• Yenn

Ex vill ha full vårdnad för att fortsätta med mig

Jag håller på att förlora i en vårdnadstvist. Jag vill inte gå in på detaljer men så är det.

Mitt ex och jag har gått fram och tillbaka, har fortfarande känslor för varandra och sån skit som gör allt jobbigare.

Jag är redo att prova igen- dels pga känslorna och dels för att jag är medveten om att chanserna till att jag får vara med min son är större då.

Nu har exet kommit med ett förslag.
    -Vi kan flytta ihop igen om jag ger honom ensam vårdnad. Detta enligt honom för att han ska känna sig "trygg" med att jag inte ska bråka och sticka med barnet.

Jag känner mig låst eftersom om jag tackar nej så kommer jag träffa min son begränsat (han är väldigt liten).

Finns det något annat man kan göra som på liknande sätt sätter en snara på mig så att han känner sig "säker"? Är väldigt rädd inför att ge bort vårdnaden. Jag vet att vi kan skriva något eget avtal hos Familjerätten men han säger att det inte räcker. Vad ska man göra...:( Hur ska jag kunna bevisa för honom att jag faktiskt inte försöker ta vårt barn ifrån honom (vilket jag aldrig försökt)?

• Svar på tråden Ex vill ha full vårdnad för att fortsätta med mig
  • Anonym (Gemensam)

Gemensam vårdnad. Då kan ingen av er bara "flytta iväg med barnet". Förstår inte varför någon av er ens ska ha ensam om det inte finns synnerligen goda skäl.

• Akira Öken

Låter som en dålig idé att gå med på hans krav. Jag har svårt att tänka mig att det i förlängningen skulle leda till att du får träffa ditt barn mer.

• Anonym (Utpressning)

Gå inte med på hans krav. Kontakta en jurist som kan familjerätt och slåss för dina och ditt barns rättigheter. Bli inte gisslan hos en man med så störda avsikter.

• Anonym (Johanna)

Men hur kan du hålla på att förlora en vårdnadstvist om han inte ens stämt dig på vårdnaden än?

Boendet är en helt annan sak. Troligen blir han boendeförälder iom att barnet bott så pass länge hos honom. Och du blir umgängesförälder.

• Readbetweenthelines
    Anonym (Gemensam) skrev 2018-02-11 11:56:19 följande:

Gemensam vårdnad. Då kan ingen av er bara "flytta iväg med barnet". Förstår inte varför någon av er ens ska ha ensam om det inte finns synnerligen goda skäl.

Uppenbart handlar det om missbruk.
  • Chianti
    Yenn skrev 2018-02-11 11:15:41 följande:
    Så är det, barnet har bott hos pappan sedan han var sex veckor, han är nu 7 månader.

Han har inte stämt mig på vårdnaden än. Men eftersom han har bett mig om den förstår jag att han senare kommer vilja ta den, och att han som ovanstående säger då kommer ha en stor fördel i och med att min son vuxit upp hos honom och träffat mig sporadiskt. Jag får träffa sonen så länge jag går med på att ha sex med pappan. Jag kan ge vårdnaden om det innebär att jag verkligen får bo med min son. Jag är rädd att det bara är ett sätt för pappan att ta honom från mig helt och hållet. Det är en ohållbar situation som jag inte vet hur jag ska ta mig ur.
    Nej som sagt man förlorar inte vårdnaden varken pga depression eller för att barnet bott heltid hos en annan förälder. Din historia stämmer inte.
  • Yenn

Jag har inte förlorat vårdnaden än- däremot om han stämmer mig är jag rädd att jag kommer göra det.

Jag har iallafall informerat honom om att jag inte kommer ge honom vårdnaden, det är inte en risk jag vågar ta för att eventuellt få bo med min son tills något händer och han sticker med honom. Så det är väl bara att bita ihop och lida ut tills min son är tillräckligt stor att bo växelvis.

För övrigt finns inget missbruk inblandat. (Än, lär ju bli med tanke hur på jävligt allt är..)

• Anonym (Qo)

Jag tycker du ska ta ett snack med familjerätten ändå. Dels för att få hjälp med ett schema som gör att du får träffa sonen ofta, och utan krav på sex!! Dels för att visa myndigheterna att du vill och att du försöker. Kan vara till hjälp både nu och sen.

• Tuss 1
    Yenn skrev 2018-02-11 11:15:41 följande:

Så är det, barnet har bott hos pappan sedan han var sex veckor, han är nu 7 månader.

Han har inte stämt mig på vårdnaden än. Men eftersom han har bett mig om den förstår jag att han senare kommer vilja ta den, och att han som ovanstående säger då kommer ha en stor fördel i och med att min son vuxit upp hos honom och träffat mig sporadiskt. Jag får träffa sonen så länge jag går med på att ha sex med pappan. Jag kan ge vårdnaden om det innebär att jag verkligen får bo med min son. Jag är rädd att det bara är ett sätt för pappan att ta honom från mig helt och hållet. Det är en ohållbar situation som jag inte vet hur jag ska ta mig ur.

Men du måste ju vända dig till familjerätten och göra upp en plan för hur du kan ha sonen mer. Om ni inte kan komma överens själva. Du kan ju inte ens överväga att bo med någon som har sex som utpressning.

Om du känner dig välmående och stark så finns det ju ingen anledning att hålla barnet ifrån dig. Att ge upp vårdnaden är inte någon bra idé alls.
  • Anonym (Men va!?)

För barnets skull måste du vända dig till familjerätten.
    "jag får bara träffa min son om jag går med på att ha sex med pappan" är en bra öppningsreplik, om det verkligen är så det är.
    Om det är sant är pappan direkt olämplig som vårdnadshavare!
    Ge inte upp vårdnaden vad du gör!

Svar på tråden Ex vill ha full vårdnad för att fortsätta med mig