• Chicic

Känner mig så värdelös hela tiden

Hej!

Bor i en liten by med några få firmor. Jobbade tre månader på en firma men vantrivdes o sa upp mig (höll på att gå in i väggen, det var en negativ stämning som tog knäcken på mig).

Fick jobb på en annan firma i byn, nu mår jag SÅ dåligt om jag råkar träffa på någon från firma 1 i tex affären eller liknande.

När jag sade upp mig så sa jag som det var, att jag inte trivdes och att jag inte kunde jobba 100%.

Jag fick nya jobbet (som jag stortrivs med) efter bara en vecka, och det är jag såklart glad för. Men jag känner mig så kass när jag träffar någon från förra jobbet... Får ångest efteråt. Tänker att de tycker säkert jag är helt dum i huvet.

Jobbar inte heltid nu vilket passar mig mycket bättre. Har varit deprimerad tidigare och känner att jag inte klarar att jobba heltid just nu. Känner mig som en dålig människa pga detta, alla andra verkar klara av långa dagar hela veckorna. Det känns skönt att för egen del ha kommit till insikt i hur jag vill ha det, men jag kan inte sluta hänga upp mig på vad andra tycker...

Hur kommer jag ifrån denna ångest???

• Svar på tråden Känner mig så värdelös hela tiden
  • Chicic
    Anonym (Z) skrev 2018-02-06 17:50:35 följande:

Flytta?

Nej, inte ett alternativ.
  • crsmejl

Fly inte från dina känslor. Stanna kvar i känslorna och minns att det var så du kände när du jobbade där. Att de fick dig att skämmas

• Chicic
    crsmejl skrev 2018-02-06 18:19:39 följande:

Fly inte från dina känslor. Stanna kvar i känslorna och minns att det var så du kände när du jobbade där. Att de fick dig att skämmas

Hur menar du?
  • Anonym (Anonym)

Försök att inte tänka dåligt om dig själv som tex att du inte duger och att ändra tänker dåligt om dig. Försök tänk att du visst är bra som du är, att det inte är ditt fel att du fick sägs upp dig därifrån, att folk inte alls kanske tänker så om dig vilket jag inte tror heller utan att de säkert förstår dig. Det är dina känslor ju. De ska du aldrig ursäkta dit för. Låt dig känna som du gör. Det är inget fel med det. Har inte så höga krav på dig själv.

• Chicic
    Anonym (Anonym) skrev 2018-02-06 18:22:59 följande:

Försök att inte tänka dåligt om dig själv som tex att du inte duger och att ändra tänker dåligt om dig. Försök tänk att du visst är bra som du är, att det inte är ditt fel att du fick sägs upp dig därifrån, att folk inte alls kanske tänker så om dig vilket jag inte tror heller utan att de säkert förstår dig. Det är dina känslor ju. De ska du aldrig ursäkta dit för. Låt dig känna som du gör. Det är inget fel med det. Har inte så höga krav på dig själv.

Tack underbara du! Nu gråter jag...
  • Less is more

Det är klart du ska jobba vidare på heltid på den nya firman. Ät nytiigt, gå och lägg dig tidigt så att du får sova/vila ut ordentligt. Träna/promenera.

Ingen människa passar på alla arbetsplatser. Alla respekterar en person som tar nya tag och går vidare. Sånt är livet. Ta hand om dig själv, cör ditt bästa på jobbet och det kommer gå bra.

Ps: du får se det som en process. Du kan ju inte förvänra dig att må superbra från en dagen till den andra. Se framåt .

• Anonym (Tulle)

Tror inte att du behöver känna dig dålig när du möter dina gamla kollegor. Det är helt normalt att sluta om man inte trivs. Sällan som det blir några hard feelings för det. Är man bara ärlig och vänlig när man säger upp sig så tror jag de flesta t.o.m. uppskattar det. Ingen vill ju ha någon som inte trivs på arbetsplatsen.

• Anonym (Anonym)
    Chicic skrev 2018-02-06 18:25:40 följande:

Tack underbara du! Nu gråter jag...

Varför blev du ledsen? Inget jag sa väl? :/ försök bara ta det lugnt och gör saker du tycker om så blir det nog bättre snart. Kram
  • Chicic
    Anonym (Anonym) skrev 2018-02-06 18:54:14 följande:

Varför blev du ledsen? Inget jag sa väl? :/ försök bara ta det lugnt och gör saker du tycker om så blir det nog bättre snart. Kram

Nej, jag blev bara rörd av att du tog dig tid att skriva så fint svar till mig. Tack!
  • Chicic
    Less is more skrev 2018-02-06 18:33:47 följande:

Det är klart du ska jobba vidare på heltid på den nya firman. Ät nytiigt, gå och lägg dig tidigt så att du får sova/vila ut ordentligt. Träna/promenera.

Ingen människa passar på alla arbetsplatser. Alla respekterar en person som tar nya tag och går vidare. Sånt är livet. Ta hand om dig själv, cör ditt bästa på jobbet och det kommer gå bra.

Ps: du får se det som en process. Du kan ju inte förvänra dig att må superbra från en dagen till den andra. Se framåt .

Tack! Jag jobbar tre dagar i veckan ni och det är det jag fixar just nu, känner jag. Gillar mitt nya jobb mycket.
  • Chicic
    Anonym (Tulle) skrev 2018-02-06 18:35:22 följande:

Tror inte att du behöver känna dig dålig när du möter dina gamla kollegor. Det är helt normalt att sluta om man inte trivs. Sällan som det blir några hard feelings för det. Är man bara ärlig och vänlig när man säger upp sig så tror jag de flesta t.o.m. uppskattar det. Ingen vill ju ha någon som inte trivs på arbetsplatsen.

Ja, jag var ärlig o sade upp mig vänligt men bestämt. Tror mest att de tyckte det var trist att ha satsat tre månader på mig, nu fick de ju lära upp ytterligare en ny efter mig.
  • Anonym (Nimze)

Känner igen mig i en del av det du känner. Känner mig exempelvis också ofta värdelös, så du är absolut inte ensam om att känna så. Kan bara säga att du får försöka låta bli att tänka så även om det såklart ofta kan vara mycket lättare sagt än gjort, och att jag hoppas att du mår bättre snart. Kram på dig! <3

• Chicic
    Anonym (Nimze) skrev 2018-02-06 20:24:56 följande:

Känner igen mig i en del av det du känner. Känner mig exempelvis också ofta värdelös, så du är absolut inte ensam om att känna så. Kan bara säga att du får försöka låta bli att tänka så även om det såklart ofta kan vara mycket lättare sagt än gjort, och att jag hoppas att du mår bättre snart. Kram på dig! <3

Det är tråkigt att känna så, ibland sjunker man liksom ner i ett mörkt hål... Imorgon är det nog bättre. Tack o kram tillbaka! <3
  • Anonym (Anonym)
    Chicic skrev 2018-02-06 20:18:45 följande:

Nej, jag blev bara rörd av att du tog dig tid att skriva så fint svar till mig. Tack!

Men vad gullig du är. Klart jag vill göra det, kan jag hjälpa till lite så vill jag gärna göra det. Försök tänk lite så istället och bara ta det lugnt så blir det nog bättre ska du se :)
Svar på tråden Känner mig så värdelös hela tiden