• Anonym (AA)

Svartsjuk - vad kan man göra då?

Ponera att du har en partner som är attraktiv, kärlekslivet går litet på rutin och du undrar om din partner i hemlighet går och längtar efter att ha sex med någon annan. Din partner kanske säger en dag att hon/han vill åka en helg till London med sina kompisar för att shoppa och gå på musikal eller fotboll. Du känner obehag, men hon/han säger att du inte behöver oroa dig. Eller din partner ska på företagskonferens, det är ju inga problem tills du får höra att företaget ska ordna en fest på kvällen och att alla deltagare erbjuds att sova över. Du känner en inre oro och funderar på hur du ev. skulle kunna övervaka festen, men förnuftet övervinner till sist din svartsjuka och du avstår, men det börjar igen när din partner kommer hem och visar bilder samt berättar hur kul det var på efterfesten. Du försöker ställa frågor som förefaller oskyldiga, men som i själva verket ska kunna avslöja om någonting har hänt. Du försöker hitta tveksamheter eller motsägelser som kan peka på att hon/han inte berättar hela sanningen. När din partner går på toa scrollar du snabbt bland bilderna på mobilen i hopp om att ev. kunna hitta något bevis. Är inte den nya unga medarbetaren med litet väl ofta på bilderna? Känner du igen dig så här långt?

Vad kan du göra? Det gängse expertsvaret är att du ska bemästra din svartsjuka, tänka positivt och visa förtroende. Men om det inte går, om tvivlen fortsätter att gnaga inombords, vad kan man då göra. Många försöker kolla partnerns mobil och dator, kanske skugga sin partner ibland för att se om hon/han verkligen går till träningen och ingen annanstans eller anlitar svindyra privatdetektiver som mer eller mindre professionellt försöker ta reda på vad de kan ta reda på.

Det finns dock ett alternativ till. Alla svartsjuka borde kunna hjälpa varandra. Om Kalles partner ska sova över på hotell i samband med en tjänsteresa, kanske Lisa kan sitta i lobbyn och se om Kalles partner kommer dit ensam på kvällen. Om Lisas partner säger att han ska på fest med gamla gymnasieklassen , kanske Kalle kan sitta i en bil utanför festlokalen och kolla vart han tar vägen efter festen. Kalle kanske kan be Lisa att låtsasflörta med hans partner för att se hur hon reagerar och Lisa kan då be Kalle att låtsasflörta med hennes partner.

Vad tror ni, vore inte det bra?

Men hur ska Kalle och Lisa kunna få kontakt med varandra? Kanske här på FL. Eller finns det en svartsjukeapp?             

• Svar på tråden Svartsjuk - vad kan man göra då?
  • Anonym (AA)

Var det allt?

• Anonym (Polo)
    Anonym (AA) skrev 2018-02-15 21:50:07 följande:

Var det allt?

Ja tyvärr.
    Du kommer aldrig att få något annat svar från PK-gänget här påFL. Ingen här känner någon svartsjuka.
    Dom skulle i alla fall aldrig erkänna det, för idag är det riktigt skämmigt och man är en big loser om man känner svartsjuka.
  • Kurlie

Jag har tidigare varit väldigt svartsjuk och vet jag skulle bli det även nu om jag kände att min partner gått över gränsen med någon. Jag inser att det är en del av vem jag är och mina känslor när jag älskar någon. Ge fan i det som är mitt typ. Med det sagt var jag sjukligt svartsjuk innan och det har jag verkligen jobbat på. Det ska ju inte vara jobbigt för min partner. Om jag kände noll svartsjuka hade mina känslor inte längre funnits kvar för min partner. Och gissa vad! Trots han under alla år bedyrat att han inte är en svartsjuk person har han nu erkänt att han också känner så ibland (som jag tyckt mig uppleva ganska tidigt)

Jag tycker att en rimlig portion svartsjuka är sunt i ett förhållande.

Med det sagt...

Ja, jag köper din idé till fullo om det verkligen finns något att misstänka. Om partnern fifflar med mobilen, fått opassande sms och magkänslan totalt säger att något är fel. Då hade jag nog kunnat göra det du pratar om. Är förhållandet däremot tryggt och allt känns bra tror jag det skulle kunna förstöra allt om det kom fram. Jag tänker hur jag själv hade känt om någon följt efter mig eftersom min partner är omotiverat misstänksam. Hade bara känt mig förföljd, otrygg, misstänkt och hade starkt börjat tveka på min partners psykiska hälsa och på om min bild av vårt trygga förhållande är helt fel.

I ditt fall verkar din tjej öppen iom hon visar bilder och berättar om sin kväll. Så beter sig inte en otrogen tror jag så förstår inte varför du nojar. Skulle du någonsin bli nöjd om det visar sig din partner är där hon säger eller nekar ett försök till flört? Eller hade det bara matat ditt kontrollbehov och svartsjuka. Risken är även att det blir en självuppfyllande profetia. Du stöter henne längre från dig, hon hittar intresse någon annanstans och lämnar dig.

• Anonym (Man)
    Anonym (AA) skrev 2018-01-26 16:52:08 följande:

Ponera att du har en partner som är attraktiv, kärlekslivet går litet på rutin och du undrar om din partner i hemlighet går och längtar efter att ha sex med någon annan. Din partner kanske säger en dag att hon/han vill åka en helg till London med sina kompisar för att shoppa och gå på musikal eller fotboll. Du känner obehag, men hon/han säger att du inte behöver oroa dig. Eller din partner ska på företagskonferens, det är ju inga problem tills du får höra att företaget ska ordna en fest på kvällen och att alla deltagare erbjuds att sova över. Du känner en inre oro och funderar på hur du ev. skulle kunna övervaka festen, men förnuftet övervinner till sist din svartsjuka och du avstår, men det börjar igen när din partner kommer hem och visar bilder samt berättar hur kul det var på efterfesten. Du försöker ställa frågor som förefaller oskyldiga, men som i själva verket ska kunna avslöja om någonting har hänt. Du försöker hitta tveksamheter eller motsägelser som kan peka på att hon/han inte berättar hela sanningen. När din partner går på toa scrollar du snabbt bland bilderna på mobilen i hopp om att ev. kunna hitta något bevis. Är inte den nya unga medarbetaren med litet väl ofta på bilderna? Känner du igen dig så här långt?

Vad kan du göra? Det gängse expertsvaret är att du ska bemästra din svartsjuka, tänka positivt och visa förtroende. Men om det inte går, om tvivlen fortsätter att gnaga inombords, vad kan man då göra. Många försöker kolla partnerns mobil och dator, kanske skugga sin partner ibland för att se om hon/han verkligen går till träningen och ingen annanstans eller anlitar svindyra privatdetektiver som mer eller mindre professionellt försöker ta reda på vad de kan ta reda på.

Det finns dock ett alternativ till. Alla svartsjuka borde kunna hjälpa varandra. Om Kalles partner ska sova över på hotell i samband med en tjänsteresa, kanske Lisa kan sitta i lobbyn och se om Kalles partner kommer dit ensam på kvällen. Om Lisas partner säger att han ska på fest med gamla gymnasieklassen , kanske Kalle kan sitta i en bil utanför festlokalen och kolla vart han tar vägen efter festen. Kalle kanske kan be Lisa att låtsasflörta med hans partner för att se hur hon reagerar och Lisa kan då be Kalle att låtsasflörta med hennes partner.

Vad tror ni, vore inte det bra?

Men hur ska Kalle och Lisa kunna få kontakt med varandra? Kanske här på FL. Eller finns det en svartsjukeapp?             

När jag varit svartsjuk har det alltid visat sig varit rätt i slutändan, inte att tjejerna varit otrogna, men att det varit något där med smusslande och annat.

Det är ofta små små signaler man plockar upp.
  • Anonym (hoho)

"Många" skuggar inte sin partner. Det kan jag nog säga är ytterst få som gör. 

Jag tror att om man är svartsjuk så måste man gå till grunden med sig själv.
    Jag var svartsjuk tidigare. (skulle aldrig i mitt liv visa det dock, men det åt upp mig inifrån)
    Jag började med antidepressiva. Inte enbart för att jag var svartsjuk utan för att jag tyckte att jag hade en negativ tankespiral,. ältade och mådde dåligt. 
    Svartsjukan försvann, jag fick kontroll över mitt känsloliv. Åt dem bara i knappt ett år, men har inte fått tillbaka det gamla. 

• Anonym (Man)
    Anonym (hoho) skrev 2018-02-16 06:23:07 följande:

"Många" skuggar inte sin partner. Det kan jag nog säga är ytterst få som gör. 

Jag tror att om man är svartsjuk så måste man gå till grunden med sig själv.
    Jag var svartsjuk tidigare. (skulle aldrig i mitt liv visa det dock, men det åt upp mig inifrån)
    Jag började med antidepressiva. Inte enbart för att jag var svartsjuk utan för att jag tyckte att jag hade en negativ tankespiral,. ältade och mådde dåligt. 
    Svartsjukan försvann, jag fick kontroll över mitt känsloliv. Åt dem bara i knappt ett år, men har inte fått tillbaka det gamla. 

Ibland kan det vara bättre att skaffa en ny bättre partner än att äta medicin.
  • Anonym (hoho)

Förtroende är bra, men kontroll är bättre! Ifrågasätter du det så är du en outbildad PK fjant!? 

Nja TS, alltså dina försök till översitteri fungerar inte i detta ämne. Vad är tanken? Att få ryggdunkar av andra svartsjuka? 
    Vi som levt med en svartsjuk partner som valt att lita på sin "magkänsla" ang om man är otrogen eller ej, tycker detta är allvarligt. Allvarligt- sök hjälp. Det är sjukt att vara svartsjuk, sjukt, osexigt och om man tror att den man är tillsammans med skulle kunna vara otrogen så lätt, så borde man kanske leta efter en ny partner? 
    Alternativt börja jobba på självkänslan, för du kan ju omöjligt vara speciellt förtjust i dig själv om du tror att din partner försöker hitta någon annan så fort du tittar bort? 

Och vad skulle en annan svartsjuk person kunna göra för dig förutom att göda dina tankar/din ångest? Du vill inte ha råd så vad vill du?

• Anonym (hoho)
    Anonym (Man) skrev 2018-02-16 06:30:35 följande:
    Ibland kan det vara bättre att skaffa en ny bättre partner än att äta medicin.
    Om man är i kemisk obalans i hjärnan så hjälper det föga att nya partner. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (hoho) skrev 2018-02-16 06:42:39 följande:
    Om man är i kemisk obalans i hjärnan så hjälper det föga att nya partner. 
    Det är sant.
  • Anonym (Man)
    Anonym (hoho) skrev 2018-02-16 06:41:21 följande:

Förtroende är bra, men kontroll är bättre! Ifrågasätter du det så är du en outbildad PK fjant!? 

Nja TS, alltså dina försök till översitteri fungerar inte i detta ämne. Vad är tanken? Att få ryggdunkar av andra svartsjuka? 
    Vi som levt med en svartsjuk partner som valt att lita på sin "magkänsla" ang om man är otrogen eller ej, tycker detta är allvarligt. Allvarligt- sök hjälp. Det är sjukt att vara svartsjuk, sjukt, osexigt och om man tror att den man är tillsammans med skulle kunna vara otrogen så lätt, så borde man kanske leta efter en ny partner? 
    Alternativt börja jobba på självkänslan, för du kan ju omöjligt vara speciellt förtjust i dig själv om du tror att din partner försöker hitta någon annan så fort du tittar bort? 

Och vad skulle en annan svartsjuk person kunna göra för dig förutom att göda dina tankar/din ångest? Du vill inte ha råd så vad vill du?

En del partners kan göra en svartsjuk, andra inte.
  • Anonym (Svartsjuk)

Så här gör du.

1. Köp en billig mobil
    2. Skaffa ett oregistrerat kontantkort
    3. Registrera en intetsägande mailadress.
    4. Registrera dig på facebook eller liknande tjänst där din partner också är med.
    5. Kontakta din partner med det nyskapade kontot och skriv ett flörtigt meddelande och vänta på vad hon gör.

Säger inte att det är ett snyggt sätt eller att det är bra att göra detta men det är ett sätt att få reda på om hon skriver tillbaka eller vad hon gör.

• Anonym (Man)
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2018-02-16 08:13:19 följande:

Så här gör du.

1. Köp en billig mobil
    4. Registrera dig på facebook eller liknande tjänst där din partner också är med.
    5. Kontakta din partner med det nyskapade kontot och skriv ett flörtigt meddelande och vänta på vad hon gör.

Säger inte att det är ett snyggt sätt eller att det är bra att göra detta men det är ett sätt att få reda på om hon skriver tillbaka eller vad hon gör.

Nej gör inte det. Det är creepy och bara fel.

Dessutom fungerar inte kvinnor så att de går igång och svarar på ett random flörtigt meddelande från ett random nummer eller mailaddress.
  • Love69
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2018-02-16 08:13:19 följande:

Så här gör du.

1. Köp en billig mobil

Sämsta idén ever. Bruden på jobbet är allt annat än en random flirt.
  • Anonym (AA)
    Anonym (hoho) skrev 2018-02-16 06:41:21 följande:

Jag har gott självförtroende, det är inte det, men jag tycker att min fru är snygg och jag förmodar att andra män också tycker det. Så varför skulle jag inte kunna vara orolig att något händer om hon är på konferens omgiven av män som gärna vill ha lite kul när de får chansen? Motsatsen är väl snarare att stoppa huvudet i sanden och överskatta sig själv i tron att "min fru skulle aldrig kunna". Om man jämförde andelen gifta kvinnor som varit otrogna med andelen gifta kvinnor vars män tror att de varit otrogna skulle man nog få en väldigt stor skillnad.
  • Anonym (AA)

För övrigt, det är vanligtvis så att män måste vara aktiva för att kunna vara otrogna, medan kvinnor kan vara passiva. Om en man som ser normalt bra ut åker på konferens är sannolikheten att en gift kvinna stöter på honom minimal, men om en normalsnygg kvinna åker på konferens är det mer sannolikt. Jämför t.ex. med Facebook, Min fru får regelbundet kontaktförslag från ensamma män i andra länder, men jag får inte från kvinnor, för kvinnor skulle aldrig komma på idën att skicka en förfrågan till en främmande man. 

• Anonym (Sandra)

Min partner skickade sms med sin kollega inför en företagsfest med övernattning. Det var dagar och kvällar. Litade fullt ut på min sambo. Men mådde uruselt. Sa inget om det dumt nog men det tog upp väldigt mycket fokus.

Fick ingen kontakt under kvällen och sent svar dagen efter. Märkte att kontakten fortsatte hemmavid och idelt smygande.

Tog upp det. Inget konstigt.

Tog upp det igen någon vecka senare och då var det irritation.

Fick veta sanningen och då tog det slut.

Och det var mycket övertid och plötsliga besök hos vänner under tid som allt pågick.

Så oavsett om där finns tillit. Det finns andra man inte vet vem det är och litar på.

• Anonym (hoho)
    Anonym (AA) skrev 2018-02-24 16:12:12 följande:
    Jag har gott självförtroende, det är inte det, men jag tycker att min fru är snygg och jag förmodar att andra män också tycker det. Så varför skulle jag inte kunna vara orolig att något händer om hon är på konferens omgiven av män som gärna vill ha lite kul när de får chansen? Motsatsen är väl snarare att stoppa huvudet i sanden och överskatta sig själv i tron att "min fru skulle aldrig kunna". Om man jämförde andelen gifta kvinnor som varit otrogna med andelen gifta kvinnor vars män tror att de varit otrogna skulle man nog få en väldigt stor skillnad.
    Det finns säkert mängder med män som vill ha dig fru, men vad spelar det för roll? DU kan inte göra något åt det. 

Du ska se min sambo. Han är SJUKT snygg och jag är inte lika snygg (längre) 
    Men att försöka hindra honom att hamna i situationer där andra kvinnor kan lägga in en stöt, är helt otänkbart för mig. Vill han vara otrogen så kommer han vara det vare sig jag är svartsjuk eller ej. Tror faktiskt snarare att svartsjuka skulle driva honom ifrån mig. Jag försöker tom uppmuntra honom att gå ut med sina vänner, vänner som han har slutat umgås med sedan vi blev ett par. Men han vill inte, han vill vara hemma med mig. Kan tycka att det är synd, för jag tror att det kan vara bra att få gå ut och få en ego-boost ibland. 

Ditt resonemang är inte idealiskt.
  • Anonym (Hmm)

Man kan ju ha en magkänsla som säger en något, men detektivarbete är fel väg..Jag undrar ts, är relationen med din fru trygg? Har du känt likadant i alla relationer du haft, känt det i varierande grad eller inte överhuvudtaget förrän med den här personen? Om detta är första förhållandet som känns så här måste du fundera på varför, ev vara lite vaksam, men risken är ju att man tolkar in sådant som inte finns. Provat att prata med henne? Ibland kan man ju få en hint av sanning när man pratar med någon man känner väl. Och då menar jag prata om dina känslor, inte ställa henne mot väggen. Du ska inte kontrollera eller förfölja eller något sådant. Du har en snygg fru, varför gambla bort det? Jag hade känt ett oerhört obehag om någon förföljde mig på uppdrag av min man, det hade oavsett situation varit dödsstöten för relationen. Man kan inte tvinga till sig trohet, bara ge och ta emot kärlek. Hoppas du förstår skillnaden.

• Anonym (Man)
    Anonym (hoho) skrev 2018-02-27 08:55:32 följande:
    Det finns säkert mängder med män som vill ha dig fru, men vad spelar det för roll? DU kan inte göra något åt det. 

Du ska se min sambo. Han är SJUKT snygg och jag är inte lika snygg (längre) 
    Men att försöka hindra honom att hamna i situationer där andra kvinnor kan lägga in en stöt, är helt otänkbart för mig. Vill han vara otrogen så kommer han vara det vare sig jag är svartsjuk eller ej. Tror faktiskt snarare att svartsjuka skulle driva honom ifrån mig. Jag försöker tom uppmuntra honom att gå ut med sina vänner, vänner som han har slutat umgås med sedan vi blev ett par. Men han vill inte, han vill vara hemma med mig. Kan tycka att det är synd, för jag tror att det kan vara bra att få gå ut och få en ego-boost ibland. 

Ditt resonemang är inte idealiskt.
    Jag tror de kan vara en viss skillnad på mäns svartsjuka och kvinnors vad gäller resultat, mäns kan nog slå åt båda hållen.
Svar på tråden Svartsjuk - vad kan man göra då?