• Magdaaa

    Kefalhemstom ? När försvann det ? Bula efter förlossningen på huvudet

    Hej!

    Har en 17 dagars bebis som fick en rejäl bula på huvudet i samband med förlossningen, blod säger dom och har googlat mig fram till kefalhemstom?

    Ni som haft bebisar som fått så hur lång tid hade dom bulan?

    Känns lite olustigt då det är så mjukt men skulle ju försvinna sa dom men undrar bara när ungefär.

  • Svar på tråden Kefalhemstom ? När försvann det ? Bula efter förlossningen på huvudet
  • MrsP79

    Min son hade också kefalhematom, det tog nog drygt en månad, nästan två, innan det var helt borta. Frågade bvc flera gånger, frågade läkaren på 6-veckorskontrollen, men de sa att det inte var något farligt. Håller med, det kändes lite läskigt att röra på!

  • Anonym (S)

    Mitt första barn hade så, försvann efter några månader.

  • Anonym (Vanligt)

    Det vanligaste är att det blir en förhårdnad som försvinner inom någon månad men det kan sitta som en liten knöl/upphöjning som är kvar i flera månader, nästan upp till ett år.

    Det blir som kalkbildning i den blödning som har varit, men allt ligger utanpå skallbenet och det påverkar inte barnet på något sätt. Alldeles i början kan det vara ömt (som ett blåmärke) men inte när det blivit hårt.

    Det går över! Visa på bvc om du är orolig.

  • Idarosen1

    Min son är 2 1/2 år och har fortfarande sin bula kvar ????????vart på läkar kontroller. Senast vid 18 månader o dom säger att det kan dröja innan den försvinner om den ens gör det ????

Svar på tråden Kefalhemstom ? När försvann det ? Bula efter förlossningen på huvudet