• luckybastard

Får inget till frysen!

Hej

Har precis fått besked att inga av våra ägg utvecklades så bra att det gick att frysa.
    Detta är vårt andra IVF och precis samma sak hände förra gången.
    Båda gångerna har jag fått ut 18 ägg och 9 respektive 12 befruktades och såg bra ut på dag 2..

Detta börjar bli tröstlöst.. Denna gång genomförde vi dock ett ET på dag 2, men måste säga att det känns hopplöst och helt orealistiskt att det ägget skulle vara livsdugligt. Jag menar att om de anda 11 inte överlevde till dag 5 i labbet varför skulle då detta ägg överleva i mig..

Någon annan som varit med om liknande? Är det kört?

• Svar på tråden Får inget till frysen!
  • Bunny on speed

Samma problem här. Två plock, 19 ägg, 16 mogna, 12 befruktade. 11 av dem delade sig fel (fragmenterade) men ett klarade sig till dag 5 och sattes tillbaka. Blev gravid på det.

Jag tog puregon bägge gånger. Vill testa något annat nästa gång.

Bunnies, it must be bunnies!
  • UndrandeSökare
    Bunny on speed skrev 2018-11-17 23:38:25 följande:

Samma problem här. Två plock, 19 ägg, 16 mogna, 12 befruktade. 11 av dem delade sig fel (fragmenterade) men ett klarade sig till dag 5 och sattes tillbaka. Blev gravid på det.

Jag tog puregon bägge gånger. Vill testa något annat nästa gång.

Det kan vara fel på spermierna när det inte blir något till frysen. Jag kan absolut rekommendera Sperm dna fragmentationstest (finns ej i Sverige, endast utomlands), min man gjorde det testet hos Avaclinic i Riga. Det testet är mycket bättre än alla svenska spermatest, för även spermier som ser normala ut i mikroskåp kan ha dnafel.
  • Bunny on speed
    UndrandeSökare skrev 2018-11-17 23:45:26 följande:

Det kan vara fel på spermierna när det inte blir något till frysen. Jag kan absolut rekommendera Sperm dna fragmentationstest (finns ej i Sverige, endast utomlands), min man gjorde det testet hos Avaclinic i Riga. Det testet är mycket bättre än alla svenska spermatest, för även spermier som ser normala ut i mikroskåp kan ha dnafel.

Vi får se. Antagligen åker vi utomlands nästa gång för jag vill ha kromosomtest innan återsättning.
  • UndrandeSökare
    Bunny on speed skrev 2018-11-18 05:08:38 följande:

Vi får se. Antagligen åker vi utomlands nästa gång för jag vill ha kromosomtest innan återsättning.

Efter sperm dna fragmentationstest gjorde vi dubbeldonation och använde PGS (kromosomanalys på embryona på dag 5) på Avaclinic i Riga, då är man säker på att endast embryon som är normala kromosommässigt sätts in. Vi fick 13 ägg, 12 befruktades och alla levde dag 3. På dag 5 gjordes PGS på 8st och 7st var friska. 2 sattes in och 5 till frysen.

Får man ändå minus eller missfall med embryon som klarat PGS, så vet man att det är kvinnans kropp som är problemet. Livmodern eller immunförsvaret troligtvis.

Vi fick missfall trots att 2 PGSade embryon satts in så då åkte vi till Dr Gorgys klinik i London för immunutredning och fick veta att jag har för låga LAD-nivåer. Så nu har jag gjort flera LIT för immunförsvaret, och ska göra hysto för att städa livmodern.

Så jag kan rekommendera PGS.
  • Bunny on speed
    UndrandeSökare skrev 2018-11-18 08:41:40 följande:

Efter sperm dna fragmentationstest gjorde vi dubbeldonation och använde PGS (kromosomanalys på embryona på dag 5) på Avaclinic i Riga, då är man säker på att endast embryon som är normala kromosommässigt sätts in. Vi fick 13 ägg, 12 befruktades och alla levde dag 3. På dag 5 gjordes PGS på 8st och 7st var friska. 2 sattes in och 5 till frysen.

Får man ändå minus eller missfall med embryon som klarat PGS, så vet man att det är kvinnans kropp som är problemet. Livmodern eller immunförsvaret troligtvis.

Vi fick missfall trots att 2 PGSade embryon satts in så då åkte vi till Dr Gorgys klinik i London för immunutredning och fick veta att jag har för låga LAD-nivåer. Så nu har jag gjort flera LIT för immunförsvaret, och ska göra hysto för att städa livmodern.

Så jag kan rekommendera PGS.

Jag tror inte på allt med immunutredningar. Det verkar som att alla får en massa fel, så tjänar de lite mer pengar där.
  • UndrandeSökare
    Bunny on speed skrev 2018-11-18 11:09:12 följande:

Jag tror inte på allt med immunutredningar. Det verkar som att alla får en massa fel, så tjänar de lite mer pengar

Utan immunutredning och immunbehandlingar så hade jag inte kommit så långt som vi kommit nu, och i Atentråden har massor med barn fötts tack vare

[quote=79222698][quote-nick]Bunny on speed skrev 2018-11-18 11:09:12 följande:[/quote-nick]Jag tror inte på allt med immunutredningar. Det verkar som att alla får en massa fel, så tjänar de lite mer pengar där.

Alla får välja vad de vill tro på. Men jag vet att immunutredning och behandling fungerar, utan det hade vi aldrig kommit så långt som vi kommit nu, och i Atentråden har massor med barn fötts tack vare immunutredning och immunbehandling.

Det är stor skillnad i kvalitet mellan utredningarna utomlands och den dåliga missfallsutredningen vi fick av Landstinget som inte visade nåt, för de tog för få prover, inte ens ett spermaprov togs.

I Sverige vid missfallsutredningen hittade de inte ens den autoimmuna koagulationssjukdom jag har, men i Aten togs rätt prover så jag fick diagnosen där, och jag har sen tagit om dem i Sverige och fått diagnosen bekräftad här också.

Men får man missfall ändå även om fostren klarat PGS som för mig, så vet man att det är kvinnans kropp som är problemet. Livmodern eller immunförsvaret eller möjligtvis båda.

Självklart kostar allt pengar om du går till en privatklinik utomlands, det gör det ju om du gör Sperm dna fragmentationstest eller PGS (kromosomtest på embryona) också.
  • LillaAw
    luckybastard skrev 2018-11-17 09:05:27 följande:

Hej igen...

Det var ett tag sedan jag var inne på forumet. Vårt försök misslyckades tyvärr och vi valde då att pausa lite och köra igång till hösten.

Och nu är vi igång med tredje försöket. Denna gången testar vi tillslut med något nytt och kör menopur istf gonal. Har en läkare som är sjuuukt seg och känns osäker i det mänskliga mötet. Äggplock på måndag. Tanken denna behandling var att inte få lika många ägg, vi får se hur det blir :)

Hur går det för er?

Kram

Skönt att vara igång igen. Vi hade paus över sommaren. Ivf 2 misslyckades helt då 7 embryon dog. Fick en enorm svacka då. Allt kändes kört när vi inte ens fick en återföring. På ivf 3 fick vi köra kombo menopur+gonal f. Återföring dag 2 och helt sjukt! 2(!!!) blastocyster till frys. Tredje ivfen med färska återföringen lyckades och nu väntar vi en liten flicka. Är i vecka 13. Det kan gå trots dåliga tidigare resultat. Alla ägg har olika kvalitet sa min läkare! Hoppas det blir tredje försöket gillt för er med! <3
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Bunny on speed
    UndrandeSökare skrev 2018-11-18 12:17:33 följande:

Alla får välja vad de vill tro på. Men jag vet att immunutredning och behandling fungerar, utan det hade vi aldrig kommit så långt som vi kommit nu, och i Atentråden har massor med barn fötts tack vare immunutredning och immunbehandling.

Det är stor skillnad i kvalitet mellan utredningarna utomlands och den dåliga missfallsutredningen vi fick av Landstinget som inte visade nåt, för de tog för få prover, inte ens ett spermaprov togs.

I Sverige vid missfallsutredningen hittade de inte ens den autoimmuna koagulationssjukdom jag har, men i Aten togs rätt prover så jag fick diagnosen där, och jag har sen tagit om dem i Sverige och fått diagnosen bekräftad här också.

Men får man missfall ändå även om fostren klarat PGS som för mig, så vet man att det är kvinnans kropp som är problemet. Livmodern eller immunförsvaret eller möjligtvis båda.

Självklart kostar allt pengar om du går till en privatklinik utomlands, det gör det ju om du gör Sperm dna fragmentationstest eller PGS (kromosomtest på embryona) också.

Kromosomtest är för att jag vill varken riskera trisomi 21 eller de allvarligare. Gravid är jag nu efter det insatta embryot.
  • luckybastard
    LillaAw skrev 2018-11-18 13:04:52 följande:

Skönt att vara igång igen. Vi hade paus över sommaren. Ivf 2 misslyckades helt då 7 embryon dog. Fick en enorm svacka då. Allt kändes kört när vi inte ens fick en återföring. På ivf 3 fick vi köra kombo menopur+gonal f. Återföring dag 2 och helt sjukt! 2(!!!) blastocyster till frys. Tredje ivfen med färska återföringen lyckades och nu väntar vi en liten flicka. Är i vecka 13. Det kan gå trots dåliga tidigare resultat. Alla ägg har olika kvalitet sa min läkare! Hoppas det blir tredje försöket gillt för er med! <3

Först och främst STORT grattis till graviditeten.

Ja den där svackan var inte nådig. Vad trodde läkarna att det berodde på? Vad sa dem efter andra gången? Jag blir inte riktigt klok på de läkare jag träffat som verkar så ointresserade.

Påväg till äggplock nu! Får se hur skörden blir denna gång.
  • gammelpysen
    luckybastard skrev 2018-11-19 07:26:52 följande:

Först och främst STORT grattis till graviditeten.

Ja den där svackan var inte nådig. Vad trodde läkarna att det berodde på? Vad sa dem efter andra gången? Jag blir inte riktigt klok på de läkare jag träffat som verkar så ointresserade.

Påväg till äggplock nu! Får se hur skörden blir denna gång.

Stort lycka till!
  • luckybastard

Allt gick bra idag, 12 ägg och kroppen mår mycket bättre än tidigare omgångar. Får vi se om äggen var något att ha och mogna och hela baletten!!!

• luckybastard

Och inte heller denna tredje ivf blev det något till frysen. Hopplöst.

Den jag har i magen var enligt läkaren bra men ju mer jag googlar inser jag att hon måste ha pratat i nattmössan eller bara ville få återföringen överstökad. Det blev en 2 dagars med 10 celler eller mer!!! Det är ju inte bra det är katastrofdåligt.

• UndrandeSökare
    luckybastard skrev 2018-11-28 17:13:51 följande:

Och inte heller denna tredje ivf blev det något till frysen. Hopplöst.

Den jag har i magen var enligt läkaren bra men ju mer jag googlar inser jag att hon måste ha pratat i nattmössan eller bara ville få återföringen överstökad. Det blev en 2 dagars med 10 celler eller mer!!! Det är ju inte bra det är katastrofdåligt.

Jättetråkigt att höra att ni inte heller denna 3e gång kunde få något till frysen. Har läkarna något förslag på hur ni kan gå vidare? Äggdonation eller spermiedonation?

Hoppas ruvningen går bra.
  • luckybastard
    UndrandeSökare skrev 2018-11-28 17:22:27 följande:

Jättetråkigt att höra att ni inte heller denna 3e gång kunde få något till frysen. Har läkarna något förslag på hur ni kan gå vidare? Äggdonation eller spermiedonation?

Hoppas ruvningen går bra.

Tack :)

Nej gud nej dem säger ingenting, inga förslag på att testa andra protokoll, behandlingar eller mediciner och dylikt. Är väl upp till oss att kolla alternativ om vi vill gå vidare åt de hållen. Vi får ta oss en funderare om vi lägger våra försök på hyllan.
  • UndrandeSökare
    luckybastard skrev 2018-11-28 17:31:08 följande:
    Tack :)

Nej gud nej dem säger ingenting, inga förslag på att testa andra protokoll, behandlingar eller mediciner och dylikt. Är väl upp till oss att kolla alternativ om vi vill gå vidare åt de hållen. Vi får ta oss en funderare om vi lägger våra försök på hyllan.

Testet kostar 130 euro och man får provsvaret via mail efter 24 timmar. Då skulle ni iallafall få veta om det är någon idé att fortsätta med egna spermier eller om det är dags att byta till spermiedonation nästa gång. Man kan flyga till Riga på en timme från Arlanda eller så kan man ta båten från Värtahamnen. Kliniken ligger på ca 10 minuters promenad från båtterminalen i Riga.
    Går man in på deras hemsida en vardag under kontorstid så kan man chatta med någon av klinikens koordinatorer.

www.avaclinic.lv/se/

www.avaclinic.lv/se/prislista.html
Svar på tråden Får inget till frysen!