• Anonym (ts)

    bevakat till vanligt umgänge

    Jag bor i familjehem och har bevakat umgänge med mina föräldrar två ggr i månaden (isär) mitt eller mest doms problem som blir mitt är att mina föräldrar inte vill ha med soc att göra, så OM dom kommer börjar dom (isär som sagt dom är inte på stället vi är samtidigt) bråkar dom typ med dom som är med (två personer) och det blir inte direkt en bra stund och jag förstår inte varför dom inte ger sig eftersom det bara blir dålig stämning+min ena förälder ofta inte vill komma pga att dom är där. Vad gör vi för att vi ska ha umgänge ensamma?

  • Svar på tråden bevakat till vanligt umgänge
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hatesoc) skrev 2018-02-13 08:31:44 följande:

    Jag avskydde också när soc varit med på umgänge. Bråkade inte med dem men HATAR DEM HÅRT! Vi åkte tillsammans till de där människorna sedan gick jag och barnet ut själva men det är ändå inte samma sak. Barnet har varit placerat 1,5 år och första året hade jag aldrig sockärringar med utan barnet bodde med mig på helger och alla lov samt var på väg hem. Fanns ingen oro över mitt föräldraskap då.

    Men tyvärr byttes dessa soctanter ut och det blev ett rent h-vete, plötsligt fick vi aldrig träffas utan dessa kärringar och alla helger samt lov drogs in.

    Nu tror nog soc att jag och mitt barn aldrig ses för jag har ingen kontakt med soc.

    Men faktum är att vi träffas jätteofta eftersom mitt barn är tonåring och åker till mig själv.

    Hur gammal är du? Är detta något även du och dina föräldrar kan anamma?


    Märkligt beslut, du lär aldrig få vårdnaden om ditt barn igen om du vägrar kontakt med socialen.

    Finns en anledning till bevakat umgänge och familjehemsplacering, det vill säga att det inte är lämpligt för barn och förälder att vara ensamma med varandra.
  • Anonym (Hatesoc)
    Anonym (Hmm) skrev 2018-02-13 10:22:41 följande:
    Märkligt beslut, du lär aldrig få vårdnaden om ditt barn igen om du vägrar kontakt med socialen.

    Finns en anledning till bevakat umgänge och familjehemsplacering, det vill säga att det inte är lämpligt för barn och förälder att vara ensamma med varandra.
    Jag HAR vårdnaden och nej det finns ingen som helst anledning till bevakat umgänge och därför har vi inte det. Även familjehemmet anser att barnet ska HEM!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hatesoc) skrev 2018-02-13 10:26:52 följande:

    Jag HAR vårdnaden och nej det finns ingen som helst anledning till bevakat umgänge och därför har vi inte det. Även familjehemmet anser att barnet ska HEM!


    Jadu, såklart det inte finns någon anledning till något, som vanligt när barn placeras.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hatesoc) skrev 2018-02-13 08:31:44 följande:

    Jag avskydde också när soc varit med på umgänge. Bråkade inte med dem men HATAR DEM HÅRT! Vi åkte tillsammans till de där människorna sedan gick jag och barnet ut själva men det är ändå inte samma sak. Barnet har varit placerat 1,5 år och första året hade jag aldrig sockärringar med utan barnet bodde med mig på helger och alla lov samt var på väg hem. Fanns ingen oro över mitt föräldraskap då.

    Men tyvärr byttes dessa soctanter ut och det blev ett rent h-vete, plötsligt fick vi aldrig träffas utan dessa kärringar och alla helger samt lov drogs in.

    Nu tror nog soc att jag och mitt barn aldrig ses för jag har ingen kontakt med soc.

    Men faktum är att vi träffas jätteofta eftersom mitt barn är tonåring och åker till mig själv.

    Hur gammal är du? Är detta något även du och dina föräldrar kan anamma?


    Tycker du det är en bra idé att gå bakom ryggen på soc i den situationen? Det kommer bara göra det hela ännu värre.
  • linne81l

    Om de bestämt att det är bevakat umgänge gör soc inget fel när de bevakar umgänget..? Dina föräldrarna skapar den dåliga stämningen, inte de som bara är där för att bevaka det hela..

  • Anonym (???)
    Anonym (Hatesoc) skrev 2018-02-13 08:31:44 följande:

    Jag avskydde också när soc varit med på umgänge. Bråkade inte med dem men HATAR DEM HÅRT! Vi åkte tillsammans till de där människorna sedan gick jag och barnet ut själva men det är ändå inte samma sak. Barnet har varit placerat 1,5 år och första året hade jag aldrig sockärringar med utan barnet bodde med mig på helger och alla lov samt var på väg hem. Fanns ingen oro över mitt föräldraskap då.

    Men tyvärr byttes dessa soctanter ut och det blev ett rent h-vete, plötsligt fick vi aldrig träffas utan dessa kärringar och alla helger samt lov drogs in.

    Nu tror nog soc att jag och mitt barn aldrig ses för jag har ingen kontakt med soc.

    Men faktum är att vi träffas jätteofta eftersom mitt barn är tonåring och åker till mig själv.

    Hur gammal är du? Är detta något även du och dina föräldrar kan anamma?


    Men allvarligt, ditt barn blev inte placerad för så längesedan. Om du skulle samarbeta istället för att be ditt barn (och andras barn) gå bakom ryggen på soc, hade ditt barn antagligen fått flytt hem igen så småningom.
  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2018-02-12 22:41:07 följande:
    Föräldrar borde inte ifrågasätta alls i den situationen, bara att gilla läget. Självklart kan de inte gå ut om det har beslutas om bevakat umgänge, då skulle de inte sköta sitt jobb.
    Håller med
  • Anonym (hataroxåsoc)
    Anonym (???) skrev 2018-02-14 10:39:00 följande:

    Men allvarligt, ditt barn blev inte placerad för så längesedan. Om du skulle samarbeta istället för att be ditt barn (och andras barn) gå bakom ryggen på soc, hade ditt barn antagligen fått flytt hem igen så småningom.


    Det går inte att samarbete med soc, de motarbetar hela tiden umgänge.
  • Anonym (Förståelse)

    Det många inte förstår är att man måste ha förståelse för problematiska föräldrar. Om de inte kan låta bli att börja tjafsa, framför sina barn, är det givetvis bättre om de inte har ett bevakat umgänge. Det är dock soc beslut och det finns inget att göra åt det.

  • Paat

    Det finns så många barn och ungdomar som är i stort behov av familjehem och som vill komma bort. Oavsett orsaken till din placering så borde du få komma hem. Upplever du dina föräldrars föräldraförmåga som okey så är det bättre att någon annan i större behov får den.

    Bästa sättet för dig om du är lugnare och vuxnare än dina förökar är att prata med din handläggare om hur bra de är och att ni kan träffas oövervakat. Går fortare om ni tar det lugnt och sakligt.

  • Anonym (Hmm)
    Paat skrev 2018-03-11 17:49:39 följande:

    Det finns så många barn och ungdomar som är i stort behov av familjehem och som vill komma bort. Oavsett orsaken till din placering så borde du få komma hem. Upplever du dina föräldrars föräldraförmåga som okey så är det bättre att någon annan i större behov får den.

    Bästa sättet för dig om du är lugnare och vuxnare än dina förökar är att prata med din handläggare om hur bra de är och att ni kan träffas oövervakat. Går fortare om ni tar det lugnt och sakligt.


    Oavsett orsak till placering tycker du att Ts ska flytta hem? Det är inte barn som ska avgöra om föräldrarförmågan är Ok, det är det som är soc jobb.

    Uppenbarligen kom de fram till att den inte var det.
  • moaguuun

    Tja, be dina föräldrar sluta bråka med soc så är dom nog en bit på väg att slippa ha det bevakat.

  • Paat

    Jag tycker man kan flytta hem. Soc har begränsade resurser och många som behöver hjälp.

    Utgår från att orsaken till det övervakade umgänget varit rätt beslut. Det tas inte lättvindigt, men varför tvinga på någon hjälp. Det är nog ganska bortkastat om personen är i tonåren och inte vill ha den. Finns ju alltid undantag, men att fråga om råd här, utan riktig bakgrund... Föräldrar som fråntagits rätten att träffa sina barn själva, har gjort något. Om en tonåring sen tycker att de är bra och ska ha rätt att träffas oövervakat, varför bry dig.

  • Anonym (Hmm)
    Paat skrev 2018-03-11 20:43:55 följande:

    Jag tycker man kan flytta hem. Soc har begränsade resurser och många som behöver hjälp.

    Utgår från att orsaken till det övervakade umgänget varit rätt beslut. Det tas inte lättvindigt, men varför tvinga på någon hjälp. Det är nog ganska bortkastat om personen är i tonåren och inte vill ha den. Finns ju alltid undantag, men att fråga om råd här, utan riktig bakgrund... Föräldrar som fråntagits rätten att träffa sina barn själva, har gjort något. Om en tonåring sen tycker att de är bra och ska ha rätt att träffas oövervakat, varför bry dig.


    Du vekar ha noll koll. Soc är där för barnet bästa. Varför skulle det vara bortkastat för att barnet är i tonåren? Om föräldrarna beter sig dåligt ska de givetvis inte träffas obevakat.
Svar på tråden bevakat till vanligt umgänge