• Cityman

Ni på landet har ni tagit TBE vaccin

Vi ska nu i vår flytta till landet ca två mil från stan.

Behöver man ta TBE vaccin eller inte? Bor i Mälardalen.

• Svar på tråden Ni på landet har ni tagit TBE vaccin
  • Kasperina
    AmericanMommy skrev 2018-02-22 01:36:41 följande:

Nej, har inte tillgång till vaccin där vi bor, därför vistas vi aldrig i Sverige på sommaren.

Ni kan väl vaccinera er i Sverige?
  • Anonym (Ja)

Men jösses, det var väl ändå lite överdrivet? Det är ju en högst frivillig vaccination även här som väl de flesta inte har tagit. Men ta och vaccinera er på vintern när ni är här då! (Vet du förresten hur länge fästingarna kan vara igång på hösten?)

AmericanMommy skrev 2018-02-22 01:36:41 följande:

Nej, har inte tillgång till vaccin där vi bor, därför vistas vi aldrig i Sverige på sommaren.

• AmericanMommy
    Kasperina skrev 2018-02-22 07:50:07 följande:

Ni kan väl vaccinera er i Sverige?

Nej, man måste ta vaccinet flera gånger av vad jag förstår med några månaders mellanrum? Det har vi inte möjlighet till.
  • AmericanMommy
    Anonym (Ja) skrev 2018-02-22 08:40:52 följande:

Men jösses, det var väl ändå lite överdrivet? Det är ju en högst frivillig vaccination även här som väl de flesta inte har tagit. Men ta och vaccinera er på vintern när ni är här då! (Vet du förresten hur länge fästingarna kan vara igång på hösten?)

Min släkt bor i ett väldigt utsatt område i Sverige. Flera har haft TBE och fått men.

Har tyvärr inte möjlighet att komma till Sverige med några månaders mellanrum för att ta fästingsprutor, om det inte ändrats sen jag kollade sist så måste man ta flera sprutor?
  • Kasperina
    AmericanMommy skrev 2018-02-22 08:42:34 följande:
    Nej, man måste ta vaccinet flera gånger av vad jag förstår med några månaders mellanrum? Det har vi inte möjlighet till.
    Jag har för mig att man ska ta de två första med en månads mellanrum men att man kan ta dem så nära som två veckor inpå.
  • Anonym (vaccinerad)

Svärmor fick TBE i höstas. Begravdes månaden efter. 

• Kasperina

Schemat ser ut så här:
    Dos 2 tas 1-3 månader efter dos 1.
    Dos 3 tas 5-12 mån efter dos 2
    Dos 4 tas 3 år efter dos 3
    Sedan 5 år mellan varje.
    Det står även så här:

Vid avvikelse från rekommenderat vaccinationsschema gäller att friska, yngre personer kan fortsätta med vaccinationsschemat oavsett intervall till föregående dos/er, alltså behöver man inte "börja om". 

Om ni inte hinner ta mer än en dos första året borde ni därmed kunna ta dos två året efter.   

• AmericanMommy
    Kasperina skrev 2018-02-22 09:20:43 följande:

Schemat ser ut så här:

Dos 2 tas 1-3 månader efter dos 1.

Dos 3 tas 5-12 mån efter dos 2

Dos 4 tas 3 år efter dos 3

Sedan 5 år mellan varje.

Det står även så här:

Vid avvikelse från rekommenderat vaccinationsschema gäller att friska, yngre personer kan fortsätta med vaccinationsschemat oavsett intervall till föregående dos/er, alltså behöver man inte "börja om". 

Om ni inte hinner ta mer än en dos första året borde ni därmed kunna ta dos två året efter.   

Vi har tyvärr bara möjlighet att åka till Sverige vartannat år, är väldigt dyrt för oss att åka. Men skulle nog kunna ta två doser nästa gång vi är i Sverige.
  • Anonym (Absolut)

I Mälardalen tycker jag det är en självklarhet! Jag får fästingar i princip varje dag och har haft borrelia 4 ggr, skulle aldrig vara ovaccinerad mot TBE.

• isolande

Med tanke på att mälardalen är högriskområde och att det inte är värt risken att få TBE så vaccinera! TBE verkar vara en fruktansvärd sjukdom att få.

Jag bor i innerstan men vistas hos min mamma emellanåt med barnen och hon bor på landet. Vi får fästingar varje år.

• Dexter dot com

Bor på landet i mälardalen och rör mig i skog och natur några timmar per dag så att vaccinera sig var självklart då jag plockar ett tiotal fästingar per år och har haft borrelia 2 g.

• MallaL

Hela familjen vaccinerad, självklart eftersom vi bor i stockholmsområdet och ofta vistas i skog och mark.

Svar på tråden Ni på landet har ni tagit TBE vaccin