• Anonym (Känner mig gammal:()

För tidigt klimakterium, någon mer?

Jag har eventuellt kommit in i ett för tidigt klimakterium. Är 37 år ocjndet känns väldigt tidigt och väldigt sorgligt att inte kunna få välja om jag vill ha fler barn.

Någon mer? Någon som vill dela med sig av "sin story"?

• Svar på tråden För tidigt klimakterium, någon mer?
  • Anonym (@)

Hej, jag har alla symptom som ni andra pratar om, allt från nattsvettningar till håravfall, till glesare mellan och rikligare blödningar. Jag har börjat må fruktansvärt dåligt och från en jätte bra förbränning till att allt fastna på magen. 

Jag söker hjälp via vården för vill "bli mig själv igen" få tillbaka energin och ämnesomsättningen, ja och humöret. Men ingen tar mig på allvar, dom gör bara blodprover och kollar min sköldkörtel och värdena på den fast jag tydligt säger att jag tror det är hormonellt. 

Jag behöver seriös hjälp men pga min ålder så förmår inte ens vården att kolla östrogennivåer. 

Har någon av er tips på vad hur jag ska gå till väga? 
    Kan man köpa östrogen? 

(Försöker dessutom skaffa barn men är svårt då min mens är så oregelbundna, så har noll koll på äl) detta har aldrig förut varit ett problem 

Mvh 

• Anonym (@)
    Ledsenskit skrev 2018-02-14 15:43:07 följande:

hej hej! igår fick jag reda på att ja är på väg in i ett allför tidigt klimakterium, jag är 32 år gammal och har inga barn =( Slöa äggstockar, dåligt med ägg och menscykeln är åt helsike...

jag o min sambo sökte hjälp på RMC efter 2 års försök o bi gravida...nu ser framtiden bara mörk ut =(

Hur fick du detta bekräftat? Jag är lika gammal och tror att jag är i samma sits men kan inte få hjälp med mina besvär, då vården inte vill lyssna på mig! 

Har du sökt privat vård? 
    Min vc kollar bara min sköldkörtel...
  • Anonym (igenkänning..)
    Anonym (@) skrev 2024-09-24 17:46:16 följande:

Hej, jag har alla symptom som ni andra pratar om, allt från nattsvettningar till håravfall, till glesare mellan och rikligare blödningar. Jag har börjat må fruktansvärt dåligt och från en jätte bra förbränning till att allt fastna på magen. 

Jag söker hjälp via vården för vill "bli mig själv igen" få tillbaka energin och ämnesomsättningen, ja och humöret. Men ingen tar mig på allvar, dom gör bara blodprover och kollar min sköldkörtel och värdena på den fast jag tydligt säger att jag tror det är hormonellt. 

Jag behöver seriös hjälp men pga min ålder så förmår inte ens vården att kolla östrogennivåer. 

Har någon av er tips på vad hur jag ska gå till väga? 
    Kan man köpa östrogen? 

(Försöker dessutom skaffa barn men är svårt då min mens är så oregelbundna, så har noll koll på äl) detta har aldrig förut varit ett problem 

Mvh 

Jag känner igen det där när jag hamnade klimakteriet. Jag tror de tog sjutton tester på sköldkörten ungefär!  Symtomen är faktiskt rätt så lika.

Jag löste det med att betala en egen test på alleris på östrogen och progesteron. Båda värdena var superlåga. Jag tog om testen vid senare tillfälle och visade läkare sen, som i kombination med alla kroppsliga symtom medgav att det nog var klimakteriet. Fick det bekräftat hos gyn efter ett år mha ultraljudsundersökning .
    Du kanske borde kolla livmoder/äggstockar hos privatgynekolog med ultraljud? Östrogentester kanske de kan göra, om inte så finns alleris.
  • Anonym (A)

(@) vänd dig till en gyn istället. Alla är inte bra pålästa tyvärr men be om att få ta ett blodprov som visar om du är i klimakteriet eller ej. Jag blev svalt bemött av gyn på MVC men sökte mig till en annan som visade sig vara kunnig i ämnet. 

• Anonym (@)

Tusen tack för svar! Nu känner jag mig också mindre ensam i hur det är! Jag ska testa ringa gyn igen och tror jag måste beställa egna tester! 

❤️🙏

• Anonym (A)

(@) hoppas att du får svar. Jag var ung, bara 32 och fick det konstaterat lite senare än så. En jädra resa med mycket skit på vägen får jag säga. 

• Anonym (@)

Jag är också 32 och har haft vissa besvär i ca 3 år, men fick en dotter i december 2023! Och efter det har det eskalerat med symptom, alla säger att det tar ett tag att bli sig själv efter en graviditet och förlossning och att vi ska successivt "bli oss själva". Men jag mår sämre och sämre i både fysiken och orken, vi försöker dessutom med ett syskon och skulle vara skönt att få svar på om det ens är någon idé. 

Har inte mått så bra som under graviditeten och medans jag ammade på flera år! 

• Anonym (igenkänning..)
    Anonym (@) skrev 2024-09-26 11:13:57 följande:

Tusen tack för svar! Nu känner jag mig också mindre ensam i hur det är! Jag ska testa ringa gyn igen och tror jag måste beställa egna tester! 

❤️🙏

Här finns en bra utförlig information om klimakterietest, och du får information om vilka ställen du kan beställa testen ifrån 🙂
    Jag hittade det nyss, det kanske är ett billigare och enklare alternativ till Aleris tester.

https://www.rfsu.com/sv/inspiration/klimakteriet/kan-jag-gora-ett-klimakterietest-hemma/
  • Anonym (A)

Som sagt (@) så tror jag inte att VC är rätt ställe att vända sig till i detta fallet om det nu är klimakteriet som spökar för dig.

• Anonym (igenkänning..)
    Anonym (igenkänning..) skrev 2024-09-26 12:56:43 följande:
    Här finns en bra utförlig information om klimakterietest, och du får information om vilka ställen du kan beställa testen ifrån 🙂
    Jag hittade det nyss, det kanske är ett billigare och enklare alternativ till Aleris tester.

https://www.rfsu.com/sv/inspiration/klimakteriet/kan-jag-gora-ett-klimakterietest-hemma/

Fast jag kom på att det blir mer en indikation för en själv med hemtest. Hos aleris får man papper på det. Vet inte vad som är bäst om man vill tala med gynekolog om det efteråt. Jag fick otroligt utförlig info på Aleris test via blodprov. Testen hemma är väl kanske mest för att man är orolig/nyfiken själv, men kanske inte tas lika allvarligt som blodprov på vårdcentral. 

Bra med sälvskattningstest och information om hur man ska tänka kring klimakterietester ( och i vilka fall dessa fungerar mindre bra).

• Anonym (igenkänning..)
    Anonym (A) skrev 2024-09-26 13:02:06 följande:

Som sagt (@) så tror jag inte att VC är rätt ställe att vända sig till i detta fallet om det nu är klimakteriet som spökar för dig.

Nej, jag håller med. Det är bättre uppsöka gynekolog, och hoppas man får en bra som tar en på allvar. Men större chans för det än på VC.
  • Anonym (A)
    Gammal tråd 

Javisst men någon med frågor i samma ämne upptog den igen. 
Svar på tråden För tidigt klimakterium, någon mer?