• Seb81

IVF Karlstad

Hej!

Snart ska vi ha vårt första möte inför ivf & då skickas remissen in. Ni som varit i Karlstad, vilken klinik åkte ni till & hur lång tid tog det för er att stå i kö tills ni började behandlingen? Är så spänd och hoppas på att det går fort, innan sommaren!

Hur var det sen? Berätta :)

• Svar på tråden IVF Karlstad
  • Anonym (Ivfare82)
    Seb81 skrev 2018-05-06 08:22:02 följande:

Ok ok! Skönt att höra! :) Jag har bestämt mig att detta ska funka nu och att den lilla kommer i februari hihi. Lika bra att ställa in sig och inte tänka negativt! :)

Inne på 3:e dagen med Lutinus.... fy säger jag bara! Det bara rinner ju ut, blött och fuktigt hela dagarna. Bara väntar på att svampen ska dyka upp! :/

Tar man Lutinus i 3 v eller fortsätter man sen till v 12 för att sedan trappa ner? Har läst att man ska göra det nämligen! Hur gör nu?

Har du ingen missfallshistorik eller andra dokumenterade problem med hormonnivåerna tar du i regel fram till testdag. Sedan slutar du. Det varierar något mellan kliniker men få kliniker ordinerar längre tid utan dokumenterat behov. Min ena landstingsklinik nämnde nedtrappning, den andra inte. Detta trots av bipacksedeln rekommenderar det. Det rekommenderas dock pga ditt mående, med ev ångest och uppblåsthet etc. Och har alltså ingen inverkan på eventuell frisk graviditet. Vid frisk graviditet producerar kroppen eget hormon, så Lutinus blir då överflödigt.
  • Anonym (Anonym82)
    Anonym (Ivfare82) skrev 2018-05-06 06:22:52 följande:

Rent statistiskt (varierar dock pga hur blaston betygssätts) så blir du sannolikt gravid på tre insättningar. Utan hänsyn till dina/era inviduella förutsättningar. Men på tre insättningar med blasto blir du statistiskt sett gravid. Sedan faller vissa bort i missfallsstatistik, men om du väl blivit gravid är det större sannolikhet att du får ett barn än att du förlorar det. Kan vara skönt att luta sig mot.

Åter igen, statistik. Vissa gör ju 10 insättningar utan plus och vissa blir gravida på en dåligt rankad tvådagars på första försöket. Andra får sju missfall i rad. Men statistiskt är chanserna till grav och barn goda om ni får tre insättningar på en behandling.

Tack för en super bra förklaring! <3 Sen kommer det lite aspekter till det som ålder på kvinnan, BMI, om man har endometrios eller inte osv...

Men Seb som redan har 3barn och blivit gravid naturligt med nuvarande + har en jädra massa blastisar kan räkna med att någon eller kanske till och med några blastisar är en blivande bebis.

Lycka till Seb! Jag är övertygad detta går vägen! <3

Jag försvinner från familjeliv då jag ska bli mamma för första gången och hellre vill lägga allt fokus på det.

PS Lutinus... ja svamp kommer du få. Jag lovar. Men du kommer inte köra en lång kur och när du är klar med den kan du använda Lactal balans ett tag så försvinner svamphelvetet.

Kram!
  • Anonym (Anonym82)

Hej alla! Hur går det för er? Tänker ofta på er och hoppas ni är gravida. <3

• Anonym (Gammal)

Vår absolut sista chans.

Gjorde äp 1/6 varav 8 ägg. 3 blev befruktade & bara 1 utvecklades bra & insättning gjordes dag 3 4/6.

Test ska utföras 20/6 men tyvärr så idag 16/6 så tappade jag knytet.

Vet ärligt talat inte om jag pallar detta. Just nu kämpar jag allt jag kan för att hålla fotfästet.

• Anonym (Anonym82)
    Anonym (Gammal) skrev 2018-06-16 23:33:07 följande:

Vår absolut sista chans.

Gjorde äp 1/6 varav 8 ägg. 3 blev befruktade & bara 1 utvecklades bra & insättning gjordes dag 3 4/6.

Test ska utföras 20/6 men tyvärr så idag 16/6 så tappade jag knytet.

Vet ärligt talat inte om jag pallar detta. Just nu kämpar jag allt jag kan för att hålla fotfästet.

Massa styrkekramar till dig! <3

Vet inte hur många gånger du provat ivf men min läkare sa att de som misslyckats några gånger byter ofta från Örebro till Falun och testar andra metoder. Falun testar allt möjligt som inte görs i Örebro. Imundämpande behandling, rispning av livmodern och en massa annat. Sen kanske de är värt att prova sätta in två embryon om det går att få fram nästa gång? Kanske annan medicin ger bättre utdelning? Typ byta lång mot kort metod, byta gonal mot menopur? Justera dosen bättre? För hög dos ger kass kvalité på embryona enligt min läkare. Kolla om det blir bättre befruktning med icis? Äggdonation? Äggdonation fick jag fundera på redan från start pga kasst AMH och kommer högst troligt bli ett måste för att få syskon. Då får man ägg från mammor som är yngre än 35år.

Massa kramar! Ge inte upp! Det finns så många alternativa vägar att gå! <3
  • Seb81

Hej fina ni!

Ingen bäbis i magen än... mensen kom redan ruvardag 4 :(

Så vi får vänta till början av september... jag spyr!! Har en blastis i frysen så den hoppas vi på! Går inte det funderar jag på att byta till Falun, vad tycker ni? Vi vill ju så gärna ha fler barn & klockan tickar.... läst mycket om Falun och även här ovan, låter bättre?!?

fattar inte, fått 3 barn tidigare & ett MF med min sambo men ändå händer inget.. utesluter allt och testar olika saker... kanske försöker jag för mycket? :(

Hur mår ni? Hur går det?

• Anonym (Anonym82)
    Seb81 skrev 2018-06-23 00:46:25 följande:

Hej fina ni!

Ingen bäbis i magen än... mensen kom redan ruvardag 4 :(

Så vi får vänta till början av september... jag spyr!! Har en blastis i frysen så den hoppas vi på! Går inte det funderar jag på att byta till Falun, vad tycker ni? Vi vill ju så gärna ha fler barn & klockan tickar.... läst mycket om Falun och även här ovan, låter bättre?!?

fattar inte, fått 3 barn tidigare & ett MF med min sambo men ändå händer inget.. utesluter allt och testar olika saker... kanske försöker jag för mycket? :(

Hur mår ni? Hur går det?

Va tråkigt! <3

Hoppas blastisen blir bebis istället! Annars får ni byta till Falun. Det är inga problem att göra det. Kommer inte välja Örebro igen pga en miss de gjorde och att Falun har annat tänk, är billigare, erbjuder 3-pack osv. Jag kommer troligen behöva ÄD nästa gång och från årskiftet kommer äntligen reglerna ändras och man kommer kunna göra ÄD i Falun också som är privat.

Det blir nog så för alla. Jag provade all möjlig och omöjlig skit innan utredningen. Skuldbelade mig hela tiden pga kosten osv sen var det ändå hos min man problemet låg. Sen när man kommer till ivf så är det bara tur man behöver verkar det som. Tur att få rätt program, rätt medicin, rätt dos, rätt månad, rätt embryo. Har man flyt en gång så kommer det krångla på nästa unge istället känns det som.
  • Seb81
    Anonym (Anonym82) skrev 2018-06-23 01:37:39 följande:

Va tråkigt! <3

Hoppas blastisen blir bebis istället! Annars får ni byta till Falun. Det är inga problem att göra det. Kommer inte välja Örebro igen pga en miss de gjorde och att Falun har annat tänk, är billigare, erbjuder 3-pack osv. Jag kommer troligen behöva ÄD nästa gång och från årskiftet kommer äntligen reglerna ändras och man kommer kunna göra ÄD i Falun också som är privat.

Det blir nog så för alla. Jag provade all möjlig och omöjlig skit innan utredningen. Skuldbelade mig hela tiden pga kosten osv sen var det ändå hos min man problemet låg. Sen när man kommer till ivf så är det bara tur man behöver verkar det som. Tur att få rätt program, rätt medicin, rätt dos, rätt månad, rätt embryo. Har man flyt en gång så kommer det krångla på nästa unge istället känns det som.

Ja ok, vi skulle ha valt Falun först egentligen men eftersom det är närmare dit så körde vi på det samt att deras statistik såg bättre ut för kvinnor i min ålder :) Men blir det inget med den lilla i frysen så kommer vi nog byta till Falun! Gillar deras tänk! Jag är så orolig att blastisen inte ska klara upptiningen :( Vi har bara en och det skulle vara helt förjövligt om den inte gjorde det.

Men vad jag förstod så är det lättare att bli gravid med ett frust & även andra gången man för ivf så är det större chans att bli gravid!? Stämmer det?

Ja visst är det så.... kanske det krånglar nu och nästa bebbe vi vill ha så kanske man blir gravid lätt!? Vi kommer nog starta direkt som vi får ha sex efter förlossningen, för vi vill helst ha två. Men bara jag får en litet mirakel så är jag nöjd, har ju 3 mirakel sen innan <3
  • Anonym (Anonym82)
    Seb81 skrev 2018-06-23 18:34:26 följande:

Ja ok, vi skulle ha valt Falun först egentligen men eftersom det är närmare dit så körde vi på det samt att deras statistik såg bättre ut för kvinnor i min ålder :) Men blir det inget med den lilla i frysen så kommer vi nog byta till Falun! Gillar deras tänk! Jag är så orolig att blastisen inte ska klara upptiningen :( Vi har bara en och det skulle vara helt förjövligt om den inte gjorde det.

Men vad jag förstod så är det lättare att bli gravid med ett frust & även andra gången man för ivf så är det större chans att bli gravid!? Stämmer det?

Ja visst är det så.... kanske det krånglar nu och nästa bebbe vi vill ha så kanske man blir gravid lätt!? Vi kommer nog starta direkt som vi får ha sex efter förlossningen, för vi vill helst ha två. Men bara jag får en litet mirakel så är jag nöjd, har ju 3 mirakel sen innan <3

Ja jag gillar också tänket där! Tror inte du behöver vara orolig. Absoluta majoriteten av alla frysta embryon klara att tinas upp. Det kommer gå bra ska du se!

Det är ungefär samma chans tror jag. Kanske gynnar det vissa att man slipper ta en massa onaturliga hormoner om den sätts in i ostimulerad cykel? Enligt Charlotta så får majoriteten inte barn på första ivfen och den är en testomgång för att se hur kroppen reagerar på hormonerna, befruktningen, embryoutvecklingan osv.

Lyckans er som kan på vanligt vis!! <3 Vi kommer aldrig kunna få få barn utan icis. Spermieprovet var uruselt. Fast samtidigt är det skönt. Året av försök förstörde sexlivet och det började fungera igen efter utredningen.
  • Pipenc

Hej!

Hur har det gått?

Gjort utredning via charlotta men inget fel hittades på nån av oss..

• Seb81
    Pipenc skrev 2018-11-11 20:51:42 följande:

Hej!

Hur har det gått?

Gjort utredning via charlotta men inget fel hittades på nån av oss..

De hittade inga fel på oss heller, ofrivilligt barnlösa. Men på försök nr 2 med ivf blev det en bebbe. I morgon är det dags för ul och kub, så vi hoppas allt ser bra ut. Är v 13 nu! :)

Vad händer nu för er?
  • Pipenc

Härligt! 
    Jag har precis avslutat första behandlingen med Letrozol.. Ska till charlotta på tisdag för vul o se hur äggen ser ut osv.. 

Svar på tråden IVF Karlstad