kjempefint skrev 2018-02-14 15:06:59 följande:
I mars har vi försökt få barn i 2 år, haft 1 MA och 3 missfall sen dess. Alla har skett runt v 6-7.
För några veckor, efter senaste missfallet då vi bestämde att vi vill ta emot hjälp, skickade vi egenremiss till RMC-> svar efter knappt en vecka-> några dagar senare telefonintervju med läkare -> 2 dagar efter; fpost med info om prover vi båda ska ta.
(Blodprover för mig inkl kromosom samt sperma- och kromosom prov för sambon.)
Nu väntar vi på nästa steg, provsvar.
1. Hur länge är vanlig väntetid? Någon vecka eller flera månader?
2. Vi kan ju tydligen plussa ihop men något stoppar ju utvecklingen, någon som varit med om samma och fått svar kring vad det kan bero på?
Jag beklagar era missfall/ma.
På fråga 2 kan jag svara att JA, vi har varit med om samma sak, vi blir lätt gravida naturligt men fått 6 st missfall/ma/ofostrig graviditet, alla innan v.12, och vi har fått veta att det är mitt immunförsvar som är boven i dramat !
Men tyvärr har svenska läkare ingen kunskap om immunproblem så de "tror inte" på att immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem. Men i USA har de behandlat kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem sen 1990-talet !
Efter 3e missfallet fick vi göra missfallsutredning i Sverige som inte visade något, för de tog FÖR FÅ prover.
Så vi åkte till Life clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning där. En mängd blodprover togs och skickades till ett speciallabb i USA inriktat på immunologi. Det visade sig att jag har en autoimmun koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina missfall. Fick behandling med Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl. Men missfall ändå (missfall nr 5).
Reste då till AvaClinic i Riga och gjorde sperm dna fragmentationstest (det spermatest som är mest heltäckande, bättre än de som finns i Sverige) och både dnafel och fragmentationsfel hittades. Så vi gjorde dubbeldonation med PGS (kromosomtest på embryona dag 5) och av 8 blastos var 7 friska. 2 sattes in och 5 till frysen. Men missfall ändå. (Missfall nr 6).
Alltså fanns det mer immunproblem att hitta !
Vi reste då till London och gjorde en ny större immunutredning, större än den i Aten. Det visade sig då att jag har för låga LAD-värden (blockerande antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar). Så jag behöver nu göra LIT-behandlingar (immunvaccinering med vita blodkroppar) innan nästa insättning.
Så det jag vill säga är det finns alltid (minst) en orsak till fertilitetsproblem, det gäller bara att hitta den/de. Så ge inte upp om inte utredningen i Sverige inte visar något, gör en utredning utomlands istället, där är kunskaperna mycket större inom fertilitetsområdet !
Immunproblem utreds och behandlas på immunkliniker i Aten, London och på flera ställen i USA.
Jag kan varmt rekommendera att du köper och läser boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Den säljs på Adlibris och Bokus för ca 200kr.
Den berättar allt om immunproblem, utredningar och behandlingar.