• Aniiee

30 random recept ur en kokbok från 1951

Litet mysko projekt jag fick för mig. Jag ska försöka att skriva ut 1 recept om dagen i en månad ur denna gamla kokbok och se vad som händer.

Recept nr 1:

Semlor 

10-12 st

Semmelbullar:
    450 g vetemjöl
    1 dl tjock eller tunn grädde [tjock = vispgrädde, tunn = kaffegrädde)
    1 dl vatten
    100 g smör
    1 ägg
    35 g jäst
    4 msk strösocker HS eller K5 (HS = finkornigt, K5 = vanligt)
    20 sötmandlar
    3 bittermandlar
    10 kardemummor
    (2 tsk kanel)
    Fyllning:
    100 - 125 g sötmandel
    2 - 3 bittermandlar
    150 - 175 g florsocker eller strösocker
    vatten eller äggvita
    Garnering:
    2 - 3 dl vispgrädde
    1 tsk strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    Gör så här:
    Skålla, skala och mal mandeln till bullarna. Skala och stöt kardemumman.  Gör degen till bullarna med alla dess ingredienser och låt jäsa till dubbla storlek.
    Slå den uppjästa degen blank och smidig. Tag upp den på lätt mjölat bakbord och knåda den med händerna, tills den släpper bordet. Ha degen så lös som möjligt. Dela degen i 12 delar. Forma dessa till runda, absolut sprickfria bullar. Lägg dem på smord plåt. Jäs bullarna mycket v äl, helst över vattenånga. Pensla ytterst försiktigt med söndervispat ägg. Grädda bullarna i mycket god ugnsvärme, tills def ått vacker, guldbrun färg, och är lätta. Lägg försiktigt upp dem på mjukt underlag.
    Skålla, skala och mal mandeln till fyllningen 2 gånger, andra gången med sockret. Stöt blandningen en stund i mortel.Sätt till litet vatten eller äggvita under fortsatt stötning tills en smidig massa bildas. Tag upp den och rulla den i litet florsocker.
    Vispa grädden med sockret till hårt skum. Skär av lock på semlorna. Skär mandelmassan i 12 skivor och lägg en skiva på varje underbröd. Spritsa grädden genom krusig garneringstratt runt mandelmassan. Lägg på locken och pudra till sist över litet florsocker.
    Variation: Skär av ett litet lock på varje semla. Tag försiktigt ut inkromet och blöt upp det i mjölk. Sätt till den skalade, skållade och malda mandeln, florsockret, och litet av den tjocka grädden. Lägg fyllningen i semlorna. Låt dem stå en stund så de blir saftiga.Spritsa resten av grädden över fyllningen. Lägg på locken och pudra till sist över litet florsocker.

Inköpspris för varorna (coop online+mathem): 193, 40 kr
    Pris per semla (vid 12 st): 5.51 kr

Måste säga att semlan ser rätt lik ut idag =P
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden 30 random recept ur en kokbok från 1951
  • Aniiee
    Dementoria skrev 2018-01-26 12:36:33 följande:

Jag kan kontra med 30 recept ur Julia Childs kokbok "Det goda franska köket" från 1961. Säg ett sidnummer (kanske samma som ditt) så skriver jag ner receptet.

Filmen Sextiotalets hänvisar till ovan är rätt bra, finns hos någon av streamingtjänsterna vill jag minnas.

Vet du, det skulle vara jättekul =). Om någon har en kokbok för '71, '81, '91, '01 och '11 också hade det varit störthäftigt.

Om du vill posta recept nr 1 så var semlorna på sida..... 22. Annars, när jag själv väljer random så gör jag så här: Drar ett kort från en kortlek, räknar först sidor (fick börja en bit in pga näringslära i början), och när jag blädrat så många sidor räknar jag recept (fortsätter vända blad om det inte är tillräkligt många recept på sidan). Mitt recept nr 2 (idag, kommer snart =P) kommer från sida 33.
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2018-01-26 12:44:44 följande:
    Vet du, det skulle vara jättekul =). Om någon har en kokbok för '71, '81, '91, '01 och '11 också hade det varit störthäftigt.

Om du vill posta recept nr 1 så var semlorna på sida..... 22. Annars, när jag själv väljer random så gör jag så här: Drar ett kort från en kortlek, räknar först sidor (fick börja en bit in pga näringslära i början), och när jag blädrat så många sidor räknar jag recept (fortsätter vända blad om det inte är tillräkligt många recept på sidan). Mitt recept nr 2 (idag, kommer snart =P) kommer från sida 33.
    Vad synd att de gamla kokböckerna finns hemma hos mamma eller i sommarhuset, jag har bara "tråkiga" moderna kokböcker, men funderar på att be min mamma att få Prinsessornas kokbok, men det lär dröja några veckor
  • Dementoria
    Aniiee skrev 2018-01-26 12:44:44 följande:

Jag randomiserar helt enkelt, sid 22 (och 33) var fortfarande inledning i min bok. Lägger in recept nummer 1 nedan.
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2018-01-26 12:48:26 följande:
    Vad synd att de gamla kokböckerna finns hemma hos mamma eller i sommarhuset, jag har bara "tråkiga" moderna kokböcker, men funderar på att be min mamma att få Prinsessornas kokbok, men det lär dröja några veckor
    Haka på när du kan, helt enkelt =)
  • Aniiee

Recept nr 2:

Fina muffins
    10-12 st
    175 g smör
    3 ägg
    2.25 dl strösocker HS eller K5
    30 g korinter
    30 g sultanrussin
    1.5 tbsp finhackat, syltat apelsinskal
    1 tsk bakpulver
    3.5 dl vetemjöl
    Gör så här:
    Skölj russinen och korinterna. Hacka apelsinskal. Sikta samman vetemjöl och bakpulver. Rör smöret vitt, gulorna och sokret pösigt. Sätt till smöret i äggsmeten, litet i sänder, under kraftig rörning. Arbeta snabbt in hälften av mjölet, därefte "godsakerna",  och så resten av mjölet. Slå vitorna till hårt skum och vänd dem förnsiktigt ned i smeten. Fyll den i små, välsmorda (mjölade) pastejformar. Grädda i god ugnsvärme. Stjälp upp bakverken och låt svalna. 
    Märk! Muffins skall alltid serveras färska. De kan med fördel pudras med siktat florsocker eller glaseras med vattenglasyr och beströs med finhackade syltade apelsinskal, strössel eller dyl.
    Variation: Smeten kan gräddas i stor form.
  • Aniiee

Så, Moderno var inne på att göra en liten prisjämförelse mellan 1951 och nu, och när jag skrev upp muffinsreceptet så gjorde jag just det. 

På SCBs hemsida kan man hitta gamla konsumentprisindex. Dessa uppgifter är hämtade från "Konsumentpriser och Indexberäkningar åren 1931-1959", och omräknade i SCBs "prisomräknaren". Jag reserverar mig för eventuella felläsningar och -räkningar.

Vara                       Pris 1951              Omräknat till 2017s penningvärde
    Vetemjöl, 1 kg        78 öre                   12 kr och 7 öre
    Strösocker, 1 kg     1 kr och 24 öre*    17 kr och 90 öre
    Ägg, 1 st**              23 öre                    3 kr och 56 öre
    Mjölk 1 liter             33 öre                    5 kr och 88 öre
    Smör, 1 kg              3 kr och 66 öre      55 kr och 73 öre

*Detta är 1952 års kilopris, inte 1951.
    **äggen var uppskrivna som kg-pris, jag räknade själv om till 1 ägg på 60 gram. Äggens pris fluktuerade också med årstiderna, vilket stod i dokumentet, men jag uppfattade inte riktigt om priset var ett snittpris över året, men jag tror det.

Det är ju inte hela bilden, eftersom den inte relaterar till saker som inkomst bla (jag har hört flera gånger till exempel att på 50-talet använde hushållen 60% av sin inkomst till mat efter de betalat för bostad och elektricitet, medan vi idag bara lägger 12-20%. I snitt alltså). Men det är en fingervisning.

När jag stöter på ett kött- eller iskrecept gör jag en liknande notis om priserna =)

• Aniiee
    Aniiee skrev 2018-01-26 15:03:50 följande:

Recept nr 2:

Fina muffins
    10-12 st
    175 g smör
    3 ägg
    2.25 dl strösocker HS eller K5
    30 g korinter
    30 g sultanrussin
    1.5 tbsp finhackat, syltat apelsinskal
    1 tsk bakpulver
    3.5 dl vetemjöl
    Gör så här:
    Skölj russinen och korinterna. Hacka apelsinskal. Sikta samman vetemjöl och bakpulver. Rör smöret vitt, gulorna och sokret pösigt. Sätt till smöret i äggsmeten, litet i sänder, under kraftig rörning. Arbeta snabbt in hälften av mjölet, därefte "godsakerna",  och så resten av mjölet. Slå vitorna till hårt skum och vänd dem förnsiktigt ned i smeten. Fyll den i små, välsmorda (mjölade) pastejformar. Grädda i god ugnsvärme. Stjälp upp bakverken och låt svalna. 
    Märk! Muffins skall alltid serveras färska. De kan med fördel pudras med siktat florsocker eller glaseras med vattenglasyr och beströs med finhackade syltade apelsinskal, strössel eller dyl.
    Variation: Smeten kan gräddas i stor form.
    Äsch, nu glömde jag priserna.

Inköpslistan (coop online + mathem):168,25 kr
    Pris per muffins (12 st): 2.98 kr
  • Dementoria

Jag kunde inte sitta och skriva av allt så jag fotade och här kommer mitt slumpade recept (det blir mycket sötsaker här).

receptet fortsätter på nästa sida:

s 599:

s 588

Förut kunde man förhandsgranska sitt svar, det kan jag inte nu. Jag hoppas detta blir läsligt och att bilderna inte blir gigantiska.

• SupersurasunkSara

Åh vad roligt! Låter som om du har samma kokbok som jag, eller iaf samma recept på semlor Undrar om jag inte har en gammal notbok också med priser, ska leta! 

• Aniiee
    SupersurasunkSara skrev 2018-01-26 19:03:36 följande:

Åh vad roligt! Låter som om du har samma kokbok som jag, eller iaf samma recept på semlor Undrar om jag inte har en gammal notbok också med priser, ska leta! 

Leta du! Solig

Kokboken jag har heter Stora Kokboken och är vit med blåa ränder på omslaget. Min upplaga är då tryckt 1951, men första gången kom den ut 1940. Jag har ingen aning hur länge den trycktes.

Jag hade systerboken om hushåll också, som var blåmed vita ränder, men den har försvunnit =/
  • Jag är bara jag

Jag småsamlar lite på gamla kokböcker. Alltid lika kul att läsa märkliga recept. Värst är den från 1851. Skulle nog inte ge mig på nåt där tror jag!

• Aniiee
    Jag är bara jag skrev 2018-01-26 20:11:48 följande:

Jag småsamlar lite på gamla kokböcker. Alltid lika kul att läsa märkliga recept. Värst är den från 1851. Skulle nog inte ge mig på nåt där tror jag!

Haha, nej, kokkonst från före 1890 kräver ju en del extra =) Jag har också några väldigt gamla alster, och ja.... man behöver nästan en tidsmaskin..... både för utrustningen och för smaklökarna.
  • Jag är bara jag
    Aniiee skrev 2018-01-26 20:15:48 följande:
    Haha, nej, kokkonst från före 1890 kräver ju en del extra =) Jag har också några väldigt gamla alster, och ja.... man behöver nästan en tidsmaskin..... både för utrustningen och för smaklökarna.
    Sköldpaddor och kalvhjärna är nog inte vanligt idag nej. Tror det var frikassé på kalvhjärna och jag avstår nog. Tungan ute
  • SupersurasunkSara

Jag har en kokbok från -37, från -59 och från -67. Den från -37 verkar vara beskrivningar av olika saker och varför man ska göra dem osv, har inte läst så noga.
    Den från -67 är stora kokboken, vit med blå ränder. Den från -59 är hemmets kokbok, vit med blå text.  

Hittar inte den där jag tror priser står, den är väl inte uppackad än. 

• tobbe01
    Aniiee skrev 2018-01-26 20:15:48 följande:
    Liksom det är väl mer
    skjut en älg, afvlägsna päls och klöfvar, stycka i lagom bitar. Koka eller stek. salta och peppra.
  • Aniiee
    tobbe01 skrev 2018-01-27 06:56:33 följande:
    Liksom det är väl mer
    skjut en älg, afvlägsna päls och klöfvar, stycka i lagom bitar. Koka eller stek. salta och peppra.
    om du på allvar är intresserad så rekommenderar jag en ännu äldre kokbok, nämligen den som tillskrivs Cajsa Warg, från 1750-talet. Den kan läsas i sin helhet här: sv.wikisource.org/wiki/Hjelpreda_I_Hush%C3%A5llningen_F%C3%B6r_Unga_Fruentimber

tiny: tinyurl.com/y9uws6pl
Svar på tråden 30 random recept ur en kokbok från 1951