• Anonym (Hjälp)

Hemabort med start imorgon, hjälp frågor!

Imorgon startar jag en hemabort, gravid i vecka 6-7. Ska börja med pillret man sväljer där, hur mår man efter det? Kan jag gå på jobbet sedan, vill gärna det.

Sedan på torsdag ska jag ta dom vaginala pillren, vilken tid på dygnet tog ni dom? Kan jag ta dom efter jobbet? Eller kan jag ta dom och sedan gå till jobbet?

Förövrigt är jag flerföderska och det har gått toppen, har haft två missfall också som har gått bra, kunde tex jobba under missfallen, även fast jag blödde ordentligt men som tur så finns det bra bindor.

Hur kommer det att vara? Förstår att det är olika för alla men vill gärna få ett hum.

• Svar på tråden Hemabort med start imorgon, hjälp frågor!
  • EpicNurse

Efter första tabletten händer inget särskilt. Man kan få lite blödning och mensvärk men man kan absolut jobba. För vissa, inte alls många, så kommer aborten igång av bara första tabletten. Men det är sällsynt.

Det bästa är att ta de vaginala tabletterna på morgonen eftersom det kan ta ett tag innan det kommer igång. Inte så smidigt att har onda värkar och blöda massor mitt i natten!

Du kan inte jobba under tiden du gör aborten. De flesta får sitta på toaletten för att det rinner blod.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (...)

Här får man första pillret på sjukhuset och sen två dagar senare tar man cytotecen. Jag tog mina på morgonen, det kom igång på eftermiddagen har jag för mig. Är idag precis fem år sen kom jag på nu när jag tänker efter. Var i vecka 5+4. Kändes inte mer än rejäl mensvärk och jag blödde inte jättemycket heller. Inga klumpar. Har fött barn innan och har ju det onda att jämföra med. Blödde en vecka efteråt ungefär, som vanlig mens.

• Anonym (Tjej)

Kan ju varna att jag (Det är säkert väldigt olika) mådde hemskt efter pillrena. Otroligt illamående, aldrig varit med om liknande och då har jag haft hyperemesis i en annan graviditet. Du får nog inte så men ville bara säga att det kan bli så. Jag hade absolut inte kunnat jobba.

Sedan själva aborten gick bra och var inte alls jobbig.

• Anonym (Hjälp)
    EpicNurse skrev 2018-02-05 19:48:12 följande:

Efter första tabletten händer inget särskilt. Man kan få lite blödning och mensvärk men man kan absolut jobba. För vissa, inte alls många, så kommer aborten igång av bara första tabletten. Men det är sällsynt.

Det bästa är att ta de vaginala tabletterna på morgonen eftersom det kan ta ett tag innan det kommer igång. Inte så smidigt att har onda värkar och blöda massor mitt i natten!

Du kan inte jobba under tiden du gör aborten. De flesta får sitta på toaletten för att det rinner blod.

Okej, tack för svar! När försvinner graviditetssymptomen, efter första eller andra pillret?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (...) skrev 2018-02-05 19:51:46 följande:

Här får man första pillret på sjukhuset och sen två dagar senare tar man cytotecen. Jag tog mina på morgonen, det kom igång på eftermiddagen har jag för mig. Är idag precis fem år sen kom jag på nu när jag tänker efter. Var i vecka 5+4. Kändes inte mer än rejäl mensvärk och jag blödde inte jättemycket heller. Inga klumpar. Har fött barn innan och har ju det onda att jämföra med. Blödde en vecka efteråt ungefär, som vanlig mens.

Okej tack!
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-02-05 20:39:02 följande:

Kan ju varna att jag (Det är säkert väldigt olika) mådde hemskt efter pillrena. Otroligt illamående, aldrig varit med om liknande och då har jag haft hyperemesis i en annan graviditet. Du får nog inte så men ville bara säga att det kan bli så. Jag hade absolut inte kunnat jobba.

Sedan själva aborten gick bra och var inte alls jobbig.

Okej det lät inte något vidare, hur länge höll det i sig?
  • Anonym (AM)

Jag var oxå illamående efter första pillret, så jag var bara hemma och vilade då, eftersom jag inte ville riskera att kräka upp det, men mådde oxå väldigt illa under graviditeten. 

Dagen då jag tog de vaginala tabletterna mådde jag väldigt dåligt, hade ont i magen och sprang till toaletten hela tiden. Ta dem tidigt på morgonen är mitt råd, så att du med säkerhet mår bättre framåt eftermiddagen. 

Varm kram

• EpicNurse
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-02-05 21:08:44 följande:

Okej, tack för svar! När försvinner graviditetssymptomen, efter första eller andra pillret?

Nej snarare i takt med att gravidhormonerna försvinner. Kan börja avta direkt och vara borta Inom en vecka.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Hemabort med start imorgon, hjälp frågor!