• kaktuslime

Baby vill plötsligt inte äta vid läggning

Som över en natt, precis när bebis fyllde sex månader, vägrar hon äta innan läggdags. Hon är supertrött och somnar direkt, men mat vill hon inte ha.

Hittills har vi gjort på två olika sätt:

1) Gått upp och spökmatat henne en stund senare när hon somnat

2) Gett henne mat när hon vaknat efter ca 1-2 h

Dagarna i övrigt innebär att hon äter (ca-tider):

08.00

12.00

16.00

Tidigare har hon ätit 19 innan hon somnat

22.30 spökmatning när vi går och lägger oss

03.30

Hur löser vi detta? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Baby vill plötsligt inte äta vid läggning
  • Norbottensfia

Varför måste bebisen ha mat vid läggdags då? :) går dåligt upp i vikt? Om bebisen går upp i vikt som den ska, skulle jag bara amma/mata på signal. Bebisen säger nog till om den är hungrig. Har ni börjat med gröt osv? Kanske är mätt och inte behöver äta lika mkt på natten nu.

• Kasperina

Mår hon dåligt på något sätt om hon inte äter, eller varför måste hon äta före läggning?
    Jag har alltid låtit barnen styra när de behöver mat och det har funkat bra hos oss. Sen finns det ju barn som äter för lite och det är en helt annan sak.

• kaktuslime

Det kanske man inte behöver, men så jobbigt om hon ska behöva vakna en eller ett par timmar senare bara.. då störs ju liksom sömnen..

Hon är prematur, född 8 v för tidigt, och styr själv måltiderna. Hon har alltid velat äta var tredje timme. Hon följer sin kurva, men behöver så klart äta ikapp sig.

• Norbottensfia

Min 10 mån vaknar fortfarande för att amma iaf en gång på natten :) även om hon ätit jättebra under dagen och till kvällen.

• kaktuslime

Ja, min dotter vaknar runt 03.30 för mat. Att hon dessutom ska behöva vakna en gång tidigare under kvällen känns inte bra, då jag anser att hennes sammanhängande sömn är viktigt.

• Kasperina

Min dotter vaknade minst 3 ggr varje natt tills hon var drygt 2 år, och fram tills 1,5 var hon vaken 3-4 timmar mitt i natten. Jag försökte allt men accepterade till sist att det var hennes rytm och följde den. Från ca 3 har hon sovit hela nätter.
    Får hon för mycket i magen (mat/dryck) sista timmen innan hon lägger sig kräks hon upp "överskottet" inom 5 minuter efter läggning.

Kan det vara något sådant, att hon upplever obehag att lägga sig ner om hon nyss ätit? 

• Norbottensfia

Alltså, min 10 mån vaknar och är hungrig ca en gång per natt. Sen vaknar hon mellan 5-10 ggr per natt (men hon får inte mat då) hon har sen födsel vaknat flera ggr per natt och aldrig sovit längre än ca 3-4 timmar i sträck.

Svar på tråden Baby vill plötsligt inte äta vid läggning