• Elderberry

Jag behöver kvällsmatförslag! (vegan)

Hejsan! Jag håller på att gör upp en plan för mig själv där jag gör storkok av en rätt och sedan äter det en vecka, men jag vill ju ha variation på rätterna under dagen, så inte samma till lunch och kvällsmat.

Jag söker en rätt som är runt 600 kalorier per portion, inte innehåller soja (har redan en sojarätt om dagen) samt helst inget med röda linser då lunchen redan är fullspäckad med röda linser.
    Ingredienser som jag brukar ha hemma är kikärter, svarta bönor och mungbönor, olika linssorter, bovete, ris samt vissa grönsaker.

Jag har funderat på något med kanske svarta bönor, kanske en sallad (det skulle nog vara bra egentligen då frukost och lunch båda är rätt tunga), möjligen bovete, quinoa eller ris. Men jag kommer verkligen inte på något som låter som en god blandning, det står still i huvudet!

• Svar på tråden Jag behöver kvällsmatförslag! (vegan)
  • Glinda från Oz

Jag brukar göra en gryta på kokosmjölk och krossade tomater. Man skivar upp morötter, sötpotatis och andra grönsaker man gillar så kokar man upp det och en buljongtärning till önskad konsistens. På slutet har man i bönor från burk/tetrapack.

• Fjäril kär

Soppa är ju gott och mättande. Mixa den slät eller behåll bitar. Grönsakssoppa, tomatsoppa, ärtsoppa, kålsoppa, löksoppa osv

• Elderberry

Åh, grön ärtsoppa hade ju varit kalas! Det var det rätt länge sedan jag hade också. Dock måste jag nog göra en liten sallad till i så fall. Skulle kokosmjölk funka i grön ärtsoppa?

Att mixa en blandning av olika grönsaker skulle också fungera men känns lite mer mastigt (men det kanske bara är för att jag nyss åt något liknande ). Jag har en tendens att glömma att jag har saker hemma så jag är lite rädd för att köpa hem saker som jag sedan glömmer att använda, men om jag bara gör ett storkok i veckan så borde det ju gå det med.

• solskenskaka

Min nya favorit är att göra färs på mixade mandlar och kikärtor. Har det i tacos tex, men sist gjorde jag en chili sin carne med denna färs (ca1-1,5 dl mandel till en påse kokta kikärtor) samt svarta och kidneybönor. Kokte en påse kikärtor och hade vardera två tetror av bönorna samt krossade tomater lök och kryddor. Strimla ner lite grillad paprika på slutet för extra lyx. Sjukt gott och tror det blev 15-20 portioner av denna laddning (då tog jag även undan en del färs för att göra tacos på) så man kan ju antingen göra mindre sats eller frysa in en del.

Ett tips är att ha i ett par tärningar av kung markattas umamibuljong och smaken är fulländad.

• Elderberry

Tack för förslagen! :) Uppskattar det verkligen.

Svar på tråden Jag behöver kvällsmatförslag! (vegan)