Anonym (Typ) skrev 2018-02-21 21:03:44 följande:
Lite förvånad att du inte funderar på vad det skulle innebära att endast ha lycka.
Mycket av det kreativa i oss är inte från lycka.
Sen är det ju inget annat än fantasi då det inte kan finnas endast lycka.
Folk dör, man är inte kär längre, missfall, misslyckanden är några få saker som inte kan bäras upp med endast lycka.
Du har ett fint sätt att tänka på men en aningen naiv.
Och för att svara på din fråga så JA det ligger i våran natur att föröka oss. Att leva i ett troget förhållande är ganska vanligt men otrohet har funnits alltid med all sannorlikhet hos både lyckliga och olyckliga personer i alla tider
Nu är det ju så att mitt liv hittills har inneburit väldigt mycket olycka. Jag har upplevt ALLT du tar upp ovan. Jag är änka, ett av våra barn är inte friskt, andra i min närhet har dött, jag har haft tre missfall...misslyckanden, åh herregud, för många att räkna upp!
Detta har fått mig att inse att livet är kort för att ödsla tid på annat än att, på det stora hela, få vara lycklig. Och att mina medmänniskor får vara lyckliga.
Därför skulle jag aldrig sitta och vara skadeglad för att någon som sårade mig inte ser ut att ha ett lika lyckat liv som jag. Jag försöker att in i det sista inte vara missunnsam eller avundsjuk på andra som ser ut att ha det bättre än jag. Det är såklart ingen lätt match, men det måste vara en strävan. Vi föds, lever en stund och sedan dör vi. Det vi lämnar till våra barn är av största vikt.
För att då koppla detta till trådens ursprung, jag anser inte att ALLA som är otrogna är det av samma orsak. En del gör det för bekräftelse, en del av ren illvilja och en del blir faktiskt kära i någon annan än den de lever med. Oavsett orsak så måste jag, som medmänniska kunna se bortom handling och önska dessa människor väl. Annars blir jag olycklig.