• SofieJ

Vad är det egentligen man spyr upp?

Har fortfarande i v. 23 stora problem med illamående och är lite nyfiken på hur matsmältningen fungerar. Jag googlade mig till att maten stannar i magsäcken ca 3-4h innan den går vidare till tunntarmen. Betyder det då att all mat behöver 3-4h på sig att brytas ner? Kräks man bara upp innehållet i magsäcken eller kommer det från tunntarmen osv? Kan ju ibland få upp lite galla också.

Anledningen till att jag funderar på detta är att jag skulle veta hur mycket av maten jag egentligen tillgodogör mig om jag kräks kanske 2h efter måltiden. Jag brukar inte kräkas direkt efter maten men jag undrar om det gör någon skillnad alls att jag får behålla den i magen ett par timmar?

• Svar på tråden Vad är det egentligen man spyr upp?
  • MeandHim

Hinner det ens så långt?! Minns att jag kräktes som en fontän, ibland direkt jag ätit så då var det ju fortfarande tuggat/bitar/klumpar som kom upp.

Minns att jag åt en rå morot... fy fan det var det värsta jag spytt upp, som en pure uuuurk!

Sen hade jag även spytt så mkt så det fanns inte ens galla/magsyra kvar så jag ?torr? spydde. Hulkade men det kom inget, det var inte heller nån höjdare. Låg 6 veckor på sjukhus sen med allt möjligt som dom proppade i mig.

• Ellie

Hur länge maten stannar i magsäcken är ganska olika för folk. Lite mat i taget åker vidare ner i tunntarmen, och efter ett par timmar brukar det mesta ha försvunnit. Många har dock långsammare rörelser i magsäck och tarm, och då tar det förstås längre tid. Ju längre efter mat du kräks, desto mer har kroppen hunnit ta upp i alla fall.
    Det brukar inte vara tunntarmsinnehåll man kräks, även om lite galla från tolvfingertarmen kan komma med upp. Får du bara upp lite galla utan större matbitar så har ju maten försvunnit längre ner. Du borde kunna se ungefär hur mycket mat det är i det du kräks. Är det mer tunnflytande, nästan som vatten, är det nog mest magsaft.

• SofieJ
    Ellie skrev 2018-02-11 21:10:23 följande:

Hur länge maten stannar i magsäcken är ganska olika för folk. Lite mat i taget åker vidare ner i tunntarmen, och efter ett par timmar brukar det mesta ha försvunnit. Många har dock långsammare rörelser i magsäck och tarm, och då tar det förstås längre tid. Ju längre efter mat du kräks, desto mer har kroppen hunnit ta upp i alla fall.

Det brukar inte vara tunntarmsinnehåll man kräks, även om lite galla från tolvfingertarmen kan komma med upp. Får du bara upp lite galla utan större matbitar så har ju maten försvunnit längre ner. Du borde kunna se ungefär hur mycket mat det är i det du kräks. Är det mer tunnflytande, nästan som vatten, är det nog mest magsaft.

Tack så mycket för svar :D Tror du svarade på i princip allt jag ville veta. Oftast är det mest vätska, så förhoppningsvis hinner kroppen då ta upp det mesta. Kånner att jag har "tur" som har hyfsad kontroll över kräkningarna. Även om jag mår skit när jag håller det nere klarar jag mig kanske på det jag får behålla. Har iaf gått upp några kilon och inte ner.
Svar på tråden Vad är det egentligen man spyr upp?