• Äldre 31 Jan 15:23
    10219 visningar
    13 svar
    13
    10219

    Hur många karat på ring?

    Nu kan detta ligga på fel ställe men hittar inget bra ställe.

    Jag och min sambo ska köpa förlovningsringar.

    Jag såg att det stod att min ring skulle vara 9 karat. Min fråga är om det inte är väldigt lite? Om det är så, vad borde det minst vara?

    Berätta gärna om er ring.

  • Svar på tråden Hur många karat på ring?
  • Äldre 31 Jan 15:27
    #1

    Jo, det är väldigt lite för att inte säga uselt. Köp 18 karat eller möjligtvis 14 k men inget under 14 k om du vill vara nöjd med ringen i det långa loppet.

  • Äldre 31 Jan 15:29
    #2

    Det är så låg karat att jag inte skulle köpa det ens. Var har ni hittat det?

  • Äldre 31 Jan 15:35
    #3
    Duckan skrev 2018-01-31 15:29:04 följande:

    Det är så låg karat att jag inte skulle köpa det ens. Var har ni hittat det?


    Det var på Wrangels.

    Kan säga att vi inte beställde det.

    Jag tänker 18 karat på ring precis som ni bägge säger.
  • Äldre 31 Jan 15:53
    #4

    Ja det är lite. Knappt något guld alls. Jag tycker MINST 18k på guld. Gärna 20-21karat men inte lika vanligt dock.

  • Anonym (Var 9 år då)
    Äldre 31 Jan 15:54
    #5
    +1

    Jag kommer själv ihåg första gången jag förlovade mig

    Bilderesultat for automat ring

  • Anonym (?)
    Äldre 31 Jan 16:10
    #6
    vårkänslor skrev 2018-01-31 15:23:20 följande:

    Nu kan detta ligga på fel ställe men hittar inget bra ställe.

    Jag och min sambo ska köpa förlovningsringar.

    Jag såg att det stod att min ring skulle vara 9 karat. Min fråga är om det inte är väldigt lite? Om det är så, vad borde det minst vara?

    Berätta gärna om er ring.


    Vadå "ska"? man köper väl precis de ringar man vill ha? 
  • Äldre 5 Feb 11:56
    #7

    Köp en ring ni har råd med och som du/ni gillar. Förhoppningen är väl att ni skall ha den länge. och inte som något kortsiktigt investeringsprojekt.

  • Anonym (Bling­eling)
    Äldre 6 Feb 20:41
    #8

    I Sverige är 18 k standard, och lågkaratiga ringar ser inte sällan ut som skräp efter ett tag. 9 K hade jag aldrig köpt.

    I mellanöstern vill man gärna ha gulare guld och smycken ligger inte sällan på 21-23 karat om det ska vara fina saker. På de lite mindre fina affärerna för "vanligt folk" är det inte ovanligt med 14 karat guld, som det också finns mycket av i Medelhavsländerna.

    Jag köpte mitt första 14 k smycke på senaste semestern. Ska bli intressant att se hur pass bra det håller efter några år, men det är ändå från en etablerad kedja med butiker i New York och Venedig m.fl. ställen.

  • Tveksa­mt
    Äldre 6 Feb 20:49
    #9

    Vad menar du med ?vad borde det minst vara?? I vilket syfte borde ringen ha en karathalt över ett visst värde?

    Min bror och hans sambo förlovade sig nyligen och deras ringar har inte en enda karat eftersom det skulle passa dåligt med deras yrken.

    En bekant förlovade sig nyligen och har inga ringar alls. Så om 9 karat är lite kan bara du svara på, men jag skulle vara mer intresserad över varför det är en viktig fråga över huvud taget.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (Alfre­t)
    Äldre 6 Feb 20:53
    #10

    Det ska vara 24k, ni vill väl visa att ni älskar varandra?

  • Anonym (Bling­eling)
    Äldre 6 Feb 21:16
    #11
    Tveksamt skrev 2018-02-06 20:49:52 följande:

    Vad menar du med ?vad borde det minst vara?? I vilket syfte borde ringen ha en karathalt över ett visst värde?

    Min bror och hans sambo förlovade sig nyligen och deras ringar har inte en enda karat eftersom det skulle passa dåligt med deras yrken.

    En bekant förlovade sig nyligen och har inga ringar alls. Så om 9 karat är lite kan bara du svara på, men jag skulle vara mer intresserad över varför det är en viktig fråga över huvud taget.


    Om man inte vill att guldringen ska tappa lystern och se trist ut så är det en bra idé att inte köpa 9 karat i alla fall.

    Finns många som har fått byta ringar efter bara några år, sårbara är även vitguldringar som har för tunn rhodiering/finish, de dyker ofta upp på auktion.

    Så den billigare guldringen kanske inte är det billigaste alternativet i längden, oim man vill ha en sådan,

    För egen del skulle jag tycka det var emotionellt jobbigt att byta vigselring då man trots allt avger sina löften att leva ihop för livet med just de ringarna. Men om man är okej med en "uppgradering" längre fram så hindrar klart inte det.

    Eller så köper man kanske stål- eller titanringar som inte påverkas alls. Denna sidan gillar jag:

    titanringar.se/

    En del gillar smycken, en del gillar bilar- vad är poängen med en BMW för 600 000 när det finns Skoda?  Den har lika många dörrar och den rullar framåt så varför vill någon ha så mycket dyrare bil?
  • Tveksa­mt
    Äldre 6 Feb 21:52
    #12
    Anonym (Blingeling) skrev 2018-02-06 21:16:35 följande:

    Om man inte vill att guldringen ska tappa lystern och se trist ut så är det en bra idé att inte köpa 9 karat i alla fall.

    Finns många som har fått byta ringar efter bara några år, sårbara är även vitguldringar som har för tunn rhodiering/finish, de dyker ofta upp på auktion.

    Så den billigare guldringen kanske inte är det billigaste alternativet i längden, oim man vill ha en sådan,

    För egen del skulle jag tycka det var emotionellt jobbigt att byta vigselring då man trots allt avger sina löften att leva ihop för livet med just de ringarna. Men om man är okej med en "uppgradering" längre fram så hindrar klart inte det.

    Eller så köper man kanske stål- eller titanringar som inte påverkas alls. Denna sidan gillar jag:

    titanringar.se/

    En del gillar smycken, en del gillar bilar- vad är poängen med en BMW för 600 000 när det finns Skoda?  Den har lika många dörrar och den rullar framåt så varför vill någon ha så mycket dyrare bil?


    Det är ju det jag menar, för att svara på frågan om 9 karat är för lite måste man ju veta mer om vad TS tänker. Man kan inte kategoriskt säga att 9 är för lite eftersom det beror på flera faktorer som vi inte vet något om TS värderingar av.

    Personligen fäster jag mer vikt vid löftena i sig än vid en liten metallbit man tar på sig just då.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (BOX)
    Äldre 6 Feb 21:55
    #13
    vårkänslor skrev 2018-01-31 15:23:20 följande:

    Nu kan detta ligga på fel ställe men hittar inget bra ställe.

    Jag och min sambo ska köpa förlovningsringar.

    Jag såg att det stod att min ring skulle vara 9 karat. Min fråga är om det inte är väldigt lite? Om det är så, vad borde det minst vara?

    Berätta gärna om er ring.


    Skit i karaten! Välj den rinf som är vackrast!

    Vi tex har silver och ett par vi känner har titan.

    Våga tänka utanför boxen
Svar på tråden Hur många karat på ring?