• Anonym (Julia)

Magknip av pommes?

Jag har märkt att jag får magknip varje gång jag äter pommes på typ mcdonalds, max. De gånger jag har valt att bara äta hamburgaren har inget hänt liksom, men när det är pommes också så protesterar tarmarna.

Varför blir det så?

• Svar på tråden Magknip av pommes?
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Fett) skrev 2018-01-29 22:06:46 följande:
    Jo gallsten gör fruktansvärt ont, det är inte likt "magknip" ett dugg. Vet inte riktigt vad Kvinna37 menar skulle likna gallsten i dina besvär. Mer än ett besvär för kroppen att ta hand om stora mängder fett då men det är inte helt ovanligt.
    Jag har själv gallsten så jag vet vad jag pratar om när det gäller smärta, det behöver inte alls vara "fruktansvärt ont" även om man har flera stycken. Typiskt för gallsten är just att man får smärtor efter att ha ätit stora mängder mat, väldigt fet mat och vissa maträtter. Läs på lite istället för att hacka på andra.
  • Anonym (lkjhyg)
    Anonym (Julia) skrev 2018-01-29 21:21:19 följande:
    Anonym (Fett) skrev 2018-01-29 20:57:58 följande:
    Min son blir jättedålig av McD-pommes. De jag gör hemma i ugnen (köpe-pommes som jag kör i ugn, friterar ej) fungerar och även "riktiga restaurang-pommes" på vanliga restauranger. Men McD, Max, BK osv kan han bara äta ett par st av innan han blir superdålig, får ont och ibland även diarré. Jag skulle tro att det är fettet.

Okej, tack för svaren! Jag tror jag undviker det i fortsättningen. Det är lustigt hur det här aldrig hände förut, när jag var barn och tonåring, men jag antar att kroppen ändrar sig ibland.
    Jag hade inte heller problem förut Det är väl åldersförfallet haha. 
  • Fia 28

Tror det är ganska vanligt att bli sjuk i magen av McDonalds pommes. Det är inte själva pommesen, utan frityroljan man reagerar på.

• Anonym (Fett)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2018-01-29 22:11:20 följande:
    Jag har själv gallsten så jag vet vad jag pratar om när det gäller smärta, det behöver inte alls vara "fruktansvärt ont" även om man har flera stycken. Typiskt för gallsten är just att man får smärtor efter att ha ätit stora mängder mat, väldigt fet mat och vissa maträtter. Läs på lite istället för att hacka på andra.
    De absolut flesta reagerar med fruktansvärda smärtor när de har gallsten, det är därför det räknas som något av det mest smärtsamma man kan råka ut för. Sedan att DU inte reagerar så får stå för dig. Gällande mat reagerar folk ofta på fet mat men än oftare ägg och gröna äpplen. Läs på lite själv. 
  • Anonym ("gallan")

Kan man ha ont av "gallan" utan att det är just gallsten, eller kan man ha gallsten som går över av sig själv? När jag var yngre fick jag ont i magen på ett alldeles speciellt sätt av pommes frites, vissa gräddiga såser, och av gröna äpplen. Jag har alltid tänkt att det var "gallan", odefinierat. Men någon gång i livet gick det över, det var många år sedan jag hade den där känslan sist. Det gjorde ont, men inte värre än att jag kunde leva med det (och så undvek jag ju pommes och gröna äpplen förstås). Har hört av andra att gallsten kan ge rätt så svåra smärtor.

• Anonym (Julia)

Knipet jag får är ganska centrerat på magen, vid naveln och lite lägre typ, inte allt så högt upp som gallan.

Tog en dammsugare (bakelsen, äter sällan bakelser) och en chokladboll idag och fick samma typ av magknip, rätt intressant.

• Anonym (Ibs)

Funderat på IBS? Pröva äta chips, gör galet ont i magen precis som pommes och egentligen de mesta gjort av snabba kolhydrater. Det kan komma när som i livet.

• Anonym (Jo)
    MammAmma skrev 2018-01-29 20:54:12 följande:
    Låter som att det troligtvis är pga fettet.
    Min mage tycker inte om fett och jag får hemsk magknip och rännsketa bara en kvart efter att ha intagit t ex pommes, vissa pizzor (beror på hur fet ost pizzerian använder), gräddiga såser osv.
    Samma här
  • Lindquist

Det är gluten I oljan , dom fritera allt på McDonalds. Fritera kyckling som är panerad med vetemjöl I samma som strips en me celiaki lär ju få sånna magproblem. Så det heter duga. Annan strips jag ätit på andra ställen inga problem. Det är något med mcdonalds stripsen som inte magen gillar. För det första är do. Ganska vitråa än man jämför med bks dom är mer gula. Det kan orsaka även vara magsjuka från notovirus vanligt bland bufféer och snabbmat. Överför virus från avföring till mat om nån är smittad. Samma notovirus är det som orsakar vinterkräksjukan.

Jag äter inte ute för jag vill inte få magproblem. Gör godare mat hemma. Dom som äter ute är för folk som inte vet hur god mat smakar hemma på riktigt vis.

Ont i magen på höger sida , kan vara fettlever, levern klarar inte bryta ner allt fett.

• Tukt

Som flera varit inne på så är det kanske fettet. Magen har svårt att "smälta fettet".
    En sak du kan testa är att köpa matsmältningsenzym och se om det blir skillnad.
    Kanske har du problem oftare med det där, än du tänker på Blir lätt så med magen.

• Anonym (bad)

Mc Donalds gör ofta dåliga saker med sin mat, inte bra att äta.

• Lindquist

Behöver inte vara gallan. Folk som äter bara fett och protein på lchf har sagt att deras gallbesvär har förbättras. Det kan vara levern med.

Svar på tråden Magknip av pommes?