• Leopold83

Vad ska jag begära i ingångslön?

Är nära på att få en tjänst som konsultchef på Lernia.

Är det någon som har koll på vad en ok ingångslön skulle vara där?

Jag kan inte fråga chefen för jag vet att han kommer säga en ganska låg siffra...

Jag har ingen tidigare erfarenhet som chef, har inte haft personalansvar, rekryteringar, kunder (sålt in och tecknat avtal).

Men... de vill ändå ha mig på den tjänsten. Så hur ska jag veta vad som är ok och vad som är en slavlön?

Jag är 30 år... om det kan ha betydelse.

• Svar på tråden Vad ska jag begära i ingångslön?
  • Anonym (Häpp)

Det finns massa bra lönestatistik hos facken, kolla med Jusek eller ditt eget. Dom har dessutom massa argument som man kan använda.

Gå inte på tricket att du får en senare höjning, detta är din viktigaste förhandling. 

Det finns massa faktorer som påverkar, antal konsulter du ansvarar för, har du beläggningsansvar, personalansvars med mera.

Lernia är ett stort bolag och de har ofta koll på löner så du kommer antagligen att få ett rimlig löneförslag. Stora bolag med kollektivavtal brukar sällan kunna ge för höga eller för låga löner.

• Anna60

Jag hade bett dom att föreslå en siffra, och utifrån det fått ett hum vad de tänkt sig. Skillnaderna mellan lägst och högst är stora och det beror mycket på ansvaret etc som visar hur hög lönen blir.

• snedtak
    Tofflans skrev 2018-02-08 13:11:45 följande:
    Oj, får du en chefstjänst utan nån som helst vana?
    Fast alla chefer är ju chef för första gången någon gång.
  • Anonym (Lön)

Jag var konsutchef för några år sedan på ett annat företag och gick in på 28 000 + bonus. Hade inte heller någon tidigare erfarenhet. Vet andra företag i branschen som betalar betydligt mindre och de som ligger något högre. Kan ju också ha förändrats sen jag arbetade så klart. Det kan låta lågt för en chefstjänst men man bör ju ha i åtanke att en konsultchef inte har något arbetsledande ansvar. Det blir mer det personaladministrativa som blir huvuddelen. Var i alla fall så där jag arbetade.

• Leopold83
    Tofflans skrev 2018-02-08 13:11:45 följande:

Oj, får du en chefstjänst utan nån som helst vana?

Ja, de gillar mig och tror att jag har det som krävs för tjänsten. Jag är lika förvånad som du! Men som man brukar säga - Alla är vi barn i början. :)
  • Leopold83

Ok, chefen har sagt 32... jag hade inget motargument utan sa typ ?mm.. okej.? ????

Bör jag vara nöjd med det? ????????

• Leopold83

Ops! Funkade tydligen inge bra att använda emojis här.?haha!

Sorry för alla frågetecken i mitt senaste inlägg ovan.

• Anonym (U)

Vi hyr personal  från flera bemanningsföretag och kontaktpersonenerna kallas konsultchefer. Det är en säljande roll och min uppfattning är att de har typ noll personalansvar.  Oavsett, lycka till TS!

Svar på tråden Vad ska jag begära i ingångslön?