Anonym (@) skrev 2024-09-24 17:46:16 följande:
Hej, jag har alla symptom som ni andra pratar om, allt från nattsvettningar till håravfall, till glesare mellan och rikligare blödningar. Jag har börjat må fruktansvärt dåligt och från en jätte bra förbränning till att allt fastna på magen.
Jag söker hjälp via vården för vill "bli mig själv igen" få tillbaka energin och ämnesomsättningen, ja och humöret. Men ingen tar mig på allvar, dom gör bara blodprover och kollar min sköldkörtel och värdena på den fast jag tydligt säger att jag tror det är hormonellt.
Jag behöver seriös hjälp men pga min ålder så förmår inte ens vården att kolla östrogennivåer.
Har någon av er tips på vad hur jag ska gå till väga?
Kan man köpa östrogen?
(Försöker dessutom skaffa barn men är svårt då min mens är så oregelbundna, så har noll koll på äl) detta har aldrig förut varit ett problem
Mvh
Jag känner igen det där när jag hamnade klimakteriet. Jag tror de tog sjutton tester på sköldkörten ungefär! Symtomen är faktiskt rätt så lika.
Jag löste det med att betala en egen test på alleris på östrogen och progesteron. Båda värdena var superlåga. Jag tog om testen vid senare tillfälle och visade läkare sen, som i kombination med alla kroppsliga symtom medgav att det nog var klimakteriet. Fick det bekräftat hos gyn efter ett år mha ultraljudsundersökning .
Du kanske borde kolla livmoder/äggstockar hos privatgynekolog med ultraljud? Östrogentester kanske de kan göra, om inte så finns alleris.