• Äldre 8 Feb 01:26
    39816 visningar
    158 svar
    158
    39816

    Dina pengar låses vid tankning med kortbetalning!

    Dina pengar riskerar att låsas när du tankar och betalar med kort.

    Bensinmackarna har infört nya rutiner där summor uppåt 1500 kronor reserveras för betalning, något mackarna hävdar är ett krav från kortutgivarna (som Visa och Mastercard) och bankerna för att komma tillrätta med bedrägerier.

    Men reservationen ska hävas redan efter några minuter, så det ska inte innebära några problem för kunden.

    Nu har det i flera fall visat sig inte fungera som det ska, utan pengarna förblir låsta i flera dagar och kunderna har tvingats att själva kontakta mackar, kortutgivare och banker som alla skyller på varandra.

    Detta är fullständigt oacceptabelt och metoden borde helt stoppas tills man har ett säkert och fungerande system för detta.

    Ansvariga borde också bli skyldiga att betala ränta samt ersätta för eventuella skador och förlorad inkomst.


    Marcus försökte tanka på Circle K ? då låstes kontot
    Publicerad 4 feb 2018 kl 19.00

    Marcus tvingades betala bensinen kontant på Circle K.


    Samtidigt reserverade företaget över 1 000 kronor på hans konto ? som han inte kan röra.


    ? Nu kan jag inte tanka och åka till jobbet. Så jag fick säga att jag inte kan komma, säger Marcus Jönsson.


    ...
    www.expressen.se/kvallsposten/marcus-forsokte-tanka-pa-circle-k-da-lastes-kontot/


    Jennys bensinilska efter tankningen: ?Förbannad?
    Publicerad 7 feb 2018 kl 20.04

    När Jenny Asplund, 30, senast tankade på OKQ8, fyllde hon tanken för 200 kronor.


    Men totalt drogs 1700 kronor från hennes konto.


    ? De kan ju inte bara "låna" pengar av folk på det sättet. Jag blev så förbannad, säger hon.
    ...
    www.expressen.se/gt/jennys-bensinilska-efter-tankningen-forbannad/




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-04 18:55

    Skriv på protesten mot detta:

    www.skrivunder.com/kontokortsuppror_1500_pa_kontot_annars_far_du_inte_korttanka
  • Svar på tråden Dina pengar låses vid tankning med kortbetalning!
  • sextio­talist
    Äldre 14 Feb 12:55
    Magnefico skrev 2018-02-14 12:39:51 följande:
    Även lägenheter finns det gott om härute. Bor i Östhammars kommun och pendlar in till Uppsala. Inga problem att hitta boende för 5000 kr/mån för en familj, med ganska kort varsel.

    Problemet är att folk hellre bor för 12000 kr/mån inne i Uppsala fast man egentligen inte har råd.

    Det är ingen rättighet att bo centralt i stora städer. Har man dålig ekonomi så får man anpassa sig eller se till att tjäna mer. Tycker det säger sig självt.
    Och vet du, det gör de flesta i den mån det går. Lite svårt att pendla från Östhammar till södra delen av Stockholm om man har barn och dagistider som ska passas.


  • Äldre 14 Feb 14:12
    Beccus skrev 2018-02-14 12:54:10 följande:

    Inga problem att hitta bostad runt Uppsala? Tala om det för min syster o hennes sambo, dom har letat läääänge. Inte så lätt att hitta. Och Nej, dom bör hellre billigare en bit utanför än dyrt mitt inne i Uppsala. Ut på bostadsmarknaden själv o testa, känns som att du inte har en aning om hur verkligheten ser ut idag


    Vad är en bit utanför? Knappast >5 mil väl? Det är ungefär vad som behövs för att det ska bli enkelt.
    sextiotalist skrev 2018-02-14 12:55:32 följande:

    Och vet du, det gör de flesta i den mån det går. Lite svårt att pendla från Östhammar till södra delen av Stockholm om man har barn och dagistider som ska passas.


    Östhammar är olämpligt om man jobbar i södra stockholm,ja. Men det finns liknande platser söderut också.

    Jag har 7 mil till jobbet enkel resa. Ändå är jag framme på 40 min på jobbet. Vågar påstå att de flesta i stockholm har mycket längre resväg än så räknat i tid.
  • sextio­talist
    Äldre 14 Feb 14:19
    Magnefico skrev 2018-02-14 14:12:09 följande:
    Vad är en bit utanför? Knappast >5 mil väl? Det är ungefär vad som behövs för att det ska bli enkelt.
    sextiotalist skrev 2018-02-14 12:55:32 följande:

    Och vet du, det gör de flesta i den mån det går. Lite svårt att pendla från Östhammar till södra delen av Stockholm om man har barn och dagistider som ska passas.


    Östhammar är olämpligt om man jobbar i södra stockholm,ja. Men det finns liknande platser söderut också.

    Jag har 7 mil till jobbet enkel resa. Ändå är jag framme på 40 min på jobbet. Vågar påstå att de flesta i stockholm har mycket längre resväg än så räknat i tid.
    Jag har pendlat upp till 11 mil, så pendling ska du inte diskutera med mig. Nu råkar jag ha mina rötter söder om Stockholm, när jag flyttade upp till Stockholm efter bott i Göteborg, då fick jag en tvåa (det var för närmare 30 år sedan) i ett sämre området i den kommunen (som ligger en bit söder om Stockholm) efter två år i bostadskön, en väninnan fick ett erbjudande i år (fast nu har hon annat boende) efter 10 år i bostadskön (i samma kommun, första erbjudandet hon fick). Min mamma står i bostadskö i en liten kommun i södra Sverige och har nu stått i tre år, inget erbjudande ännu.
  • Anonym (Lalla­)
    Äldre 14 Feb 14:53
    Magnefico skrev 2018-02-14 14:12:09 följande:
    Vad är en bit utanför? Knappast >5 mil väl? Det är ungefär vad som behövs för att det ska bli enkelt.
    sextiotalist skrev 2018-02-14 12:55:32 följande:

    Och vet du, det gör de flesta i den mån det går. Lite svårt att pendla från Östhammar till södra delen av Stockholm om man har barn och dagistider som ska passas.


    Östhammar är olämpligt om man jobbar i södra stockholm,ja. Men det finns liknande platser söderut också.

    Jag har 7 mil till jobbet enkel resa. Ändå är jag framme på 40 min på jobbet. Vågar påstå att de flesta i stockholm har mycket längre resväg än så räknat i tid.
    Oja, så är det ju. Inga behöver ha problem med ekonomin och boendet. Man kan pendla långt, det funkar alltid, även om man har barn.
    Således, det är inte ett problem att bensinbolagen låser pengar på kortet. Inte för någon alls.
    De som tror det inbillar sig.Men du kan tala om för dem, att det går att lösa.
  • Anonym (Tutta­n)
    Äldre 14 Feb 15:06

    Tycker den här Magnifico verkar vara en riktig besserwisser som vet allt och har åsikter om allt.

  • Äldre 14 Feb 15:19
    Magnefico skrev 2018-02-14 14:12:09 följande:

    Vad är en bit utanför? Knappast >5 mil väl? Det är ungefär vad som behövs för att det ska bli enkelt.Östhammar är olämpligt om man jobbar i södra stockholm,ja. Men det finns liknande platser söderut också.

    Jag har 7 mil till jobbet enkel resa. Ändå är jag framme på 40 min på jobbet. Vågar påstå att de flesta i stockholm har mycket längre resväg än så räknat i tid.


    Jag vet inte hur många mil exakt utanför dom har letat, men anser inte att det är relevant i frågan alls eftersom du gång på gång talar om hur enkelt det är att få bostad, pendla o flytta. Verkligheten för många människor skiljer sig en hel del från din lilla bubbla.
  • Äldre 14 Feb 16:42
    Beccus skrev 2018-02-14 15:19:23 följande:
    Jag vet inte hur många mil exakt utanför dom har letat, men anser inte att det är relevant i frågan alls eftersom du gång på gång talar om hur enkelt det är att få bostad, pendla o flytta. Verkligheten för många människor skiljer sig en hel del från din lilla bubbla.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • HelaGo­tland
    Äldre 15 Feb 11:05
    Anonym (Tuttan) skrev 2018-02-14 15:06:09 följande:
    Tycker den här Magnifico verkar vara en riktig besserwisser som vet allt och har åsikter om allt.

    Och har fel om en jädra massa, också.
  • Anonym (12345­)
    Äldre 17 Feb 13:08

    Är sjukt drygt att pendla med bil, gör det nästan 3,5 mil enkel resa varje morgon.
    Helst hade jag åkt kommunalt men det funkar inte att ha en restid på 1,20 med 2 byten, då det alltid är problem med anslutningsbussar ut till företagsbyn.
    Har en bränslekostnad på runt 3700kr varje månad.

    Annars har jag inget emot att sitta en längre tid på samma färdmedel, buss eller tåg, tunnelbana det är avkopplande att läsa tidningen och lösa lite korsord, brukar även läsa lite mail så har man gjort det till man kommer in.

  • Anonym (Bensi­nkort)
    Äldre 17 Feb 13:21
    Anonym (12345) skrev 2018-02-17 13:08:17 följande:

    Är sjukt drygt att pendla med bil, gör det nästan 3,5 mil enkel resa varje morgon.

    Helst hade jag åkt kommunalt men det funkar inte att ha en restid på 1,20 med 2 byten, då det alltid är problem med anslutningsbussar ut till företagsbyn.

    Har en bränslekostnad på runt 3700kr varje månad.

    Annars har jag inget emot att sitta en längre tid på samma färdmedel, buss eller tåg, tunnelbana det är avkopplande att läsa tidningen och lösa lite korsord, brukar även läsa lite mail så har man gjort det till man kommer in.


    Vänta nu, du pendlar 7 mil om dagen dvs 140 mil i månaden. Har du en törstig bil som ex tar 1l/mil så är det 2100:- per månad. Du verkar köra en del annat också.
  • Anonym (12345­)
    Äldre 17 Feb 14:01
    Anonym (Bensinkort) skrev 2018-02-17 13:21:44 följande:
    Vänta nu, du pendlar 7 mil om dagen dvs 140 mil i månaden. Har du en törstig bil som ex tar 1l/mil så är det 2100:- per månad. Du verkar köra en del annat också.
    tankar en gång i veckan 55-59 liter, kör inte så mycket privat 5 mil i månaden kanske.
  • Anonym (Bensi­nkort)
    Äldre 17 Feb 14:14
    Anonym (12345) skrev 2018-02-17 14:01:26 följande:

    tankar en gång i veckan 55-59 liter, kör inte så mycket privat 5 mil i månaden kanske.


    Men om du tankar 59 liter och pendlar 35 mil i veckan drar din bil 1.68 l/mil. Är det en Cadillac?
  • Anonym (12345­)
    Äldre 17 Feb 14:35

    Jag brukar komma runt 45 mil på runt 5-58 liter.
    Chevrolet.

  • Anonym (12345­)
    Äldre 17 Feb 14:36
    Anonym (12345) skrev 2018-02-17 14:35:59 följande:

    Jag brukar komma runt 45 mil på runt 5-58 liter.
    Chevrolet.


    55-58 liter ska det förståss stå.
  • Anonym (Bensi­nkort)
    Äldre 17 Feb 20:48
    Anonym (12345) skrev 2018-02-17 14:35:59 följande:

    Jag brukar komma runt 45 mil på runt 5-58 liter.

    Chevrolet.


    Aldrig funderat på en pendlarbil med lägre förbrukning? Du hade lätt kunnat halvera dina bensinkostnader.
  • Anonym (12345­)
    Äldre 17 Feb 22:10
    Anonym (Bensinkort) skrev 2018-02-17 20:48:08 följande:

    Aldrig funderat på en pendlarbil med lägre förbrukning? Du hade lätt kunnat halvera dina bensinkostnader.


    Blir isåfall en mindre 4 hjulsdriven bil subaru legacy eller nån annan 2 liters bil med dragkrok.
  • Äldre 4 Mar 18:55
Svar på tråden Dina pengar låses vid tankning med kortbetalning!