Om en utredning hamnar hos nämnden
Om en familj utreds, en insats i form av familjebehandling anses nödvändig och påbörjas och sen framkommer det att ärendet ska upp i nämnden helt plötsligt, vad innebär det egentligen?
Om en familj utreds, en insats i form av familjebehandling anses nödvändig och påbörjas och sen framkommer det att ärendet ska upp i nämnden helt plötsligt, vad innebär det egentligen?
Min gissning är att insatsen inte fungerar och det ska tas ett nytt beslut om annan typ av insats eller ökad insats av familjebehandling
Det kan vara en ren formalitet. Alla beslut som tas på delegation av en handläggare ska upp i nämnden. Vanligtvis tittar de inte ens på dem utan godkänner sida upp och sida ner av delegationsbeslut.
Familjebehandling inom kommunen måste vara extremt ovanligt att det tas i nämd. De beslut som går upp på nämd brukar handla om tunga beslut som placering eller väldigt dyra behandlingsinsatser.
Familjebehandling inom kommunen måste vara extremt ovanligt att det tas i nämd. De beslut som går upp på nämd brukar handla om tunga beslut som placering eller väldigt dyra behandlingsinsatser.
Delegationsordningen ser olika ut i olika kommuner.
Det är jag fullt medveten om. Men det är fortfarande ovanligt att nämden är inblandade i små vardagliga insatsbeslut som intern familjebehandling. Detta brukar inte ens vara chefsbeslut utan ligga på handläggare. Uppenbarligen har ju insatsen dessutom satts igång utan att nämd varit inblandad så det känns helt obegripligt för mig att samma insats, som redan påbörjats, plötsligt skulle upp på nämd.
Det är inte obegripligt. Det skiljer sig åt mellan kommuner vilka beslut som är delegerade till handläggarnivå och vilka beslut som ligger på nämnd.
Det är bara ren fakta. Inte så mycket att dividera om.
Ju det är obegripligt att man i sådana fall sätter igång en insats innan nämden tagit ett beslut om det nu mot förmodan är nämden som tar beslut om en sådan petitess. Då hat ju ett fel begåtts någonstans.