• carambar11

Ständiga bråk med min man!

Hej,

Jag måste bara skriva av mig lite om hur jobbigt det är hemma just nu... och vill gärna höra om ni tycker att jag är helt oresonlig eller normal! Jag är gift och har 2 barn, en 6-åring och en 1-åring. Jobbar nästan heltid, åker hemifrån vid halv åtta på morgonen och kommer hem kl. 18 (jag lämnar yngsta barnet på väg till jobbet och hämtar bägge barnen på vägen hem). Min man jobbar heltid och kommer hem vid 19 tiden varje dag, (han lämnar äldsta på morgonen) Det är ständiga bråk hemma med honom, framförallt pga tidsbrist och trötthet, men även arbetsfördelningen i hemmet. När jag kommer hem duschar jag barnen, förbereder morgondagens kläder till barnen, maten till morgondagen hos dagmamman, gör mat och ger till yngsta som är jättehungrig vid den tiden. Försöker även fixa middag till oss vuxna och äldsta barnet, röja upp i köket om det behövs osv. När min man kommer hem äter vi och barnen läggs vid 20 tiden / 20h30 för den äldsta. Sen är det dags att diska, röja upp, fixa matlåda till oss till morgondagen och ev. stryka tvätt om det behövs. Om jag lägger barnen och han diskar så tycker han att dagen är färdig sen, medan jag fortsätter att stryka, fixa osv. Ibland blir jag irriterad på honom, trots att han gör mycket annat hemma (kan absolut städa och tvätta, laga mat osv), men det som gör mig arg och irriterad är att det inte kommer av sig självt för honom att saker behöver fixas och att om det inte är färdigt kl 21 så får man fortsätta ändå för annars blir det inte gjort. Jag är också helt slut men vad ska vi göra? Han är alltid irriterad över att det är lite stökigt i huset, men jag hinner inte hålla på och plocka hela tiden, det är omöjligt och så stökigt är det inte! Nu pratar vi knappt med varandra och jag bara känner mig så besviken att det blev så här med andra barnet, det var så mycket enklare med bara ett barn. Gör jag för mycket/för lite? Är jag för gnällig? Jag vill bara att han ska vilja fixa saker själv också, som det är nu har vi ALDRIG någon tid tillsammans utan barnen för att bara slappna av. Vi har städhjälp ibland men trots det räcker inte tiden till. På helgerna behöver vi ju handla mat osv, vilket han gör oftast, men sen tycker han att nu kan vi slappna av resten av helgen, vilket jag såklart också vill men saker behöver också fixas, som vi inte hinner med i veckan. Hur ska vi lösa detta? Alla dessa bråk för oss bara längre och längre bort från varandra... Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Ständiga bråk med min man!
  • Rumpelstiltskins
    legomum skrev 2018-02-07 13:03:44 följande:

Jisses jag förstår dig.
    Varför vänta till någon obestämd dag i framtiden för att fixa när man lika gärna kan göra det på en gång?
    För mig helt logiskt.

Jag vill inte ha ren tvätt liggandes i högar, sådant vill jag ha in i skåpen så fort som möjligt.
    Varför vänta med städ när golven är fulla i sand/grus?
    Ska disken inte fixas blir det ju berg och tar evigheter att ordna.

Nä håll hemmet i det skick du vill ha det i. Däremot bör du nog få med din man i hur ni ska ha det och ev dela upp uppgifterna och frekvensen av uppgiften.
    Så kan ni kanske få vardagspusslet att gå ihop.

Men prata med varandra och bli eniga.

Hur mycket disk kan det bli i ett hem med 4 personer om man diskar efter varje måltid? 10 minuter kan man ju avvara åt disken.

Hur mycket sand/grus kan det bli i ett hem med 4 personer som är borta mer än hemma? Man lär ju knappast behöva dammsuga varje dag.

Tvätta, det lär ju familjen knappast göra varje dag. Således lär hon inte behöva stryka varje dag heller. Och hur mycket kläder behöver man stryka egentligen? 
  • Fru Ve
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-02-07 09:12:10 följande:

Det låter som ni har en jättejobbig livssitaution, om jag hade varit dig hade jag gått ner i arbetstid.
    Ni har en ettåring som får åka hemifrån halv åtta och komma hem klockan sex på kvällen, det måste vara allra jobbigast för ettåringen?
    Ni övriga är också trötta och slitna, finns det verkligen ingen möjlighet för er att korta ner dagarna genom kortare arbetstid?

Håller med. Jag tycker inte det låter märkligt alls att ni blir helt slut och osams. Man har ju rätt att gå ner till 75 % båda två om man har barn under 8 år. Se till att nyttja det, är övertygad om att ni åtminstone kan jobba lite mindre om ni ser över kostnader. Bäst är om båda går ner litegrann i tid så inte en får göra allt hemma.

Vi har tre barn som är 10, 6 och 1 år. Skulle vara helt ohållbart och garanterat sluta med skilsmässa om vi jobbade som du beskriver det. Min man är föräldraledig just nu men till hösten kommer vi att arbeta 80 % var. Det känns lagom för att få ihop pusslet.

Sen får man försöka dra ner på kraven hemma. Städar gör vi inte på vardagar (utom lite ihopplockning) utan gör tillsammans på helgen. Är det lite stökigt får det vara så. Stryker ingen tvätt utom om jag ska ha någon blus eller så på jobbet dagen efter. Vi har matkasse från ICA så det är enkelt att fixa mat. Lagar ofta maten på kvällen och har i kylen till dagen efter att bara värma då vi kommer hem.

Så tänk efter och ta tag i hur ni väljer att leva. Ingen människa håller ihop annars.
  • legomum
    Rumpelstiltskins skrev 2018-02-07 13:17:16 följande:
    Hur mycket disk kan det bli i ett hem med 4 personer om man diskar efter varje måltid? 10 minuter kan man ju avvara åt disken.

Hur mycket sand/grus kan det bli i ett hem med 4 personer som är borta mer än hemma? Man lär ju knappast behöva dammsuga varje dag.

Tvätta, det lär ju familjen knappast göra varje dag. Således lär hon inte behöva stryka varje dag heller. Och hur mycket kläder behöver man stryka egentligen? 
    Det är väl inte upp till dig att bestämma hur lång tid allt tar och hur ofta man måste göra något.
  • Fru Ve

Och diskmaskin, har ni inte det? En helt nödvändig investering annars. Man kan inte lägga en massa tid på att stå och diska om man har heltidsjobb och småbarn.

• Lattie
    Det här låter som en helt ohållbar situation för er allihop i familjen.

Jobbar nästan heltid, åker hemifrån vid halv åtta på morgonen och kommer hem kl. 18 (jag lämnar yngsta barnet på väg till jobbet och hämtar bägge barnen på vägen hem). Min man jobbar heltid och kommer hem vid 19 tiden varje dag, (han lämnar äldsta på morgonen).

Så långa dagar hemifrån med så små barn, hur är det ens möjligt att det skulle kunna fungera? När träffar ni barnen? När hinner ni ens andas?

När jag kommer hem duschar jag barnen, förbereder morgondagens kläder till barnen, maten till morgondagen hos dagmamman, gör mat och ger till yngsta som är jättehungrig vid den tiden. Försöker även fixa middag till oss vuxna och äldsta barnet, röja upp i köket om det behövs osv. 

Varför gör du alla dessa skaer på den lilla lilla tid som kan finnas från det du kommer hem med barnen tills att de går och lägger sig? Duschar du verkligen barnen innan du gör mat? Hur sent äter ni då, och klarar barnen det?

I det du räknar upp så skulle jag direkt kapa: duschningen, räcker med 2-3 ggr/vecka. Maten till dagmamman - varför gör ni den?? Röja i köket - det kan vänta tills barnen lagt sig. 

När min man kommer hem äter vi och barnen läggs vid 20 tiden / 20h30 för den äldsta. Sen är det dags att diska, röja upp, fixa matlåda till oss till morgondagen och ev. stryka tvätt om det behövs. Om jag lägger barnen och han diskar så tycker han att dagen är färdig sen, medan jag fortsätter att stryka, fixa osv.

Ja, varför ska du stryka? Är det verkligen nödvändigt när det låter som att hela familjen går på knäna och håller på att kollapsa? När mina barn var så små och vi var trötta så vek jag inte ens alltid tvätten utan den låg osorterad i en hög och man tog ur den det man behövde. Gick hur bra som helst. 

Diska, fixa matlåda och röja i köket räcker gott.

Och barnen får lägga sig väldigt sent för så små barn, men det märker ni väl om det funkar eller inte. 

Ibland blir jag irriterad på honom, trots att han gör mycket annat hemma (kan absolut städa och tvätta, laga mat osv), men det som gör mig arg och irriterad är att det inte kommer av sig självt för honom att saker behöver fixas och att om det inte är färdigt kl 21 så får man fortsätta ändå för annars blir det inte gjort.

Varför måste du ta över och göra saker om det inte blivit gjort innan kl 21? Vad händer efter det klockslaget? Tänk efter om det verkligen är nödvändigt att göra dessa saker just den kvällen, eller alls.

Jag är också helt slut men vad ska vi göra? Han är alltid irriterad över att det är lite stökigt i huset, men jag hinner inte hålla på och plocka hela tiden, det är omöjligt och så stökigt är det inte! Nu pratar vi knappt med varandra och jag bara känner mig så besviken att det blev så här med andra barnet, det var så mycket enklare med bara ett barn.

Avsätt tid för er att slappna av och prata med varandra. kolla på en serie tillsammans eller vad som helst. Avsätt sen en tid i veckan då ni städar och röjer det värsta. Då kan ni stryka också om det nu är viktigt för er. Träna på att acceptera att det är stökigt i ett hem med barn och där föräldrarna jobbar och är hemifrån så väldigt mycket.

Gör jag för mycket/för lite? Är jag för gnällig? Jag vill bara att han ska vilja fixa saker själv också, som det är nu har vi ALDRIG någon tid tillsammans utan barnen för att bara slappna av. Vi har städhjälp ibland men trots det räcker inte tiden till. På helgerna behöver vi ju handla mat osv, vilket han gör oftast, men sen tycker han att nu kan vi slappna av resten av helgen, vilket jag såklart också vill men saker behöver också fixas, som vi inte hinner med i veckan. Hur ska vi lösa detta? Alla dessa bråk för oss bara längre och längre bort från varandra... Tacksam för alla tips!

Jag tycker att du gör för mycket och är gnällig. Men ni har väl hamnat i en trist spiral av trötthet, ni blir gnälliga och irriterade på varann och ser ingen utväg. Men jag håller med din man - ni behöver helgen till att slappa. Ta ett städrace på helgen då ni plockar, städar, stryker, handlar. Och sen resten av helgen gör ni trevliga och roliga saker. Slappar, går till parken med barnen, ser en film tillsammans, fixar god middag på kvällen och tar ett glas vin. Så blir både ni och er vardag lite trevligare. 

• 81EE
    Lattie skrev 2018-02-07 13:36:13 följande:

Det här låter som en helt ohållbar situation för er allihop i familjen.

Jobbar nästan heltid, åker hemifrån vid halv åtta på morgonen och kommer hem kl. 18 (jag lämnar yngsta barnet på väg till jobbet och hämtar bägge barnen på vägen hem). Min man jobbar heltid och kommer hem vid 19 tiden varje dag, (han lämnar äldsta på morgonen).

Så långa dagar hemifrån med så små barn, hur är det ens möjligt att det skulle kunna fungera? När träffar ni barnen? När hinner ni ens andas?

När jag kommer hem duschar jag barnen, förbereder morgondagens kläder till barnen, maten till morgondagen hos dagmamman, gör mat och ger till yngsta som är jättehungrig vid den tiden. Försöker även fixa middag till oss vuxna och äldsta barnet, röja upp i köket om det behövs osv. 

Varför gör du alla dessa skaer på den lilla lilla tid som kan finnas från det du kommer hem med barnen tills att de går och lägger sig? Duschar du verkligen barnen innan du gör mat? Hur sent äter ni då, och klarar barnen det?

I det du räknar upp så skulle jag direkt kapa: duschningen, räcker med 2-3 ggr/vecka. Maten till dagmamman - varför gör ni den?? Röja i köket - det kan vänta tills barnen lagt sig. 

När min man kommer hem äter vi och barnen läggs vid 20 tiden / 20h30 för den äldsta. Sen är det dags att diska, röja upp, fixa matlåda till oss till morgondagen och ev. stryka tvätt om det behövs. Om jag lägger barnen och han diskar så tycker han att dagen är färdig sen, medan jag fortsätter att stryka, fixa osv.

Ja, varför ska du stryka? Är det verkligen nödvändigt när det låter som att hela familjen går på knäna och håller på att kollapsa? När mina barn var så små och vi var trötta så vek jag inte ens alltid tvätten utan den låg osorterad i en hög och man tog ur den det man behövde. Gick hur bra som helst. 

Diska, fixa matlåda och röja i köket räcker gott.

Och barnen får lägga sig väldigt sent för så små barn, men det märker ni väl om det funkar eller inte. 

Ibland blir jag irriterad på honom, trots att han gör mycket annat hemma (kan absolut städa och tvätta, laga mat osv), men det som gör mig arg och irriterad är att det inte kommer av sig självt för honom att saker behöver fixas och att om det inte är färdigt kl 21 så får man fortsätta ändå för annars blir det inte gjort.

Varför måste du ta över och göra saker om det inte blivit gjort innan kl 21? Vad händer efter det klockslaget? Tänk efter om det verkligen är nödvändigt att göra dessa saker just den kvällen, eller alls.

Jag är också helt slut men vad ska vi göra? Han är alltid irriterad över att det är lite stökigt i huset, men jag hinner inte hålla på och plocka hela tiden, det är omöjligt och så stökigt är det inte! Nu pratar vi knappt med varandra och jag bara känner mig så besviken att det blev så här med andra barnet, det var så mycket enklare med bara ett barn.

Avsätt tid för er att slappna av och prata med varandra. kolla på en serie tillsammans eller vad som helst. Avsätt sen en tid i veckan då ni städar och röjer det värsta. Då kan ni stryka också om det nu är viktigt för er. Träna på att acceptera att det är stökigt i ett hem med barn och där föräldrarna jobbar och är hemifrån så väldigt mycket.

Gör jag för mycket/för lite? Är jag för gnällig? Jag vill bara att han ska vilja fixa saker själv också, som det är nu har vi ALDRIG någon tid tillsammans utan barnen för att bara slappna av. Vi har städhjälp ibland men trots det räcker inte tiden till. På helgerna behöver vi ju handla mat osv, vilket han gör oftast, men sen tycker han att nu kan vi slappna av resten av helgen, vilket jag såklart också vill men saker behöver också fixas, som vi inte hinner med i veckan. Hur ska vi lösa detta? Alla dessa bråk för oss bara längre och längre bort från varandra... Tacksam för alla tips!

Jag tycker att du gör för mycket och är gnällig. Men ni har väl hamnat i en trist spiral av trötthet, ni blir gnälliga och irriterade på varann och ser ingen utväg. Men jag håller med din man - ni behöver helgen till att slappa. Ta ett städrace på helgen då ni plockar, städar, stryker, handlar. Och sen resten av helgen gör ni trevliga och roliga saker. Slappar, går till parken med barnen, ser en film tillsammans, fixar god middag på kvällen och tar ett glas vin. Så blir både ni och er vardag lite trevligare. 

• carambar11

Tack för alla svar och tips! Kanns trots allt skönt att höra att det inte är så konstigt att det är så här just nu! Angående arbetstiden så kan inte min man jobba mindre än heltid, däremot hoppas jag att han kan komma hem lite tidigare, ungefär samtidigt som jag, någon kväll, det är ju så ofantligt mycket lättare när man är bägge två med barnen!

Jag har redan gått ner i tid men har pendling till jobbet, ca 1 timme på morgonen inkl att lämna hos dagmamman, och 1 timme på kvällen, därav de långa dagarna. Bor som sagt i utlandet och har finns inte foraldradagar osv, ni har det så otroligt lyxigt i Sverige! Långa dagar är heller inget ovanligt för barnen här, ettåring en trivs jättebra hos dagmamman och jag hämtar honom kl 17, så är med honom till ca 20 när han vill lägga sig för natten.

Jag städar absolut inte i veckan, bara det vanliga undanplocket, disk (har diskmaskin) osv. Jag inser att det ofta är lite mer stökigt när man har småbarn men min man verkar ha svårt att acceptera det... Och det blir mycket gnäll på att småsaker ligger framme osv, men det är helt enkelt inte vad jag prioriterar just nu! Har börjat duscha barnen varannan dag och det hjälper lite. Måste hitta på snabba enkla maträtter som jag kan göra när jag kommer hem eller i storkök på helgerna och frysa in. Mat måste man ta med till dagmamman så är det här, men ibland blir d ett burkmat, har förlikat mig med det. Strykning har vi ibland hjälp med, måste inte stryka allt men blir mycket skjortor till min man.

• Lattie
    carambar11 skrev 2018-02-07 15:47:44 följande:

Tack för alla svar och tips! Kanns trots allt skönt att höra att det inte är så konstigt att det är så här just nu! Angående arbetstiden så kan inte min man jobba mindre än heltid, däremot hoppas jag att han kan komma hem lite tidigare, ungefär samtidigt som jag, någon kväll, det är ju så ofantligt mycket lättare när man är bägge två med barnen!

Jag har redan gått ner i tid men har pendling till jobbet, ca 1 timme på morgonen inkl att lämna hos dagmamman, och 1 timme på kvällen, därav de långa dagarna. Bor som sagt i utlandet och har finns inte foraldradagar osv, ni har det så otroligt lyxigt i Sverige! Långa dagar är heller inget ovanligt för barnen här, ettåring en trivs jättebra hos dagmamman och jag hämtar honom kl 17, så är med honom till ca 20 när han vill lägga sig för natten.

Jag städar absolut inte i veckan, bara det vanliga undanplocket, disk (har diskmaskin) osv. Jag inser att det ofta är lite mer stökigt när man har småbarn men min man verkar ha svårt att acceptera det... Och det blir mycket gnäll på att småsaker ligger framme osv, men det är helt enkelt inte vad jag prioriterar just nu! Har börjat duscha barnen varannan dag och det hjälper lite. Måste hitta på snabba enkla maträtter som jag kan göra när jag kommer hem eller i storkök på helgerna och frysa in. Mat måste man ta med till dagmamman så är det här, men ibland blir d ett burkmat, har förlikat mig med det. Strykning har vi ibland hjälp med, måste inte stryka allt men blir mycket skjortor till min man.

Det låter som att ni har lite av en plan då, men ärligt talat kände jag mig helt matt och nästan yr av din beskrivning av er vardag. Jag minns att det var väldigt slitigt när barnen var mindre men då har ingen av oss jobbat så att vi inte var hemma innan 18-19 på kvällen. Jag skulle bli helt slut.

Men om din man gnäller på stöket så tycker jag att det är han som får plocka.

Och om det är mannens skjortor som behöver styrkas så får han väl stryka dem själv? Min man skulle aldrig ens våga andas om att jag skulle stryka något åt honom. Jag är en välutbildad kvinna med heltidsjobb, inte hushållerska åt en vuxen man. 

Om ni måste ta med mat till dagmamman så försök göra storkok och frys in portioner så att ni slipper stå med det varje kväll.
  • nevermind
    Rumpelstiltskins skrev 2018-02-07 08:24:42 följande:
    Men va? Jaha? 

Är det såhär folk resonerar? Att det allra viktigaste är att man gör exakt lika mycket? Suck, så tröttsamt alltså.

Men då jobbar ju TS man mer så då kan väl hon göra saker som behövs göras hemma?

Menar du att man i en relation ska gå igenom livet och göra exakt lika mycket av allting hela tiden? Är det vad som är det viktigaste för dig? Att ni ständigt står på samma nivå vad gäller livets alla måsten?
    Jag läste en annan tråd där mannen ansåg att kvinnan skulle göra allt eftersom hon var hemma mer. Jag menade att risken kanske finns för TS också.
  • Kasperina

Du har fått många tips om vardagen generellt, så jag fokuserar på arbetsfördelningen.

Du kan inte kräva att han ska se saker så som du gör, du kan inte ändra på honom utan bara på dig själv.
    Det du KAN göra, är att göra ett arbetsschema åt er och presentera det som en start för diskussion.
    Se till att undvika att anklaga, säg att du inte vill bråka mer och upplever att ni behöver göra ett schema som ni kan stå bakom båda två.

• ALM82
    carambar11 skrev 2018-02-07 15:47:44 följande:

Hej!

Jag bor själv utomlands, i Frankrike, var bor du?
    Jag blev inte så chockad över tiderna eftersom det är likadant här ;) Däremot så blev jag helt matt när jag läste om era dagar...! 

Mina tips är väl att ta in städhjälp oftare om det är möjligt för er ekonomiskt, åtminstone en gång i veckan, den städhjälpen kan ju även ta lite strykning?
    Kör storkok då och då så att ni kan frysa in måltider som ni sen bara kan tina och äta, eller som kan användas till dagmamman o.s.v. 
    Försök att få åtminstone det äldre barnet att hjälpa till lite, kanske kan hen t.ex  plocka undan leksakerna efter sig när hen har lekt, att det blir hens uppgift att ställa tallrikarna på bänken efter maten? Småsaker liksom, för man ska ju inte utnyttja barnen, men det skulle ju kunna hjälpa lite åtminstone?
  • mammalovis

Intressant att läsa om någon annans vardag, då man själv är frustrerad av sin egen emellan varven.

Det jag funderar på är när din man går upp på vardagarna? Om ni båda jobbar heltid borde han ju ha mer tid att fixa en del på morgonen. 

Sedan skulle jag absolut förlägga skjorttvätten och annat som behöver strykas till helgen, då man har mer tid. Dessutom förstår jag inte varför DU stryker mannens skjortor? Om han gör det kan du hinna med lite mer småplock om du känner att det är nödvändigt. Om han är irriterad över att det är småstökigt behöver HAN ju bidra till en lösning!

Det jag inte får ihop är varför du lagar två eller tre omgångar mat på kvällen. Vi äter hela familjen väl sent kl 19, sedan tar man med resterna i en matlåda vilket är löst på fem minuter. Sedan är det lite undanplock och få disken i maskinen, få barnen i pyjamas och borsta tänderna och i säng kl 20. 2-åringen har vi dock inte fått in i rutinerna så han är uppe längre. Efter kl 20 förbereder jag morgondagens lektioner samt försöker hinna slappa en stund. Jag är även den som sköter mitt skolbarn och alla barnens kläder efter säsong och behov av ny storlek. Han får fixa med min bil också och byta glödlampor, då han är längre och når utan stege.

Vi är som regel hemma senast halv sex på vardagar, så då är det tid att umgås och hinna läsa läxor, då vi har en 7-åring, en på 4,5 och en på 2 år.

Jag är föräldraledig fredagar så då blir det ofta att köra två maskiner tvätt, vika tvätt sedan helgen också, tömma/fylla diskmaskinen, dammsuga av och plocka typ. Sedan gör vi matsedel på lördagen och veckohandlar och på söndagen har vi stora tvättdagen och tvättar så mycket jag orkar. Varje omgång tar 3 timmar i torktumlaren, så där ligger begränsningen. Sedan behöver vi ju ibland städa på helgen istället om jag valt att prioritera att gå öppna förskolan eller stan istället.

• beccagranen

Det låter som en otroligt stressig och tråkig tillvaro. Behöver allt vara med så många måsten?  

För några år sedan var vi också inne i en period då vi aldrig hann njuta av tillvaron och umgås. Det är så mycket måsten som måste fixas hela tiden, sen tänker man varför. Imorgon är det nya måsten. Ingen tar jobbet ifrån än.

Nu har vi infört "fredag mitt i veckan", vi tar en dag mitt i veckan och bara struntar i alla måsten. Köper hämtmat och korkar upp en flaska vin. Ibland går vi på restaurang eller lagar varma mackor till middag. Ibland köper jag smörgåstårta, tapas, räkor eller annat gott mitt i veckan och låtsas att det är lördagskväll. Så får vi ta med en dafgård färdigrätt till lunch. 

Sen börjar vi göra allt fler tråkiga måste tillsammans, medan vi samtalar. Tar ett glas vin i soffan och viker tvätt ihop, plockar ur diskmaskinen ihop medans maten står på spisen. Har köpt tvättservetter så man enkelt kan torka av i badrummet medans man ändå är där. Dammsuga och moppa gör vi till helgen, då tar vi en effektiv timme och städar av ordentligt. 

När man börjar chilla ner lite och njuta mer av livet så känns allt mycket trevligare. Prioritera er själva föra alla måsten.

Svar på tråden Ständiga bråk med min man!