Du som har blivit utsatt för stalking/trakasserier och polisanmält - hur har det gått?
Min familj och jag blir utsatta för trakasserier av en person som bland annat förtalar oss öppet på internet. Jag har själv fått hundratals sms, brev och fb-meddelanden med mycket kränkande innehåll. Personen har även dykt upp utanför vårt hus och uppger själv att h*n tänker göra det igen. Personen skriver inte uttryckliga hot om våld men formulerar sig på ett sätt som kan tolkas så och h*n är dessutom dömd för flera våldsbrott.
Det här förstör min tillvaro, personen är helt öppen med att det också är intentionen, och det finns inget jag kan göra åt det. Jag har polisanmält tidigare men förundersökningen lades ned. Jag har ingen kontakt med personen alls, jag svarar aldrig på någonting, och ändå fortsätter helvetet.
Jag har förstått att det är svårt rent juridiskt att få någon dömd för den här typen av brott så jag undrar hur det har gått för er andra som har varit i en liknande situation. Blev personen dömd i ert fall? Vad tror ni i så fall var avgörande för det?
Jag menar alltså inte stalkers som orsakar skadegörelse eller misshandlar folk utan psykiskt störda personer som ägnar sig åt omfattande trakasserier.