• pelargontanten

Endometrios? Försöker ej bli gravid

Nyfiken på era symtom på endometrios, då jag tror mig ha just det själv... Efter ett uppehåll med p-piller på ett par år så fick jag allt värre mensvärk (klarade knappt av att röra mig), menscykel på ca 21 dagar och blödningar (dock inte kraftiga) i snitt tio dagar, otroligt dålig hy, magsmärtor, allmänna magproblem, småblödningar efter sex, konstant trött på något märkligt sätt, nedstämd... Det mesta av detta har upphört igen då jag börjat med p-piller, och hoppas verkligen att allt ska försvinna :(

Men hur går man vidare om det INTE skulle bli bra eller till och med värre fram över? Gissar på att många här har tips och råd att komma med :) och jag är gärna lite förberedd.

Kan tillägga att jag testat Provera och Primolut Nor för att justera upp menscykeln men det fungerade inte alls. Gyn sa att kombinerade piller var bästa sättet att få ordning på blödningarna, som andrahand föreslog hon hormonspiral (som jag absolut inte vill ha).

• Svar på tråden Endometrios? Försöker ej bli gravid
  • Anonym (Kvinna37)

Du ska låta undersöka dig för endometrios hos gyn-läkare, fortsätt tjata tills de gör detta om de är tjuriga (alla är inte lika tillmötesgående kring just denna sjukdom).

Angående preventivmedel så är väl spiral inte att rekommendera för kvinnor som inte fått barn (vet ej hur du har det) eftersom det inte alltid finns plats nog och det då kan skava.

Jag skulle råda dig till att först ta bort hormonerna ur systemet, sedan titta på resterande symptom för att ta reda på om det ligger någon "sjukdom" bakom, vissa saker kan t ex vara just hormonellt men det kan vara en utbrändhet på gång eller något helt annat. Det är viktigt att inte bara maskera detta med p-piller utan ta reda på vad det faktiskt är.

Svar på tråden Endometrios? Försöker ej bli gravid