du ju inte ha det...är ledsen för din skull.

Att du blivit så kär är ju ett tydligt tecken på att din relation verkligen inte är vad den borde. Är det ömsesidigt? Kan du inte välja att se den här förälskelsen som ett avgörande istället, till att våga lämna ditt nuvarande förhållande? Tror du det finns en minsta chans att genuint reparera er relation igen? Och även om ni så gjorde, tror du relationen till din far någonsin kommer kännas helt helhjärtad igen? Tror du han kommer säga förlåt och tacka dig för att du stannar i din (dåliga) relation? Om inte, så är det kanske dags att ge dig själv chansen att få uppleva riktig kärlek i ett nytt kapitel av ditt liv?
  • Anonym (..)
    Anonym (Samma här) skrev 2018-07-01 10:50:09 följande:

Har tänkt så mkt på dig och lider med dig. Hur går det med din far idag, har ni kunnat prata mer om det?

Så här kan du ju inte ha det...är ledsen för din skull.

Att du blivit så kär är ju ett tydligt tecken på att din relation verkligen inte är vad den borde. Är det ömsesidigt? Kan du inte välja att se den här förälskelsen som ett avgörande istället, till att våga lämna ditt nuvarande förhållande? Tror du det finns en minsta chans att genuint reparera er relation igen? Och även om ni så gjorde, tror du relationen till din far någonsin kommer kännas helt helhjärtad igen? Tror du han kommer säga förlåt och tacka dig för att du stannar i din (dåliga) relation? Om inte, så är det kanske dags att ge dig själv chansen att få uppleva riktig kärlek i ett nytt kapitel av ditt liv?

Nej vi har inte pratat alls sedan 15e maj, inte ett ord. Han har varit hit två gånger med presenter och pengar till barnen men jag har lyckligtvis inte varit hemma då. Barnen har frågat någon gång om att få fara och hälsa på mormor och morfar, men inte verkat så oroade faktiskt.. trots att vi i normala fall träffat dem flera gånger i veckan.

Ja, det är ju lite bådeoch att vara kär i en annan. Han är precis raka motsatsen till min sambo skulle jag nog säga. Han ger mig allt jag saknat hittills och jag mår så oförskämt bra av honom. Om mina känslor är besvarade vet jag inte. Han ger mig det intrycket men samtidigt är det ju en svår situation. Jag är ju inte singel, och jag kan tänka mig att OM han har känslor för mig så kanske han inte vågar visa det med rädsla för att jag ändå ska stanna i min relation. Han har dessutom ett något besvärligt "bagage", som förvisso inte stör mig, men som jag tror håller honom lite tillbaka. Och på det så är han väldigt mycket äldre än mig. Vi har med andra ord allt emot oss. Men jag har liksförbannat gått och blivit upp över öronen kär i honom.

Det ger mig hopp, om att det faktiskt finns män som gör det min sambo inte gör. Så på så vis för det med sig något positivt. Men jag är samtidigt så rädd att mina känslor för den andra killen får mig att inte tänka helt klart, och kanske inbilla mig att gräset är grönare på andra sidan.
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (..) skrev 2018-07-01 11:36:15 följande:

Nej vi har inte pratat alls sedan 15e maj, inte ett ord. Han har varit hit två gånger med presenter och pengar till barnen men jag har lyckligtvis inte varit hemma då. Barnen har frågat någon gång om att få fara och hälsa på mormor och morfar, men inte verkat så oroade faktiskt.. trots att vi i normala fall träffat dem flera gånger i veckan.

Ja, det är ju lite bådeoch att vara kär i en annan. Han är precis raka motsatsen till min sambo skulle jag nog säga. Han ger mig allt jag saknat hittills och jag mår så oförskämt bra av honom. Om mina känslor är besvarade vet jag inte. Han ger mig det intrycket men samtidigt är det ju en svår situation. Jag är ju inte singel, och jag kan tänka mig att OM han har känslor för mig så kanske han inte vågar visa det med rädsla för att jag ändå ska stanna i min relation. Han har dessutom ett något besvärligt "bagage", som förvisso inte stör mig, men som jag tror håller honom lite tillbaka. Och på det så är han väldigt mycket äldre än mig. Vi har med andra ord allt emot oss. Men jag har liksförbannat gått och blivit upp över öronen kär i honom.

Det ger mig hopp, om att det faktiskt finns män som gör det min sambo inte gör. Så på så vis för det med sig något positivt. Men jag är samtidigt så rädd att mina känslor för den andra killen får mig att inte tänka helt klart, och kanske inbilla mig att gräset är grönare på andra sidan.

Vad säger egentligen din mamma om det hela?

Der verkar vara en kille som passar dig, om han får dig att må bra. Åldersskillnad behöver du inte bekymra dig om, åldern är bara en siffra.

Kärleken ska nog få oss att inte tänka helt klart till en början, så vi vågar hoppa och satsa! :) Om du snurrar i tanken en vända till - vore det hela världen om du om en tid insåg att du inte hade tänkt helt klart? So what egentligen? Vad är det du skulle ha förlorat? Jo, ett förhållande med din nuvarande som du ändå inte trivs i.... kom ihåg att livet är löjligt kort. Kanske gräset ÄR grönare på andra sidan? Så länge man inte gör något som skadar ens barn utan har deras bästa för ögonen genom processen, så är man värd att få lite lycka för sin egen skull också. <3
  • Anonym (ts)

De flesta dagarna är ok men idag har jag en riktigt dålig dag. Barnen har åkt iväg på minisemester med sin pappa & farmor, ska vara borta i 5 nätter. Jag jobbar fortfarande. Dom åkte imorse och jag saknar dom redan så mkt, tårarna slutar inte rinna, det gör fysiskt ont. Bara tanken på att behöva känna så här varannan vecka gör att jag vill kräkas. Jag vet att beslutet är rätt, men hur i h-e klarar man halva sin tid utan barnen?!😭💔

Svar på tråden Funderar på att lämna - fler?!