Ni på landet har ni tagit TBE vaccin
Vi ska nu i vår flytta till landet ca två mil från stan.
Behöver man ta TBE vaccin eller inte? Bor i Mälardalen.
Vi ska nu i vår flytta till landet ca två mil från stan.
Behöver man ta TBE vaccin eller inte? Bor i Mälardalen.
Nej, har inte tillgång till vaccin där vi bor, därför vistas vi aldrig i Sverige på sommaren.
Men jösses, det var väl ändå lite överdrivet? Det är ju en högst frivillig vaccination även här som väl de flesta inte har tagit. Men ta och vaccinera er på vintern när ni är här då! (Vet du förresten hur länge fästingarna kan vara igång på hösten?)
Nej, har inte tillgång till vaccin där vi bor, därför vistas vi aldrig i Sverige på sommaren.
Ni kan väl vaccinera er i Sverige?
Men jösses, det var väl ändå lite överdrivet? Det är ju en högst frivillig vaccination även här som väl de flesta inte har tagit. Men ta och vaccinera er på vintern när ni är här då! (Vet du förresten hur länge fästingarna kan vara igång på hösten?)
Svärmor fick TBE i höstas. Begravdes månaden efter.
Schemat ser ut så här:
Dos 2 tas 1-3 månader efter dos 1.
Dos 3 tas 5-12 mån efter dos 2
Dos 4 tas 3 år efter dos 3
Sedan 5 år mellan varje.
Det står även så här:
Vid avvikelse från rekommenderat vaccinationsschema gäller att friska, yngre personer kan fortsätta med vaccinationsschemat oavsett intervall till föregående dos/er, alltså behöver man inte "börja om".
Om ni inte hinner ta mer än en dos första året borde ni därmed kunna ta dos två året efter.
Schemat ser ut så här:
Dos 2 tas 1-3 månader efter dos 1.
Dos 3 tas 5-12 mån efter dos 2
Dos 4 tas 3 år efter dos 3
Sedan 5 år mellan varje.
Det står även så här:
Vid avvikelse från rekommenderat vaccinationsschema gäller att friska, yngre personer kan fortsätta med vaccinationsschemat oavsett intervall till föregående dos/er, alltså behöver man inte "börja om".
Om ni inte hinner ta mer än en dos första året borde ni därmed kunna ta dos två året efter.
I Mälardalen tycker jag det är en självklarhet! Jag får fästingar i princip varje dag och har haft borrelia 4 ggr, skulle aldrig vara ovaccinerad mot TBE.
Med tanke på att mälardalen är högriskområde och att det inte är värt risken att få TBE så vaccinera! TBE verkar vara en fruktansvärd sjukdom att få.
Jag bor i innerstan men vistas hos min mamma emellanåt med barnen och hon bor på landet. Vi får fästingar varje år.
Bor på landet i mälardalen och rör mig i skog och natur några timmar per dag så att vaccinera sig var självklart då jag plockar ett tiotal fästingar per år och har haft borrelia 2 g.
Hela familjen vaccinerad, självklart eftersom vi bor i stockholmsområdet och ofta vistas i skog och mark.