• PP1

Vilken veckande jag i?

Hej!

För två dagar sedan tog jag clearblues graviditetstest där det visade att jag var gravid i vecka 2-3.

Enligt 1177 som har ett beräknings-verktyg genom att man fyller i första dagen på senaste mensen är jag i vecka 5!

Senaste mensen var 26-29 december. Så.. vecka 2-3 eller vecka 5??

• Svar på tråden Vilken veckande jag i?
  • Anonym (B)

Men Gud. Läs på förpackningen så förstår du nog. 2-3 veckor är från ägglossningen, inte mensen. Det är samma sak som 5 veckor.

• PP1

Ja.. ursäkta att jag är så dum i huvet. För mig är allt jättenytt. Har aldrig varit gravid tidigare. Tack för hjälpen i alla fall.

• Anonym (Noor)

Du behöver inte känna dig dum! Det tog tid för mig att räkna ut det där också, allt blir så pirrigt och det är klart att det är nytt om det är första graviditeten :) stort grattis!

• PP1

Tack för omtanke och förståelse! Är ett helt lexikon med ord och förkortningar att lära sig! Tack, det är omvälvande! :)

• Anonym (B)
    PP1 skrev 2018-01-24 12:50:48 följande:

Ja.. ursäkta att jag är så dum i huvet. För mig är allt jättenytt. Har aldrig varit gravid tidigare. Tack för hjälpen i alla fall.

Men då är det ju bara ännu större anledning att läsa instruktionerna innan man använder testet!
  • Anonym (Anna)

Hej, jag har samma fråga så jag tänkte jag skriver här istället för att starta en ny tråd. Jag tog ett positivt test i fredags (19/1). Det var samma dag som jag skulle fått mens.

Enligt nån app hade jag ägglossning 4e dec (har dock inte tagit några ägglossningstester). Min cykel är lång, 42 dagar, vilket betyder att sista mensens första dag var 8 december. När jag fyllde i dessa datum i graviditetsappen så sa den att jag är i vecka 7, men det är väl baserat på en 28-dagars cykel? Vilken vecka borde jag vara i?

• Anonym (Grattis :))
    PP1 skrev 2018-01-24 12:43:10 följande:

Hej!

För två dagar sedan tog jag clearblues graviditetstest där det visade att jag var gravid i vecka 2-3.

Enligt 1177 som har ett beräknings-verktyg genom att man fyller i första dagen på senaste mensen är jag i vecka 5!

Senaste mensen var 26-29 december. Så.. vecka 2-3 eller vecka 5??

Hej o Grattis! :) 2-3 v på testet betyder att du är i graviditetsvecka 5-6. Hos barnmorska och gyn räknar dom hela veckor som gått från senaste mensen ok kallar detta v4+någonting och v5+någonting. Det ÄR förvirrande! 3olika sätt att räkna på! ;) Välkommen till graviditets förvirrande värld! ;)
  • Dimitra
    Anonym (Anna) skrev 2018-01-24 13:42:03 följande:
    Hej, jag har samma fråga så jag tänkte jag skriver här istället för att starta en ny tråd. Jag tog ett positivt test i fredags (19/1). Det var samma dag som jag skulle fått mens.

Enligt nån app hade jag ägglossning 4e dec (har dock inte tagit några ägglossningstester). Min cykel är lång, 42 dagar, vilket betyder att sista mensens första dag var 8 december. När jag fyllde i dessa datum i graviditetsappen så sa den att jag är i vecka 7, men det är väl baserat på en 28-dagars cykel? Vilken vecka borde jag vara i?
    Grattis

Grovt räknat man kan säga att dagen du förväntar dig din mens är v 4+0 så då hamnar du på 4+5 nu va?
    The Dimitra universe.
  • Anonym (Anna)
    Dimitra skrev 2018-01-24 13:45:08 följande:

Grattis

Grovt räknat man kan säga att dagen du förväntar dig din mens är v 4+0 så då hamnar du på 4+5 nu va?

Ahaa, det känns ju logiskt! Tack :D
Svar på tråden Vilken veckande jag i?