• Anonym (M)

Du som har blivit utsatt för stalking/trakasserier och polisanmält - hur har det gått?

Min familj och jag blir utsatta för trakasserier av en person som bland annat förtalar oss öppet på internet. Jag har själv fått hundratals sms, brev och fb-meddelanden med mycket kränkande innehåll. Personen har även dykt upp utanför vårt hus och uppger själv att h*n tänker göra det igen. Personen skriver inte uttryckliga hot om våld men formulerar sig på ett sätt som kan tolkas så och h*n är dessutom dömd för flera våldsbrott. 

Det här förstör min tillvaro, personen är helt öppen med att det också är intentionen, och det finns inget jag kan göra åt det. Jag har polisanmält tidigare men förundersökningen lades ned. Jag har ingen kontakt med personen alls, jag svarar aldrig på någonting, och ändå fortsätter helvetet. 

Jag har förstått att det är svårt rent juridiskt att få någon dömd för den här typen av brott så jag undrar hur det har gått för er andra som har varit i en liknande situation. Blev personen dömd i ert fall? Vad tror ni i så fall var avgörande för det?
    Jag menar alltså inte stalkers som orsakar skadegörelse eller misshandlar folk utan psykiskt störda personer som ägnar sig åt omfattande trakasserier. 

• Svar på tråden Du som har blivit utsatt för stalking/trakasserier och polisanmält - hur har det gått?
  • Anonym (Karl.)
    Anonym (M) skrev 2018-02-13 22:41:57 följande:

Min familj och jag blir utsatta för trakasserier av en person som bland annat förtalar oss öppet på internet. Jag har själv fått hundratals sms, brev och fb-meddelanden med mycket kränkande innehåll. Personen har även dykt upp utanför vårt hus och uppger själv att h*n tänker göra det igen. Personen skriver inte uttryckliga hot om våld men formulerar sig på ett sätt som kan tolkas så och h*n är dessutom dömd för flera våldsbrott. 

Det här förstör min tillvaro, personen är helt öppen med att det också är intentionen, och det finns inget jag kan göra åt det. Jag har polisanmält tidigare men förundersökningen lades ned. Jag har ingen kontakt med personen alls, jag svarar aldrig på någonting, och ändå fortsätter helvetet. 

Jag har förstått att det är svårt rent juridiskt att få någon dömd för den här typen av brott så jag undrar hur det har gått för er andra som har varit i en liknande situation. Blev personen dömd i ert fall? Vad tror ni i så fall var avgörande för det?
    Jag menar alltså inte stalkers som orsakar skadegörelse eller misshandlar folk utan psykiskt störda personer som ägnar sig åt omfattande trakasserier. 

Var någon som blev dömd här hemma efter att ha skickat 10 000 SMS, ringt, skrivit osv. GM fick fyra månade sedan var han igång igen.
    www.barometern.se/tt-inrikes/domd-atalas-igen-for-sms-trakasserier/

Han kommer alltid kunna veta var du bos osv. Tyvärr svårt läge.
    Skulle vara intressant hur man ser på detta brott i U.S.A.
    Men nu lever vi i landet som blivit ett paradis för kriminella!
  • Anonym (Karl.)
    Anonym (M) skrev 2018-02-13 22:41:57 följande:

Om du vill får du gärna berätta hur eländet började. vilken relation har du till killen?
  • Anonym (tips)

Mitt tips är att ni går flyttar och passar då på att gå under jorden lite smått. Folkbokför er hos någon välvillig släkting istället för den nya bostaden och ha särskilt postadress i närheten av var ni bor eller jobbar dit er post kommer. Passa även på att byta jobb. och skola för barnen i samband med flytten, gärna till en ny stad. Om inte stalkaren är superemgagerad så kommer han aldrig hitta er då.

• Anonym (M)
    Anonym (Karl.) skrev 2018-02-13 22:55:34 följande:
    Var någon som blev dömd här hemma efter att ha skickat 10 000 SMS, ringt, skrivit osv. GM fick fyra månade sedan var han igång igen.
    www.barometern.se/tt-inrikes/domd-atalas-igen-for-sms-trakasserier/

Han kommer alltid kunna veta var du bos osv. Tyvärr svårt läge.
    Skulle vara intressant hur man ser på detta brott i U.S.A.
    Men nu lever vi i landet som blivit ett paradis för kriminella!
    Helt galet! Så många sms har jag inte fått dock. Jag kommer att ansöka om skyddade personuppgifter, som jag förstår det måste det inte finnas en dom för det men jag kan ha fel. Därefter överväger jag att byta till något av de vanligaste efternamnen i Sverige. Så illa är det alltså för min del. 

Mikaelayasar skrev 2018-02-13 22:57:10 följande:
    Väldigt onödig kommentar... Gå och lägg dig istället!

TS, anmäl! Spara alla meddelanden och liknande. Första gången du anmäler så kommer det vara en eller två poliser som kommer att ha hand om ditt ärende framöver. De kommer att begära att du kontaktar dem så fort något nytt dyker upp. Spara allting och redovis det. Det kan ta ett tag men du lär lyckas till slut! Lycka till.
    Jag dokumenterar allt och har redan anmält en gång men överväger att göra det igen. Fast jag har inga större förhoppningar om att det leder till något. Förra gången var poliserna övertygade om att det skulle gå vidare till åtal men det gjorde det alltså inte utan förundersökningen lades ner. 

Anonym (Karl.) skrev 2018-02-13 22:56:29 följande:
    Om du vill får du gärna berätta hur eländet började. vilken relation har du till killen?
    Ok, jag tänkte undvika detaljer men föga förvånande är det ett ex som har misshandlat mig och andra kvinnor. Jag lämnade honom tidigt men terrorn har fortsatt i många år.  

• Anonym (M)
    Anonym (tips) skrev 2018-02-13 23:13:58 följande:

Mitt tips är att ni går flyttar och passar då på att gå under jorden lite smått. Folkbokför er hos någon välvillig släkting istället för den nya bostaden och ha särskilt postadress i närheten av var ni bor eller jobbar dit er post kommer. Passa även på att byta jobb. och skola för barnen i samband med flytten, gärna till en ny stad. Om inte stalkaren är superemgagerad så kommer han aldrig hitta er då.

Jo, jag har t.o.m. övervägt att lämna landet men det är inte så lätt att byta liv helt, särskilt när jag har mitt nätverk där jag bor nu. Sedan borde jag inte behöva flytta egentligen.  
  • Anonym (Dirty)

Säg som min man sa till polisen, om inte de har orken att bry sig tar vi det i egna händer.

Idag kan man leja folk att sköta det åt en, finns ju de som inte har nåt att förlora som gärna tar och rensar upp odågor.

Vet du var snubben bor?

Samla ihop ett gäng och åk dit och skräm honom lite

ta gärna reda på mer info om honom att visa upp så han förstår vem han jävlas med, lite som man måste stå upp för sig mot mobbing när man var liten,

Alternativt lura honom att du och han ska mötas i skogen och grilla lite romantiskt, sedan möts han upp av 20 st som ser till att han han slutar komma efter dig,

Dessa människor behöver disciplineras.

Och olyckor att människor ramlar och drunknar eller liknande saker ju...

Var lite kreativ, så du slipper viruset.

Är han av mörk hy så hinner du bli dödad innan polisen reagerar seriöst på det du rapporterar, du måste förstå att du är ett fall av hundra med samma problem, polisen orkar inte bry sig om er när det sker gruppvåldtäkter och knivrån i alla hörn.

• Anonym (M)
    Anonym (Dirty) skrev 2018-02-13 23:33:11 följande:

Säg som min man sa till polisen, om inte de har orken att bry sig tar vi det i egna händer.

Idag kan man leja folk att sköta det åt en, finns ju de som inte har nåt att förlora som gärna tar och rensar upp odågor.

Vet du var snubben bor?

Samla ihop ett gäng och åk dit och skräm honom lite

ta gärna reda på mer info om honom att visa upp så han förstår vem han jävlas med, lite som man måste stå upp för sig mot mobbing när man var liten,

Alternativt lura honom att du och han ska mötas i skogen och grilla lite romantiskt, sedan möts han upp av 20 st som ser till att han han slutar komma efter dig,

Dessa människor behöver disciplineras.

Och olyckor att människor ramlar och drunknar eller liknande saker ju...

Var lite kreativ, så du slipper viruset.

Är han av mörk hy så hinner du bli dödad innan polisen reagerar seriöst på det du rapporterar, du måste förstå att du är ett fall av hundra med samma problem, polisen orkar inte bry sig om er när det sker gruppvåldtäkter och knivrån i alla hörn.

Det fanns en tid när jag inte trodde på den teorin men efter att ha upplevt en genuint ond empatistörd individ inser jag att det stämmer. Fast jag är en skötsam och laglydig person som aldrig skulle ta den typen av risker. Sedan är jag inte säker på att det skulle bita på den här personen eftersom han är psykiskt störd på riktigt.

Ja, polisen har det inte lätt och jag är väl medveten om att mitt fall är lågprioriterat. Poliserna jag har mött har varit väldigt förstående och nästan ursäktat sig för att de är så överbelastade. Jag fattar inte hur de orkar faktiskt, riktiga hjältar. Sedan märker man att de kan den här typen av stalkers, det är ju poliserna i fält som måste plocka in dem hela tiden och ser de konkreta konsekvenserna för offren, till skillnad från åklagare som måste gå igenom oändliga pappershögar av anmälningar.    
  • Anonym (M)

Jag puttar upp tråden lite och hoppas att någon med egna erfarenheter också vill svara.

Svar på tråden Du som har blivit utsatt för stalking/trakasserier och polisanmält - hur har det gått?