• Johnnyorange

Är otrohet någonsin rättfärdigat?

Min åsikt är nej, även om ens partner inte visar en tillräckligt med kärlek eller whatever så har man ändå valet att lämna partnern eller prata med sin partner om hur man känner för att se om det blir någon förbättring

• Svar på tråden Är otrohet någonsin rättfärdigat?
  • Anonym (få)
    Johnnyorange skrev 2018-02-26 15:44:22 följande:
    Jo otrohet kan ha samma effekter som psykisk misshandel.
    Otrohet är ett svek, och svek upplevs såklart olika av olika människor. Men det går inte att leva ett liv utan att svika eller bli sviken, det går bara inte. För att det ska kunna räknas som psykisk misshandel måste det ju finnas nåt slags uppsåt att såra och skada. En otrohet som beror på attraktion för en ny människa är förmodligen inte avsedd att skada ens partner även om denne blir sårad. Då borde det också kunna klassas som misshandel att vilja skiljas eller göra slut om den andra inte vill det och därmed blir sårad och ledsen?
  • Johnnyorange
    Träskvatten skrev 2018-02-26 15:50:07 följande:

Du misslyckades helt med din poäng. Speciellt eftersom du i alla andra inlägg är mycket kategorisk.

Jag tycker att livet varken är svart eller vitt utan består av en massa gråskalor, eller som du uttrycker dig - grader i helvetet. Därför anser jag att det finns betydligt värre saker än otrohet, utan att jämföra med mord och misshandel för det är något helt annat.Kan det säkert men det betyder inte att all otrohet är det. Du vet grader i helvetet och sånt där...

När är otrohet ok enligt dig då?
  • Träskvatten
    Johnnyorange skrev 2018-02-26 15:51:41 följande:
    När är otrohet ok enligt dig då?
    Som när man lever i ett destruktivt förhållande och måste få tillbaka sitt människovärde.
    Har inte hänt mig men en vän. Vännens öppenhet kring detta fick mig att ändra åsikt, innan var jag ungefär lika kategorisk som du.

Anonym, få, uttrycker det rätt bra någonstans, att  bara de involverade kan bedöma när det är rätt och när det är fel.
  • Johnnyorange
    Anonym (få) skrev 2018-02-26 15:50:58 följande:

Otrohet är ett svek, och svek upplevs såklart olika av olika människor. Men det går inte att leva ett liv utan att svika eller bli sviken, det går bara inte. För att det ska kunna räknas som psykisk misshandel måste det ju finnas nåt slags uppsåt att såra och skada. En otrohet som beror på attraktion för en ny människa är förmodligen inte avsedd att skada ens partner även om denne blir sårad. Då borde det också kunna klassas som misshandel att vilja skiljas eller göra slut om den andra inte vill det och därmed blir sårad och ledsen?

Det är skillnad på att svika medvetet eller att svika av misstag eller för att man inte har något annat val. Fast om man vet att följderna av att vara otrogen orsakar mycket lidande för den andra borde man väl undvika det? Även om göra slut också orsakar lidande så är man ju ärlig i alla fall, och orsakar troligen mini lidande än om man varit otrogen i flera år
  • Johnnyorange
    Träskvatten skrev 2018-02-26 15:57:20 följande:

Som när man lever i ett destruktivt förhållande och måste få tillbaka sitt människovärde.

Har inte hänt mig men en vän. Vännens öppenhet kring detta fick mig att ändra åsikt, innan var jag ungefär lika kategorisk som du.

Anonym, få, uttrycker det rätt bra någonstans, att  bara de involverade kan bedöma när det är rätt och när det är fel.

Träskvatten skrev 2018-02-26 15:57:20 följande:

Jag kan förstå på ett känslomässigt plan att det är svårt att lämna ett destruktivt förhållande. Men rent objektivt och logiskt är det ju betydligt bättre att lämna så fort man bara kan. Sen är det lättare sagt än gjort.
  • Träskvatten
    Johnnyorange skrev 2018-02-26 16:04:19 följande:
    Jag kan förstå på ett känslomässigt plan att det är svårt att lämna ett destruktivt förhållande. Men rent objektivt och logiskt är det ju betydligt bättre att lämna så fort man bara kan. Sen är det lättare sagt än gjort.
    Jo, lättare sagt än gjort.
    Nu är det inte min historia att berätta men jag har fattat att destruktiva förhållande ofta leder till så dålig självkänsla att det inte går att lämna.
  • Anonym (få)
    Johnnyorange skrev 2018-02-26 15:57:27 följande:
    Det är skillnad på att svika medvetet eller att svika av misstag eller för att man inte har något annat val. Fast om man vet att följderna av att vara otrogen orsakar mycket lidande för den andra borde man väl undvika det? Även om göra slut också orsakar lidande så är man ju ärlig i alla fall, och orsakar troligen mini lidande än om man varit otrogen i flera år
    Jag tror att de flesta människor sviker och blir svikna både medvetet och av misstag. Att göra slut på hela relationen är väl ett svek om något?

All otrohet pågår dessutom inte under flera år. Otrohet kan se olika ut, lika olika som relationerna där otroheten pågår. 
  • Tveksamt
    Träskvatten skrev 2018-02-26 15:37:07 följande:

Det håller visst.

Din jämförelse med mord är lika misslyckad som missriktad eftersom det inte går att jämföra.

Att du inte håller med är rätt tydligt men du får antingen skaffa dig bättre argument eller kort och gott nöja dig med att vi tycker olika.

Fast nu har ju ingen jämfört mord med otrohet.

Det hen sa var att det inte går att säga att otrohet är rätt för att det finns saker som är värre, precis på samma sätt som att man inte kan säga att misshandel är rätt eftersom mord är värre. Hen jämförde alltså inte otrohet med mord utan visade på brister i argumentationen genom att påvisa liknande argumentation i ett annat fall. Huruvida det är rätt eller inte kan diskuteras däremot, men det är en annan fråga.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Johnnyorange
    Anonym (få) skrev 2018-02-27 07:13:11 följande:
    Jag tror att de flesta människor sviker och blir svikna både medvetet och av misstag. Att göra slut på hela relationen är väl ett svek om något?

All otrohet pågår dessutom inte under flera år. Otrohet kan se olika ut, lika olika som relationerna där otroheten pågår. 
    Det där med otrogen i flera år var bara ett exempel.

Om lämna en relation är svek kan diskuteras, här i väst är ju skilsmässa och att relationer tar slut så vanligt att man uppmanas lämna en relation ifall man inte har några känslor kvar för personen. Det kan absolut upplevas som svek men samtidigt är ju kärleken väldigt oförutsägbar, man kan aldrig veta 100% vilka känslor man kommer ha för en person i framtiden. Även om man är kär upp över och tror att man aldrig kommer lämna personen. 
  • Anonym (få)
    Johnnyorange skrev 2018-02-27 10:59:58 följande:
    Det där med otrogen i flera år var bara ett exempel.

Om lämna en relation är svek kan diskuteras, här i väst är ju skilsmässa och att relationer tar slut så vanligt att man uppmanas lämna en relation ifall man inte har några känslor kvar för personen. Det kan absolut upplevas som svek men samtidigt är ju kärleken väldigt oförutsägbar, man kan aldrig veta 100% vilka känslor man kommer ha för en person i framtiden. Även om man är kär upp över och tror att man aldrig kommer lämna personen. 
    Men är otrohet alltid värre än att bli lämnad, eller leva kvar i en dålig relation? Svek som att bli bedragen, lämnad, övergiven, sårad tillhör livet. 25% av alla i en relation är otrogna. 50% av alla äktenskap spricker. Båda företeelserna är alltså ganska vanliga och allmänmänskliga.
  • Johnnyorange
    Anonym (få) skrev 2018-02-27 11:11:12 följande:
    Men är otrohet alltid värre än att bli lämnad, eller leva kvar i en dålig relation? Svek som att bli bedragen, lämnad, övergiven, sårad tillhör livet. 25% av alla i en relation är otrogna. 50% av alla äktenskap spricker. Båda företeelserna är alltså ganska vanliga och allmänmänskliga.
    Att vara otrogen är en värre handling än att lämna någon ja. Man skulle även kunna säga att till exempel mobbing är ett mänskligt beteende, men majoriteten håller med om att det är ett beteende som får negativa konsekvenser. Samma är det oftast med otrohet.
  • Anonym (få)
    Johnnyorange skrev 2018-02-27 12:16:52 följande:
    Att vara otrogen är en värre handling än att lämna någon ja. Man skulle även kunna säga att till exempel mobbing är ett mänskligt beteende, men majoriteten håller med om att det är ett beteende som får negativa konsekvenser. Samma är det oftast med otrohet.
    Jag tycker inte att det riktigt går att jämföra heller. Mobbing är en medveten elakhet liknande misshandel. Otrohet bottnar snarare i dålig impulskontroll och monogami som inte fungerar. 

Otrohet skapas ju av att vi har ett kulturellt krav på monogami. Om monogami inte existerade skulle inte heller otrohet existera. Och monogami infördes främst för att skydda tillgångar och se till att alla arvingar verkligen var arvingar. 
  • Johnnyorange
    Anonym (få) skrev 2018-02-27 12:58:05 följande:
    Jag tycker inte att det riktigt går att jämföra heller. Mobbing är en medveten elakhet liknande misshandel. Otrohet bottnar snarare i dålig impulskontroll och monogami som inte fungerar. 

Otrohet skapas ju av att vi har ett kulturellt krav på monogami. Om monogami inte existerade skulle inte heller otrohet existera. Och monogami infördes främst för att skydda tillgångar och se till att alla arvingar verkligen var arvingar. 
    Det finns både för och nackdelar med monogami, men har man gått med på att ha ett monogamt förhållande så borde man kanske hålla sig till spelreglerna. 

Man skulle kunna argumentera för att mobbing i vissa fall fungerar så att man skyddar gruppen eller flocken från oönskade element. Jag försvarar verkligen inte mobbing  och inte otrohet heller som du märker. Men min poäng är att det går alltid att hitta argument för eller emot något. Man får helt enkelt försöka komma fram till om det är mest fördelar eller nackdelar.
Svar på tråden Är otrohet någonsin rättfärdigat?