• Anonym (Fundersam)

Hur många bedrar igen?

ni som varit otrogna mot era fruar och era fruar väljer att fortsätta äktenskapet....fortsätter ni ändå vara otrogna? När började ni om? Eller upphörde det aldrig? Fortsätter ni med samma person och blir bara bättre på att sopa undan spåren?

• Svar på tråden Hur många bedrar igen?
  • Anonym (Om)
    Anonym (eller) skrev 2018-02-21 18:31:03 följande:

Eller så kan man göra både och, gå vidare och vara lyckligt över sitt liv OCH vara glad över att två idioter som trodde sig vara smarta fick smaka på sin egen medicin. Det ena utesluter inte det andra, man kan vara storsint och trygg mot människor som man anser förtjänar det och tycka att människor som beter sig illa mot andra förtjänar att få smaka på sin egen medicin.

Jag tror inte riktigt på att älska alla människor och önska dem gott, hålla varandra i handen och sjunga akumbaya av den enkla anledningen att alla människor inte alltid är snälla och trevliga. Och faktiskt tror jag inte du gör det heller. Jag önskar alla människor som är snälla mot andra allt gott i livet, människor som beter sig illa mot andra kan gott få känna på vad de utsätter andra för så de förhoppningsvis lär sig något av det.

Nä, du har rätt i det, människor är inte alltid snälla och trevliga. Ofta av den anledningen att andra inte varit snälla och trevliga mot dem. Ungefär som du är mot dem nu.

Jag skulle aldrig lära mina barn att vara skadeglada när någon som gjort dem något illa mår dåligt eller får uppleva mindre roliga saker. Där är du och jag av olika åsikter.

Sedan verkar det ju faktiskt som att du ändå inte har släppt detta, trots ditt nya lyckliga förhållande. Det är ju trist.
  • Anonym (eller)
    Anonym (Om) skrev 2018-02-21 18:36:33 följande:
    Nä, du har rätt i det, människor är inte alltid snälla och trevliga. Ofta av den anledningen att andra inte varit snälla och trevliga mot dem. Ungefär som du är mot dem nu.

Jag skulle aldrig lära mina barn att vara skadeglada när någon som gjort dem något illa mår dåligt eller får uppleva mindre roliga saker. Där är du och jag av olika åsikter.

Sedan verkar det ju faktiskt som att du ändå inte har släppt detta, trots ditt nya lyckliga förhållande. Det är ju trist.
    Ah, den vanliga "du är bitter för att du inte är jättekompis med ditt otrogna ex".
    Vet inte riktigt vilken värld du lever i men i den vanliga världen brukar folk inte gilla människor som beter sig illa mot dem. Det där fungerar säkert bra i sagor eller möjligen något tibetanskt kloster men i den vanliga världen tror jag inte det är sådär jättevanligt.

Men jag kan ha fel, så du kan väl göra ett experiment. Nästa gång du träffar din granne så loskar du personen i ansiktet och kallar honom för otrevliga saker. Sen avvaktar du ett tag och ser om din granne kommer tycka om dig och önska dig all lycka i världen. tror du han kommer göra det?
  • Anonym (Om)
    Anonym (eller) skrev 2018-02-21 18:53:59 följande:

Ah, den vanliga "du är bitter för att du inte är jättekompis med ditt otrogna ex".

Vet inte riktigt vilken värld du lever i men i den vanliga världen brukar folk inte gilla människor som beter sig illa mot dem. Det där fungerar säkert bra i sagor eller möjligen något tibetanskt kloster men i den vanliga världen tror jag inte det är sådär jättevanligt.

Men jag kan ha fel, så du kan väl göra ett experiment. Nästa gång du träffar din granne så loskar du personen i ansiktet och kallar honom för otrevliga saker. Sen avvaktar du ett tag och ser om din granne kommer tycka om dig och önska dig all lycka i världen. tror du han kommer göra det?

Haha, nä, det behövs inte. Jag har i mitt liv varit elak mot nån, jag har själv blivit illa behandlad och jag har sett vänner bete sig illa och få skit. Jag skulle nog inte orka gå omkring och vara arg på alla som gör mig eller mina vänner illa, tar oerhört mycket energi. Livet är för kort, jag väljer att vara så lycklig jag bara kan.
  • dream on
    Anonym (Om) skrev 2018-02-21 18:59:42 följande:

Haha, nä, det behövs inte. Jag har i mitt liv varit elak mot nån, jag har själv blivit illa behandlad och jag har sett vänner bete sig illa och få skit. Jag skulle nog inte orka gå omkring och vara arg på alla som gör mig eller mina vänner illa, tar oerhört mycket energi. Livet är för kort, jag väljer att vara så lycklig jag bara kan.

Ger den här underdiskussionen dig energi?
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Anonym (eller)
    Anonym (Om) skrev 2018-02-21 18:59:42 följande:

Äh kom igen nu, vill du inte sätta din teori på prov? Den kanske stämmer :)

Visst tar det energi och att ständigt vara arg på andra men vad får dig att tro att tycka att någon fick vad den förtjänade är detsamma som att vara konstant arg och olycklig? Och vad får dig att tro att man blir olyckligare av att tycka att precis alla på planeten förjänar lycka ?
  • Anonym (Om)
    dream on skrev 2018-02-21 19:15:31 följande:

Ger den här underdiskussionen dig energi?

Nä, så jag lämnar den.
  • Anonym (Om)
    Anonym (eller) skrev 2018-02-21 19:24:15 följande:

Äh kom igen nu, vill du inte sätta din teori på prov? Den kanske stämmer :)

Visst tar det energi och att ständigt vara arg på andra men vad får dig att tro att tycka att någon fick vad den förtjänade är detsamma som att vara konstant arg och olycklig? Och vad får dig att tro att man blir olyckligare av att tycka att precis alla på planeten förjänar lycka ?

Jag tror inte att du är konstant arg och olycklig. Du blir ju glad av att din exfru inte är i ett förhållande t.ex.

Och att jag skulle tro att man bli olyckligare av att tycka att precis alla på planeten förtjänar lycka vet jag inte var du har fått ifrån, tror inte att jag behöver säga mer om det.

Vi har olika syn på detta helt enkelt. That is all. Nu lämnar jag detta.
  • Anonym (eller)
    Anonym (Om) skrev 2018-02-21 19:32:28 följande:

Jag tror inte att du är konstant arg och olycklig. Du blir ju glad av att din exfru inte är i ett förhållande t.ex.

Och att jag skulle tro att man bli olyckligare av att tycka att precis alla på planeten förtjänar lycka vet jag inte var du har fått ifrån, tror inte att jag behöver säga mer om det.

Vi har olika syn på detta helt enkelt. That is all. Nu lämnar jag detta.

Inte riktigt, jag blir lycklig av mina barn, min sambo och mina vänner. Mitt ex tänker jag inte på öht om inte frågan kommer upp. Så hon varken ger eller tar energi hon är bara en människa i mängden som jag också bemöter som jag bemöter precis alla människor som inte står mig nära. Du lägger nog lite för stor vikt på vad en person ur ens förflutna betyder.

Jag skrev fel, det blev olycligare iställer för lyckligare.

Frågan var vad får dig att tro att man blir lyckligare av att tycka alla människor på planeten förtjänar lycka?

Tycker du så själv om precis alla på planeten ink våldtäktsmän, pedofiler och massmördare.
  • Anonym (Om)
    Anonym (eller) skrev 2018-02-21 19:47:07 följande:

Inte riktigt, jag blir lycklig av mina barn, min sambo och mina vänner. Mitt ex tänker jag inte på öht om inte frågan kommer upp. Så hon varken ger eller tar energi hon är bara en människa i mängden som jag också bemöter som jag bemöter precis alla människor som inte står mig nära. Du lägger nog lite för stor vikt på vad en person ur ens förflutna betyder.

Jag skrev fel, det blev olycligare iställer för lyckligare.

Frågan var vad får dig att tro att man blir lyckligare av att tycka alla människor på planeten förtjänar lycka?

Tycker du så själv om precis alla på planeten ink våldtäktsmän, pedofiler och massmördare.

Se där, fler saker som gör dig lycklig.

Jag tror att om alla fick vara lyckliga, något de förtjänar, skulle planeten se oerhört annorlunda ut. T.ex. kanske det inte skulle finnas de grupper av människor som du tar upp på slutet. Det tror jag att man bara kan bli lyckligare av att tro.
  • Anonym (Typ)
    Anonym (Om) skrev 2018-02-21 20:06:20 följande:

Jag tror att om alla fick vara lyckliga, något de förtjänar, skulle planeten se oerhört annorlunda ut. T.ex. kanske det inte skulle finnas de grupper av människor som du tar upp på slutet. Det tror jag att man bara kan bli lyckligare av att tro.

Spännande sätt att tänka på men jag tror inte lycka räcker hela vägen.

Oftast är det inte lycka som driver människan i utveckling. Missnöje är nog något som ligger i våran natur och hur nöjd och lycklig man än är så är ju gräset grönare på andra sidan.

Du tänker nog inte hela vägen när du menar att vi endast ska vara lyckliga.

Men tanke var god..
  • Anonym (Om)
    Anonym (Typ) skrev 2018-02-21 20:37:39 följande:

Spännande sätt att tänka på men jag tror inte lycka räcker hela vägen.

Oftast är det inte lycka som driver människan i utveckling. Missnöje är nog något som ligger i våran natur och hur nöjd och lycklig man än är så är ju gräset grönare på andra sidan.

Du tänker nog inte hela vägen när du menar att vi endast ska vara lyckliga.

Men tanke var god..

Så otrohet ligger alltså i vår natur?

Och jodå, jag önskar att vi endast fick vara lyckliga. Du förstod mig helt rätt.
  • Anonym (eller)
    Anonym (Om) skrev 2018-02-21 20:06:20 följande:

Njar, visst kan jag hålla med att det vore trevligt om alla människor vore snälla men verkligheten är tyvärr inte så och har aldrig varit det heller. Naturen är rätt brutal och inte rättvis för fem öre. Och eftersom alla inte är snälla så kan jag tyvärr inte hålla med om att alla förtjänar att vara lyckliga. Jag tycker snarare att människor som beter sig illa mot andra inte förtjänar lycka. Bara ordet förtjänar antyder ju att det är något man jobbar sig till och inte bara får utan motprestation.

Sen är ju verkligheten också betydligt mer komplext än att har någon varit taskig mot en tidigare så är man själv taskig mot andra. Ibland kan det vara tvärtom att man lär sig uppskatta fina människor desto mer när man vet att de är sällsynta eller att det finns många som är raka motsatsen.
  • Anonym (Typ)
    Anonym (Om) skrev 2018-02-21 20:41:52 följande:

Så otrohet ligger alltså i vår natur?

Och jodå, jag önskar att vi endast fick vara lyckliga. Du förstod mig helt rätt.

Lite förvånad att du inte funderar på vad det skulle innebära att endast ha lycka.

Mycket av det kreativa i oss är inte från lycka.

Sen är det ju inget annat än fantasi då det inte kan finnas endast lycka.

Folk dör, man är inte kär längre, missfall, misslyckanden är några få saker som inte kan bäras upp med endast lycka.

Du har ett fint sätt att tänka på men en aningen naiv.

Och för att svara på din fråga så JA det ligger i våran natur att föröka oss. Att leva i ett troget förhållande är ganska vanligt men otrohet har funnits alltid med all sannorlikhet hos både lyckliga och olyckliga personer i alla tider
  • Anonym (Om)
    Anonym (Typ) skrev 2018-02-21 21:03:44 följande:

Lite förvånad att du inte funderar på vad det skulle innebära att endast ha lycka.

Mycket av det kreativa i oss är inte från lycka.

Sen är det ju inget annat än fantasi då det inte kan finnas endast lycka.

Folk dör, man är inte kär längre, missfall, misslyckanden är några få saker som inte kan bäras upp med endast lycka.

Du har ett fint sätt att tänka på men en aningen naiv.

Och för att svara på din fråga så JA det ligger i våran natur att föröka oss. Att leva i ett troget förhållande är ganska vanligt men otrohet har funnits alltid med all sannorlikhet hos både lyckliga och olyckliga personer i alla tider

Nu är det ju så att mitt liv hittills har inneburit väldigt mycket olycka. Jag har upplevt ALLT du tar upp ovan. Jag är änka, ett av våra barn är inte friskt, andra i min närhet har dött, jag har haft tre missfall...misslyckanden, åh herregud, för många att räkna upp!

Detta har fått mig att inse att livet är kort för att ödsla tid på annat än att, på det stora hela, få vara lycklig. Och att mina medmänniskor får vara lyckliga.

Därför skulle jag aldrig sitta och vara skadeglad för att någon som sårade mig inte ser ut att ha ett lika lyckat liv som jag. Jag försöker att in i det sista inte vara missunnsam eller avundsjuk på andra som ser ut att ha det bättre än jag. Det är såklart ingen lätt match, men det måste vara en strävan. Vi föds, lever en stund och sedan dör vi. Det vi lämnar till våra barn är av största vikt.

För att då koppla detta till trådens ursprung, jag anser inte att ALLA som är otrogna är det av samma orsak. En del gör det för bekräftelse, en del av ren illvilja och en del blir faktiskt kära i någon annan än den de lever med. Oavsett orsak så måste jag, som medmänniska kunna se bortom handling och önska dessa människor väl. Annars blir jag olycklig.
  • Anonym (Emm)
    Anonym (X) skrev 2018-02-20 20:01:37 följande:

Föll dit igen med samma. Avslutade. Var otrogen med en annan. Avslutade. Föll dit igen med samma. Avslutade.

Nu är jag trogen.

Tills du "faller dit" igen.
  • Anonym (Typ)
    Anonym (Om) skrev 2018-02-21 22:18:38 följande:

Nu är det ju så att mitt liv hittills har inneburit väldigt mycket olycka. Jag har upplevt ALLT du tar upp ovan. Jag är änka, ett av våra barn är inte friskt, andra i min närhet har dött, jag har haft tre missfall...misslyckanden, åh herregud, för många att räkna upp!

Detta har fått mig att inse att livet är kort för att ödsla tid på annat än att, på det stora hela, få vara lycklig. Och att mina medmänniskor får vara lyckliga.

Därför skulle jag aldrig sitta och vara skadeglad för att någon som sårade mig inte ser ut att ha ett lika lyckat liv som jag. Jag försöker att in i det sista inte vara missunnsam eller avundsjuk på andra som ser ut att ha det bättre än jag. Det är såklart ingen lätt match, men det måste vara en strävan. Vi föds, lever en stund och sedan dör vi. Det vi lämnar till våra barn är av största vikt.

För att då koppla detta till trådens ursprung, jag anser inte att ALLA som är otrogna är det av samma orsak. En del gör det för bekräftelse, en del av ren illvilja och en del blir faktiskt kära i någon annan än den de lever med. Oavsett orsak så måste jag, som medmänniska kunna se bortom handling och önska dessa människor väl. Annars blir jag olycklig.

Precis som du beskriver i det här inlägget så har ju du arbetat fram dit sätt att tänka och hantera dessa situationer från erfarenheter som förmodligen inte gett dig lyckliga känslor.

Det faller sig ganska naturligt att man blir arg och önskar olycka till en person man litat på och delat kärlek med om den bedrar en.

Om min partner skulle bedra mig skulle jag bli olycklig och ha svårt att önska lycka till.

Men i drömmarnas land kan vi alla vara lyckliga och ge varandra high fives
Svar på tråden Hur många bedrar igen?