• Sanjos

    Tror ni barn varannan vecka får mer tid med förälder under den vecka de är hos dem?

    För egen del så är det så. Den vecka som barnen är hos mig så umgås jag mer med dem. Har mer tid till dem då för att man den veckan jobbar mindre. Tror dessutom man själv anstränger sig lite mer att hitta på roliga saker med barnen då. Vad tror ni?

  • Svar på tråden Tror ni barn varannan vecka får mer tid med förälder under den vecka de är hos dem?
  • Anonym (Kompisar mer intressanta...)

    Jag tror inte att mina barn spenderar vare sig mer eller mindre tid med mig eller deras pappa för att vi har skiljt oss. Barnen är i den åldern att det inte är kul att vara hemma hos mamma/pappa utan det är kompisar/träning/fritidsgård/bio etc som de lägger sin tid på. Mina barn är 10 å 13 år. Visst har vi mysiga tv-kvällar tillsammans eller går på bio åker å badar eller shoppar tillsammans men det tar inte mer tid än förut...

  • Anonym (mmm)

    Det beror väl helt på. Jag har inte jobbat mindre utan precis samma tider alla veckor. Mina barn gick i mellanstadiet vid skilsmässan så de hade ju skola själva och det kanske är skillnad när man har mindre barn, om man kan se till att vara mer med dem och att de kan få lite kortare tid på dagis. 

    Men givetvis får man se till att göra roliga saker den veckan man har barnen - när ska man annars göra det? 

  • ostpaj

    Undatag finns alltid. Vet en som har sina barn varannan vecka och lämnar alltid bort barnen minst en av nätterna. Aldrig haft barnen en hel av sina veckor på två år.

  • Sanjos

    Min yngsta är 10 år. Brukar oftast då vara hemma ungefär samtidigt som hon slutar skolan. Händer någon enstaka gång att jag slutar 16. Jobbar också då 3-4 dagar den veckan. Jobbar i vården och vi får lägga själv sk fridagar sen har man även sagt till att man har barn varannan vecka så då brukar man oftast heller inte få något kvällspass.

    Jag upplever skillnad från när pappan och jag bodde ihop.

    Sen kanske det är lite hur man är som person. En del som tex mitt ex tycker det är tråkigt att som ensam vuxen hitta på saker med barnen, medans man själv inte har några problem med det.

  • Brumma

    Tror det beror mkt på vilket jobb man har osv. Personligen hade jag nog kunnat arbeta mer veckan utan barnen och mindre när de var hos mig, men alla har ju inte den förmånen. Men de hade knappast sett mer av mig än de gör nu när jag lever med pappan. När barnen väcks av pappan för att gå till förskola/skola har jag redan arbetat ngn/några timmar. Jag är hemma vid 16 normalt. Om jag varit ensam hade det varit en förmodligen stressig morgon och långa dagar på förskola/fritids. Varken jag eller min man har mkt aktiviteter utanför hemmet. Jag tackar nej till after work och resor med arbetet - ingen förändring om jag haft barnen vv. Vi har kreativa hobbys båda två men vi har barnen med/i närheten när vi utför dem.

    Så personligen - nej, barnen hade inte sett mer av mig om vi haft vv.

  • Brumma
    ostpaj skrev 2018-02-10 11:58:49 följande:

    Undatag finns alltid. Vet en som har sina barn varannan vecka och lämnar alltid bort barnen minst en av nätterna. Aldrig haft barnen en hel av sina veckor på två år.


    Det hade jag också gjort om jag bara haft barnen halvtid. De är nämligen vana vid att ngn/några gånger i veckan sova hos sin mormor, morfar och farfar. Det är viktigt för dem och jag hade fått pussla så att de hade fått behålla den förmånen även om vi föräldrar separerat. Jag hade inte velat att de sov borta lika länge (nu sover de borta 1-3 nätter i rad) men inte kunnat ta bort det helt. Förhoppningsvis hade jag och pappan kunnat samarbeta och kanske tagit en natt var vid bytet så det blev två nätter för barnen men bara en natt mindre med respektive förälder.
Svar på tråden Tror ni barn varannan vecka får mer tid med förälder under den vecka de är hos dem?