• Magdaaa

Herpes vid förlossning? Fått utslag vecka 38 ????

Hej!

Har sen tidigare herpes och fått utslag väldigt sällan men nu när man är gravid ör man ju väldigt nedsatt och känsligare.

Sa detta till min BM i vecka 34 men hon sa att det inte var någon fara.

Men nu är jag i vecka 38 och har fått utslag, inget som syns men det känns!!

Blir så himla orolig och irriterad att jag inte fick medicin i förebyggande syfte, kände mig mest nonchalerad i vanlig ordning.. vill helst slippa kejsarsnitt sen är det ju svårt att tejpa blåsor när man inte direkt har några synliga?? Är mest orolig då jag sen igår haft mycket onds förvärkar, dålig mage och konstig ryggvärk, behöver inte betyda nåt men ja ..och är lite lur på om det verkligen är 2 veckor bort.

Nån med erfarenhet? :(

Ska ringa bm imorgon men tänkte höra idag ändå.

• Svar på tråden Herpes vid förlossning? Fått utslag vecka 38 ????
  • Anonym (Gravid)

Min BM sa att om jag hade blåsor vid förlossningen så skulle det bli kejsarsnitt, lite beroende på vart blåsorna sitter.

Får du alltid blåsor på samma ställe? För mig brukar det ta ett par dagar från ?första känslan? tills dess att blåsorna dyker upp.

Har du testat positivt för herpes så borde du ju kunna ringa din läkare och få recept utskrivet snabbt?

• Anonym (Ta det på allvar)

Så tråkigt!

Jag hoppas innerligt att du får bra hjälp imorgon. Och vid förlossningen. Jobbar på neonatal och har tyvärr varit med om att det nonchalerats vid förlossning vilket innebär att bebis behövt få antivirusmedicin intravenöst (in i blodet) under lång tid (14dgr om jag minns rätt) för att undvika risken för herpesencefalit, alltså herpesinfektion i hjärnan. Det funkar ju att göra så men man kan göra roligare grejer under bebisens första veckor i livet.

Lycka till!

• vivi85

Dum fråga kanske(??) men jag har munherpes men antar att ni menar könsherpes? För munherpes kan väl inte spela roll att man har vid en förlossning ??

• Magdaaa
    vivi85 skrev 2018-02-04 14:57:42 följande:

Dum fråga kanske(??) men jag har munherpes men antar att ni menar könsherpes? För munherpes kan väl inte spela roll att man har vid en förlossning ??

Finns inga dumma frågor :)

Menade könsherpes tror inte munherpes har nån betydelse nej:)
  • Magdaaa
    Anonym (Ta det på allvar) skrev 2018-02-04 13:00:54 följande:

Så tråkigt!

Jag hoppas innerligt att du får bra hjälp imorgon. Och vid förlossningen. Jobbar på neonatal och har tyvärr varit med om att det nonchalerats vid förlossning vilket innebär att bebis behövt få antivirusmedicin intravenöst (in i blodet) under lång tid (14dgr om jag minns rätt) för att undvika risken för herpesencefalit, alltså herpesinfektion i hjärnan. Det funkar ju att göra så men man kan göra roligare grejer under bebisens första veckor i livet.

Lycka till!

Hej! Tack för svar!

Ja jag ringde faktiskt förlossningen idag och fick medicin som jag ätit tidigare utskrivet så hoppas det inte hunnit gått för långt..

Exakt d det jag kände med min bm att hon viftade bort det lite :(

Usch va hemskt!! Det vill jag verkligen inte :( men bra att du berättade då så jag har nåt att kontra henne med...

Inte kul när saker inte blir taget på allvar:(
  • Magdaaa
    Anonym (Gravid) skrev 2018-02-04 10:30:48 följande:

Min BM sa att om jag hade blåsor vid förlossningen så skulle det bli kejsarsnitt, lite beroende på vart blåsorna sitter.

Får du alltid blåsor på samma ställe? För mig brukar det ta ett par dagar från ?första känslan? tills dess att blåsorna dyker upp.

Har du testat positivt för herpes så borde du ju kunna ringa din läkare och få recept utskrivet snabbt?

Hej! Tack för svar!

Ja jag får nästan alltid på två ställen men den här gången har det nog inte blivit nån blåsa direkt mer den där ömma, stickande känslan. Så jävla stressande usch man blir galen :(

Ringde förlossningen och fick medicin utskrivet så började med det idag.

Hoppas bara det inte gått för långt för då brukar det ju inte riktigt bita. :(
  • Anonym (Ta det på allvar)
    Magdaaa skrev 2018-02-04 16:44:44 följande:

Hej! Tack för svar!

Ja jag ringde faktiskt förlossningen idag och fick medicin som jag ätit tidigare utskrivet så hoppas det inte hunnit gått för långt..

Exakt d det jag kände med min bm att hon viftade bort det lite :(

Usch va hemskt!! Det vill jag verkligen inte :( men bra att du berättade då så jag har nåt att kontra henne med...

Inte kul när saker inte blir taget på allvar:(

Skönt! Hoppas det löser sig för dig!
  • Anonym (Emma)

De tejpar blåsorna och det är inget mer med det enligt flera läkare jag pratat med under mina graviditeter, födde tredje barnet i höstas. Att behöva görs KS låter väldigt dramatiskt...

Svar på tråden Herpes vid förlossning? Fått utslag vecka 38 ????