• Nlg

Sammandragningar

Hej ni. Dagen har varit väldigt aktiv då jag varit igång mer än vanligt nästan hela dagen.

Haft ganska mycket sammandragningar senaste veckorna, som man ska och inte alls ovanligt. Men nu idag började dem göra ont vid rörelser något dem gjort ibland tidigare oxå vid ex promenader, var hur som helst tvungen att stanna upp men så fort jag tog ett steg gjorde dem ont igen och magen blev spänd. 
    Efter någon timmes vila och lugnare tempo försvann smärtan men sammandragningarna håller som kvar, helt smärtfria men säkert 20 st/h. 

Är detta vanligt vid större ansträngning och vad är eran erfarenhet kring sammandragningar vid vecka 25-30?

• Svar på tråden Sammandragningar
  • Ebo88

Sammandragningar ska inte göra ont.

Det är vanligt att ha dem men som sagt ska dem inte göra ont. Jag började få sammandragningar i v.19 men dem började göra ont runt v.21. Då visade det sig att jag hade en infektion i vaginan vilket gav upphov till sammandragningarna. Ring förlossningen imorgon och tala om för dem sen tar du det därifrån. Om du lämnar kissprov så säg att det ska göra odling. Nu är jag ingen läkare eller dylikt, men jag skulle som sagt ringa förlossningen så du inte har någon uvi.

• Nlg
    Ebo88 skrev 2018-01-28 18:48:06 följande:

Sammandragningar ska inte göra ont.

Det är vanligt att ha dem men som sagt ska dem inte göra ont. Jag började få sammandragningar i v.19 men dem började göra ont runt v.21. Då visade det sig att jag hade en infektion i vaginan vilket gav upphov till sammandragningarna. Ring förlossningen imorgon och tala om för dem sen tar du det därifrån. Om du lämnar kissprov så säg att det ska göra odling. Nu är jag ingen läkare eller dylikt, men jag skulle som sagt ringa förlossningen så du inte har någon uvi.

Har inte lagt någon större vikt vid smärtan då de bara gjort ont vid ansträngning, det som gjort mig mest förvånad denna gång är att dem kommer hela tiden så ofta - fast som sagt het smärtfria nu. 

Tycker inte förlossningen men ska ta det med sin barnmorska? är det okej att gå via dem direkt?
  • Ebo88
    Nlg skrev 2018-01-28 19:04:35 följande:

Har inte lagt någon större vikt vid smärtan då de bara gjort ont vid ansträngning, det som gjort mig mest förvånad denna gång är att dem kommer hela tiden så ofta - fast som sagt het smärtfria nu. 

Tycker inte förlossningen men ska ta det med sin barnmorska? är det okej att gå via dem direkt?

Ja du kan ringa både din barnmorska imorgon eller direkt till förlossningen och fråga. Förstod det som att dem gjorde ont men läste kanske lite för snabbt :) hoppas allt läser sig och att det bara är den lille i magen som puffar lite på dig :)
  • Nlg
    Ebo88 skrev 2018-01-28 19:08:39 följande:
    Ja du kan ringa både din barnmorska imorgon eller direkt till förlossningen och fråga. Förstod det som att dem gjorde ont men läste kanske lite för snabbt :) hoppas allt läser sig och att det bara är den lille i magen som puffar lite på dig :)
    Nejdå, dem gör inte alls ont nu när jag bara tar det lugnt hemma :) Får se om de blir bättre imorgon annars kanske jag ringer in och rådgör med FL
Svar på tråden Sammandragningar