Vad har ni förbrett till bebisen
Jag undrar vad har ni förbrett till bebisen själv har jag inhandlat kläder, vagnen och sängen har små saker kvar
Jag undrar vad har ni förbrett till bebisen själv har jag inhandlat kläder, vagnen och sängen har små saker kvar
Ni som ska ha bebis nu i sommar. Hur gör ni med täcken/kuddar/sovpåsar/filtar?
Hur mycket behövs till en sån liten? Har man ett set i vagnen och ett i vagga/spjälsäng?
Hur mycket behövs till en sån liten? Har man ett set i vagnen och ett i vagga/spjälsäng?
Vi har precis beställt vagn, och så har vi köpt bärsele, säng, sängkläder, bodysar, pyjamaser, mössor, en sovpåse (bor i Frankrike och här är det väldigt vanligt), filt, badhanddukar och en lekmatta. Sen har vi inte köpt så mycket mer, en nyfödd behöver ju inte så mycket i början :)
Hade bara en tunn filt (gallerfilt) till sonen i vagnen när han var spädis och det var ok väder ute. Lite svalare, lite tjockare filt. Sängen använde han inte förrän efter 6-7 månader, då med bara lakan, spjälskydd och täcke, kudde behövs inte och ska väl inte användas heller när de är nyfödda.
Vagn har jag aldrig bäddat mer än med lakan och filt under sommaren :)
Spjälsängen har jag haft bäddad men bebis har sovit på täcket med filt istället, om den nu sovit där alls, haha
Har tyckt det känts läskigt med täcken när dom är så små pga kvävningsrisk, lite nojig
Vår son föddes i oktober -15, det var inte jättekallt men heller inte direkt varmt. Han klarade sig fint med tunn mössa, tunna vantar, filt och locket till vagnen. Nästa bebis kommer i juli och jag räknar med att max behöva tunn mössa och en filt. Max. Men sen så är de individer, sonen har t ex alltid varit väldigt varm av sig.
Tack för tips! Kommer ju ha några filtar att ta av så bebisen kommer inte behöva frysa iaf. Känner mest att jag har noll koll i nuläget. Mitt första barn :)
Det är mycket vanligare att man klär bebisen för varmt än för kallt. Jag läste nånstans att en bra regel att gå efter är att klä bebisen på samma sätt som man klär sig själv, plus en filt. Har du vinterjacka så behöver bebisen overall, har du långärmat så ska bebisen också ha det, osv osv.
Detta är tredje barnet så vi har kvar en del sen tidigare. Är i vecka 35 och har nu handlat vagn, de första kläderna två set ( resten ärvs), första babyfilten och nalle och en babygunga. Andra bra saker att ha som vi har sen tidigare är bedsidecrib som han sover i första tiden, spjälsäng, babysjal, babynest, bumbo, babysitter. Matstol, nappflaska, napp mm har vi tänkt köpa om ett tag.