• Anonym (arg)

Vad händer om en 14-åring våldtar en 15-åring?

Nu bor vi i ett land med en skarp 15-årsgräns där det är straffbart att ge en 14-åring en kram även om hen själv bett om det men en osäker/ 15-åring med självskadebeteende får ha gruppsex med ett dussin 50-åriga sadister utan att någon bryr sig det minsta lilla...

Men samtidigt vill vårt samhälle ändå skydda den som råkar illa ut...och även om det finns stora brister i praktiken så strävar man efter att inte lägga skulden hos den som blir utsatt för (i det här fallet) våldtäkt

Men frågar är: om en 14-åring (vuxen för sin ålder) ger sig på en sårbar 15-åring...vad säger polis och socialtjänst då?

• Svar på tråden Vad händer om en 14-åring våldtar en 15-åring?
  • Tveksamt
    Anonym (arg) skrev 2018-02-03 16:40:42 följande:

vet en som blev dömd för att han hade försökt krama ett barn under 15

rubriceringen kanske dock var ofredande och inte sexuellt ofredande om jag minns rätt...

Det är klart det kan vara ofredande att krama någon som inte vill, det säger fortfarande inget om att det är olagligt att krama barn.

Det är olagligt att kyssa motvilliga vuxna, det betyder inte att det är olagligt att kyssa vuxna. Förstår du skillnaden?
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (Sokrates)

6 kap. 4 § brottsbalken är solklar: Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.

Om våldtäkt innebär att ha samlag, bör 15-åringen dömas för våldtäkt mot barn. Jag kan tänka mig att det finns skäl att ge en betydande straffrabatt på grund av ålder och omständigheter. Helt säkert en icke-frihetsberövande påföljd.

• Anonym (...)
    Anonym (Såhär) skrev 2018-02-03 18:44:20 följande:

Nu finns det ju inte ett litet behändigt svar på den frågan. Vem som utreder, hur och vad, beror på brottets karaktär, ålder .. Jag föreslår att du läser själv på sidan 58

www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8298/2009-101-3_20091013.pdf

Socialnämnden består av fritidspolitiker. Mig veterligen har de inte i uppgift att utreda brott. Det har inte kommunens tjänstemän heller. Brott utreds av polisen.
  • Anonym (Såhär)
    Anonym (...) skrev 2018-02-04 07:28:09 följande:

Socialnämnden består av fritidspolitiker. Mig veterligen har de inte i uppgift att utreda brott. Det har inte kommunens tjänstemän heller. Brott utreds av polisen.

Som jag skrev i mitt första inlägg. POLISEN utreder denna typ av brott. Personen undrade om soctj roll. Nämndens, mkt riktigt fritidspolitiker, kan t.ex besluta om LVU. Eller ge uppdraget att tjänstemän utreder behovet för andra insatser. Läs ordentligt innan du gör ett besserwisser-försök.
  • Anonym (Sara)

Det finns flera låsta institutioner i Sverige som riktar sig till barn som begår sexuella övergrepp. Så de både gör det och får behandling för det (i vissa fall).

• Anonym (...)
    Anonym (Såhär) skrev 2018-02-04 09:56:43 följande:

Som jag skrev i mitt första inlägg. POLISEN utreder denna typ av brott. Personen undrade om soctj roll. Nämndens, mkt riktigt fritidspolitiker, kan t.ex besluta om LVU. Eller ge uppdraget att tjänstemän utreder behovet för andra insatser. Läs ordentligt innan du gör ett besserwisser-försök.

Det är domstol som beslutar om LVU. Socialtjänsten arbetar på delegation av socialnämnden. Jag är mycket nyfiken på i vilken kommun din modell används. Hur hanteras sekretess om det är politiker som ger socialtjänsten uppdrag att utreda specifika ärenden.
  • Anonym (Såhär)
    Anonym (...) skrev 2018-02-04 12:22:02 följande:

Det är domstol som beslutar om LVU. Socialtjänsten arbetar på delegation av socialnämnden. Jag är mycket nyfiken på i vilken kommun din modell används. Hur hanteras sekretess om det är politiker som ger socialtjänsten uppdrag att utreda specifika ärenden.

Akuta LVU:n kan beslutas av nämndens ordförande (eller annan ledamot) men måste prövas i rätten inom en vecka. Icke akut ansöks om till Förvaltningsrätten. Så det är inget märkligt om en 13-14åring blir akut omhändertagen vid ett grovt brott och endast nämndens ordförande finns att tillgå mitt i natten, utrymmet i lagen finns. Våldtäkt som Ts handlar om tas det ju lättare på trots att det anses bland de grövre brotten, så de akuta omhändertagandena är inget jag känner till eller hört om. Annat våld och narkotika däremot.

Socialnämndens ledamöter omfattas också av sekretess. I dok jag länkade kan du läsa om utredningar och vem som uppdrar vem.
  • Anonym (...)
    Anonym (Såhär) skrev 2018-02-03 14:52:29 följande:

Polis utreder. Socialnämnden involveras, kan ge uppdrag till IFO att utreda för lämpliga insatser (troligt). Åtgärder kan beslutas av socialnämnden. Motsätter sig vårdnadshavare åtgärder kan den unge bli föremål för LVU (kan ske även vid samarbete om det anses nödvändigt).

I korta drag.

Det är detta vi diskuterar.

Du skriver att Socialnämnden involveras, och att nämnden kan ge uppdrag till socialtjänsten att utreda. Du menar då att polis vänder sig till fritidspolitiker, och att de bedömer huruvida socialtjänsten ska utreda ärendet.

Du menar att ledamöter i socialnämnden, fritidspolitiker utan kompetens inom området, agerar socialjour?! Det låter helt vansinnigt.
  • Anonym (Såhär)
    Anonym (...) skrev 2018-02-04 20:59:57 följande:

Det är detta vi diskuterar.

Du skriver att Socialnämnden involveras, och att nämnden kan ge uppdrag till socialtjänsten att utreda. Du menar då att polis vänder sig till fritidspolitiker, och att de bedömer huruvida socialtjänsten ska utreda ärendet.

Du menar att ledamöter i socialnämnden, fritidspolitiker utan kompetens inom området, agerar socialjour?! Det låter helt vansinnigt.

Om det inte har ändrats så ringer den Soc.sekr som har jouren till nämndens ordförande för akut LVU.

Vi har ju t.o.m amatörer i våra tingsrätter. Antalet "riktiga" domare ökar till antalet i hovrätten. Vilka tror du sitter i våra tingsrätter egentligen?

Vem som uppdrar vad åt vem i utredning av unga lagöverträdare under 15 kan du väl läsa själv. Detaljerna jag slarvat med eller har fel i kan du hoppa över och läs det som är skrivet av Socialstyrelsen istället.
  • Anonym (...)
    Anonym (Såhär) skrev 2018-02-04 21:29:39 följande:

Om det inte har ändrats så ringer den Soc.sekr som har jouren till nämndens ordförande för akut LVU.

Vi har ju t.o.m amatörer i våra tingsrätter. Antalet "riktiga" domare ökar till antalet i hovrätten. Vilka tror du sitter i våra tingsrätter egentligen?

Vem som uppdrar vad åt vem i utredning av unga lagöverträdare under 15 kan du väl läsa själv. Detaljerna jag slarvat med eller har fel i kan du hoppa över och läs det som är skrivet av Socialstyrelsen istället.

Att det behövs ett nämndbeslut/utskottsbeslut för att ansöka om LVU är någonting helt annat än att nämnden avgör vad socialtjänsten ska utreda, eller att nämnden beslutar om LVU. DOMSTOL beslutar om LVU, nämndens beslut innebär att kommunen står bakom ANSÖKAN om LVU.

Mvh

Socialsekreterare som inte får i uppdrag av politiker att utreda ärenden, utan utreder uppkomna situationer påkallade av exempelvis polis oavsett om förtroendevalda kommuninvånare vill att det ska utredas eller ej.
  • Anonym (Såhär)
    Anonym (...) skrev 2018-02-05 17:14:42 följande:

Att det behövs ett nämndbeslut/utskottsbeslut för att ansöka om LVU är någonting helt annat än att nämnden avgör vad socialtjänsten ska utreda, eller att nämnden beslutar om LVU. DOMSTOL beslutar om LVU, nämndens beslut innebär att kommunen står bakom ANSÖKAN om LVU.

Mvh

Socialsekreterare som inte får i uppdrag av politiker att utreda ärenden, utan utreder uppkomna situationer påkallade av exempelvis polis oavsett om förtroendevalda kommuninvånare vill att det ska utredas eller ej.

Socialförvaltningen arbetar på uppdrag av Socialnämnden. Ingen har påstått att det betyder att en politiker fysiskt går och lägger ett ärende i din hand, eller på något annat vis behandlar enskilda ärenden utom vid t ex LVU. Eller ett akut LVU man ringer om mitt i natten.
  • Queennr1

Varför går folk ens in i en diskussion som baseras på en verklighetsbeskrivning som är helt felaktig?

• Anonym (...)
    Anonym (Såhär) skrev 2018-02-05 18:01:41 följande:

Socialförvaltningen arbetar på uppdrag av Socialnämnden. Ingen har påstått att det betyder att en politiker fysiskt går och lägger ett ärende i din hand, eller på något annat vis behandlar enskilda ärenden utom vid t ex LVU. Eller ett akut LVU man ringer om mitt i natten.

Ge det ett försök att sluta sprida felaktigheter på internet. Den som inte har alla fakta bör avhålla sig ifrån att förklara det för andra.
  • SysterY
    Anonym (arg) skrev 2018-02-03 16:08:06 följande:

10 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, sexuellt berör ett barn under femton år eller förmår barnet att företa eller medverka i någon handling med sexuell innebörd, döms för sexuellt ofredande till böter eller fängelse i högst två år.

Detsamma gäller den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet. Lag (2005:90).

Sedan när är en kram en sexuell handling eller sexuellt ofredande?
  • Anonym (Micke)
    SysterY skrev 2018-02-05 19:39:10 följande:
    Sedan när är en kram en sexuell handling eller sexuellt ofredande?
    det ligger i betraktarens ögon
    #metoo
  • SysterY
    Anonym (Micke) skrev 2018-02-07 15:24:45 följande:

det ligger i betraktarens ögon

#metoo

En kram är (oftast) inte någon sexuell handling eller sexuellt ofredande.
Svar på tråden Vad händer om en 14-åring våldtar en 15-åring?