• Lollo8658

Avgift från PostNord när man handlar på wish?

Jag beställde en massa från wish i helgen men läste idag att de kommer börja ta ur en avgift på 125 kr?! Frågan är om jag kommer hinna få varorna innan? Det jag köpt är saker från 0-60 kr. Har inte möjlighet att betala 125 kr för alla småpaket, kan man strunta i att hämta ut i så fall?!

• Svar på tråden Avgift från PostNord när man handlar på wish?
  • Egbert Slug

Det är väl ingen som är tvungen att lösa ut en försändelse som kommer på Posten,det är väl bara att låta bli att lösa ut så får Posten återsända den till leverantören, det kan ju komma försändelser som man inte har beställt och dessa löser man ju aldrig ut,detsamma händer ju om man inte hinner hämta en försändelse inom utsatt tid, då skickas den automatiskt tillbaka.
    Detta måste ju skapa flera hundra nya arbetstillfällen inom Postnord då personalen i framtiden skall öppna alla försändelser och bestämma värdet på innehållet på allt som kommer från länder utanför EU.

• Tusselina

Alltså det här är ju inget nytt alls utan regler som "alltid" gällt, de har bara felaktigt sett mellan fingrarna med det. Man är nämligen alltid skyldig att betala moms för varor utifrån EU (inte alltid tull dock, det beror lite på vilken slags vara och värde, men alltid moms) - inom eu läggs VAT i säljande landet istället - många seriösa företag betalar in denna moms i förväg åt en och då är allt frid och fröjd, men är detta inte gjort så är du skyldig att betala in den, eller ja i praktiken blir det då Postnord som begär in den och de tar alltså av naturliga skäl en avgift av dig för detta - det är denna avgift som varit ungefär 125 kr, men de har alltså slarvat rejält med detta. Det handlar alltså om moms plus avgift.

Man begår alltså redan nu momsfusk om man köper varor från ett land utanför EU och inte ser till att det betalas moms för det, oavsett om det "fastnar" eller inte. 

Egbert Slug skrev 2018-01-23 23:05:50 följande:
    Det är väl ingen som är tvungen att lösa ut en försändelse som kommer på Posten,det är väl bara att låta bli att lösa ut så får Posten återsända den till leverantören, det kan ju komma försändelser som man inte har beställt och dessa löser man ju aldrig ut,detsamma händer ju om man inte hinner hämta en försändelse inom utsatt tid, då skickas den automatiskt tillbaka.
    Detta måste ju skapa flera hundra nya arbetstillfällen inom Postnord då personalen i framtiden skall öppna alla försändelser och bestämma värdet på innehållet på allt som kommer från länder utanför EU.
    Pja då blir problemet företaget som skickat varan som kommer sitta med avgifterna och som kommer ha helt rätt att kräva kunden på alla tillkommande kostnader inklusive frakten tillbaka. (vilket är anledningen till att de flesta svenska företag redan har en avgift på icke uthämtade paket som vida överskrider frakten, då de då kommer ha lagt ut för frakt åt båda hållen samt hantering av ordern - det blir aldrig postnord som blir sittande på den kostnaden)
    Det som kommer hända är snarare att de flesta skickande företag kommer förinbetala momsen (vilket många redan gör) och det kommer vara helt fördeklarerat. 
  • Macke91

De har redan börjat ta ut avgiften, hörde från en bekant att han hade fått hem brev att han skulle betala 125kr för förtullning plus 50kr för moms.

• Sandrakfnf

De har väl knappast börjat, de har ju gått ut med att de som beställt nu antagligen kommer hinna få hem sina paket. Om man fått med avgift är det antagligen för något dyrare man beställt (som det alltid varit)

• Macke91

Nä, det var tydligen att de hade börjat bli bättre på att ta ut sin "administrationsavgift" samt moms vid belopp över 22euro.

Så inget om wish och övriga kina paket ännu. bara om varan överstiger 22euro. 

• Maxmedow

Avgiften på 125 är gammal men Posten/Tullverket har tidigare slarvat med den. Min lillebror som köper mycket från Kina fick för första gånger dubbla sådana avgifter förra veckan, och när vi lusläste villkoren framgår ?hanteringsavgift? och han fick dessutom betala 144 redo 150 SEK för moms. Pratade med konsumentverket och de upplyste om villkoren och att detta beställarens skyldighet att läsa villkoren och betala för så kallad privatimport tyvärr. Plötsligt väldigt dyr kina-skit. Ingen bra idé att inte hämta ut paketen dock, postens straffavgifter för ej uthämtade paket är ännu högre.

• Laudrup
    SofieJ skrev 2018-01-23 21:04:49 följande:

Aldrig hört talas om detta. Googlade lite snabbt och det är tydligen inte helt klart än. Utredningen ska vara klar först 1a mars. Du lär hinna få dina paket innan dess.

Detta kommer nog bli döden för Wish...

Ja, när Sverige med sina hela 10 miljoner invånare slutar handla på Wish så är säkert konkursen nära.

Sverige styr världsekonomin.
  • SofieJ
    Laudrup skrev 2018-01-26 22:57:18 följande:

Ja, när Sverige med sina hela 10 miljoner invånare slutar handla på Wish så är säkert konkursen nära.

Sverige styr världsekonomin.

Hahaha jag tänkte på Fyndiq av någon anledning, inte på Wish... Sorry :)
  • problemtjej1

Jag var också nervös för denna avgift. Jag beställde bara någon dag innan detta kom ut på nyheterna och det står att dom ska va framme den 24 februari men jag räknar mer någon gång i mars då wish överlag blivit långsammare med paketen senaste året. Jag blev självklart nojig över detta, pratade med en bekant och det hon sa var väl ungefär att det inte ens är säkert att det kommer införas precis 1m mars och det är ju sant så det bara står att dom vill ha återrapportering osv den 1 mars. Sverige får självklart också räkna med att paket från kina tar lång tid, paket som kommer i 5 mars tex kan ha vart beställa redan i december om det tagit väldigt lång tid. Jag tycker inte dom kan börja ta avgift för något man vid köptillfället inte var medveten om. Jag tycker dom borde räkna bort minst 1,5 månad efter dom kom ut med nyheterna om denna avgift innan dom börjar ta avgiften, just för att då ska man ha vart medveten om den om man beställt efter datumet det kom ut på nyheterna. Vad jag försöker säga är att jag tror inte du kommer få någon avgift då det inte är satt i sten att efter 1 mars blir det en avgift. 

• Deceree1

Vilken tur att jag har fått hem allt mitt. Jag började skicka efter i september och det va som julafton varenda dag. Men man märker snart att allt inte är så bra. Hittade dock ett par snygga jeans och tänkte skicka efter ett par till plus en massa annat. Jag har dille på ledslingor. Av nån anledning blev de inte av att jag skickade iväg beställningen. Vilket jag är glad för nu.

• Egibea

Saken är den att postnord har tjuvstartat!!

Två av mina jobba kompisar hämtade ut paket på Ica och fick chocken för de fick betala på plats för frakten! Sen en annan vän har beställt över 30 paket från wish och jag kan bara tänka mig hur dyrt det blir för henne sen när allt kommer :(

• moaguuun
    Egibea skrev 2018-01-27 07:27:48 följande:

Två av mina jobba kompisar hämtade ut paket på Ica och fick chocken för de fick betala på plats för frakten! Sen en annan vän har beställt över 30 paket från wish och jag kan bara tänka mig hur dyrt det blir för henne sen när allt kommer :(

Men står det inte på avin om man måste betala när man hämtar ut paketen? Jag väntar på typ 20 paket från wish så hoppas inte det stämmer att de redan början, det är inte vad de gått ut med i alla fall. Hoppas att småpaketen (95%) hamnar i brevlådan.
  • Deceree1
    moaguuun skrev 2018-01-27 09:36:39 följande:

Men står det inte på avin om man måste betala när man hämtar ut paketen? Jag väntar på typ 20 paket från wish så hoppas inte det stämmer att de redan början, det är inte vad de gått ut med i alla fall. Hoppas att småpaketen (95%) hamnar i brevlådan.

När jag väntade paketer ( och det var många) då hängde jag ut en påse på dörren. Jag fick större paket där med. I början fick jag lappar att hämta ut paketen men sedan jag började med påsen har det inte kommit någon lapp alls. Och det var mysdresser och tom en jacka. Lapparna kan vem som helst plocka ut paketerna på för det kräver inte leg. Så kommer en lapp i fel brevlåda så är det fritt fram. IOM denna hysteri när massor av folk började upptäcka Wish så blir det bara mer o mer för brevbärarna. Grejer hamnar fel.

Frågan är, vem avgör om paketet hamnar i brevlådan ( i mitt fall påsen) eller om man ska få en lapp? Hade jag fått lappar ist för att få paketerna hem om jag inte hade hängt upp påse.....? Vem avgör liksom .....?
  • nastyashell
    Egibea skrev 2018-01-27 07:27:48 följande:

Sannolikt hade de beställt varor för ett värde över 22 ?. I de fall har PostNord sedan tidigare tagit ut en avgift för momsdeklarationen. Det nya är att Tullverket nu kräver att alla försändelser oavsett värde ska momsdeklareras, och förklaringen till det är att svensk lagstiftning kräver moms från första kronan. 

När det gäller frågan om avgiften på 100 kronor plus moms är rimlig eller ej, kan man ju fråga sig hur många här som har gjort en momsdeklaration på varor från tredjeland? Har ni koll på hur mycket arbete det innebär? Eller tycker ni att PostNords anställda ska jobba gratis? Gör ni det själva?
  • nastyashell
    nastyashell skrev 2018-01-27 10:29:03 följande:
    Sannolikt hade de beställt varor för ett värde över 22 ?
    Jaha, man kan tydligen inte skriva eurotecken här i forumet. (UTF-8 någon?) .

22 euro ska det iaf stå.
Svar på tråden Avgift från PostNord när man handlar på wish?