• Anonym (Blä)

Någon mer med tonsillstenar?

Länge haft problem med halsont och läkare med kunskap i halsar fastslog nu att det med stor säkerhet beror på äckliga små klumpar av avfall som kläms fram ur mina halsmandlar. Han sa att det var tonsillstenar. Och det fanns inget att göra. Möjligen en operation om det blir riktigt jobbigt men eftersom jag är 45 år ansågs riskerna för höga att opereras nu pga halsont. Jag frågade om det var farligt och fick svaret att det är det inte men det Öjar risken för cancer så man bör hålla koll på halsen och söka vid nya besvär/knölar. Aldrig hört om detta tidigare och har googlat runt men hittar inget direkt som kan räknas som lösning.

Någon mer som har tonsillstenar?

Hur mår ni?

Har ni fått någon behandling?

• Svar på tråden Någon mer med tonsillstenar?
  • Anonym (Samma här)

Jag har haft det till och från i flera år, är 35. Har

Fått en remiss och ska till läkaren på onsdag. Tror dock mina halsmandlar är för små för att ta bort oxh dom opererar inte gärna har jag hört. Har mest pyttesmå prickar/klumpar. I somras däremot fick jag huuuur mkt som helst och grävde ut en hel hög. Det luktar ju tyvärr död!! Andedräkten blir ju hemsk!!

Googla tonsillstenar, finns människor som har det 100 ggr värre än jag, lite kräk varning när man kollar videos.

• applepieces

Jag har också besvär av det till och från dock verkar ingen läkare vilha skicka en på remiss.

Det kliar i halsen när de är på väg och ibland kan jag trycka ut 1cm klumpar.. Riktigt äckligt! Har dock haft mindre besvär sen jag slutat äta lika mycket mjölkprodukter..

• Anonym (Tjej)

Såna där har jag haft sedan jag var barn 2-3 ggr per år. Petar bort dem. Ibland tar det några dagar innan de mognar så man kan göra det och då är det rätt äckligt men sedan ingen fara för mig iaf. När jag petat bort slutar det göra ont.

• Anonym (Jag med)

Jag är 35 och får med såna äckliga vita klumpar, tonsillstenar, då och då. Gör ont att svälja och gäspa när de ligger bakom halsmandlarna men får man bort de slutar de göra ont. Tyvärr är de väldigt svåra att peta bort tycker jag :(

• Anonym (25 år)

Jag har det. Har haft det i perioder sedan tonåren och nu har jag haft en lång period när det är mer eller mindre konstant. Det brukar komma efter att jag ett tag slarvat med tandborstning. Om jag bara borstar tänderna noga och gurglar med alkohol- och sockerfritt munskölj två-tre gånger varje dag så brukar det hålla sig i schack. Jag får sådan hemsk andedräkt när jag har dem och kan bara plocka bort dem själv om de sitter rätt och just nu har jag en som sitter i helt fel vinkel och varken går att petas bort med tungan eller med en tandpetare, sjukt irriterande. Har alltid mycket halsont, men ingen som vill hjälpa.

• Anonym (Anonym)

För mig har det blivit mycket bättre sen jag slutade äta vissa mejeriprodukter, såsom ost, keso och yoghurt.

Ni som plockar bort era- hur gör ni? Mina sitter så dumt till så jag får kväljningar när jag försöker ta bort dom.. får liksom vänta tills jag hostar fram dom istället :(

• Anonym (milt)

Har också såna. Har dock inte ont av det men de är där nästan konstant.

Jag blöter ena sidan på en bomullspinne och använder den för att peta bort de med.

• Anonym (Tjej)

Jag sticker in lillfingret och liksom trycker bredvid. När den då kommer ut lite så hostar jag till så kommer den upp.

• Anonym (25 år)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-02-24 12:15:43 följande:

För mig har det blivit mycket bättre sen jag slutade äta vissa mejeriprodukter, såsom ost, keso och yoghurt.

Ni som plockar bort era- hur gör ni? Mina sitter så dumt till så jag får kväljningar när jag försöker ta bort dom.. får liksom vänta tills jag hostar fram dom istället :(

Har jag tur kan jag peta bort med tungan när jag tryckert underifrån och upp. Annars lyser jag med ficklampa ner i halsen så jag ser att jag kommer prick rätt och plockar ut stenen med en tandpetare genom att trycka ner den i stenen och dra ut.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (milt) skrev 2018-02-24 13:57:42 följande:

Har också såna. Har dock inte ont av det men de är där nästan konstant.

Jag blöter ena sidan på en bomullspinne och använder den för att peta bort de med.

Anonym (Tjej) skrev 2018-02-24 17:09:39 följande:

Jag sticker in lillfingret och liksom trycker bredvid. När den då kommer ut lite så hostar jag till så kommer den upp.

Anonym (25 år) skrev 2018-02-25 06:57:22 följande:

Har jag tur kan jag peta bort med tungan när jag tryckert underifrån och upp. Annars lyser jag med ficklampa ner i halsen så jag ser att jag kommer prick rätt och plockar ut stenen med en tandpetare genom att trycka ner den i stenen och dra ut.

Men hur kan ni inte spy när ni är så långt bak och pillar?? Eller har jag en väldigt känslig kräkreflex? Önskar jag också kunde behärska den tekniken men jag får såna kväljningar..
  • Anonym (25 år)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-02-25 08:55:14 följande:
    Men hur kan ni inte spy när ni är så långt bak och pillar?? Eller har jag en väldigt känslig kräkreflex? Önskar jag också kunde behärska den tekniken men jag får såna kväljningar..
    Jag har med känslig kräkrefelx, men tungan reagerar reflexen inte på(på alla alltså) och om jag prickar så rätt att jag bara petar på stenen så reagerar den inte heller. Annars får jag klökas några gånger och pausa mellan innan jag försöker igen.
  • Anonym (Tjej)

Lite äckligt är det men inte så jag kräks. Sticker in fingret jättelångt åt sidan då kräkreflexen mest sitter i mitten av halsen. Pluppen sitter ändå åt sidan så. Har känslig reflex annars. Gör som 25 år om det blir fel.

• Anonym (milt)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-02-25 08:55:14 följande:

Av någon anledning så är jag mer tolerant på ena sidan, vilket råkar vara den som jag får mest stenar på. Jag petar tills jag börjar känna kräkreflexen. Sen pausar jag eller slutar helt för den dagen.
  • Anonym (Samma här)

Var hos läkaren idag och trots att jag inte har extrema besvär så sa han att de aldrig kommer försvinna och då är det lika bra att operera bort dom. Det var inga problem med operation så han skulle skicka mig vidare till kirurgen redan nu i mars :)

• Anonym (milt)
    Anonym (Samma här) skrev 2018-02-28 13:49:44 följande:

Var hos läkaren idag och trots att jag inte har extrema besvär så sa han att de aldrig kommer försvinna och då är det lika bra att operera bort dom. Det var inga problem med operation så han skulle skicka mig vidare till kirurgen redan nu i mars :)

Va skönt för dig!

Min mamma opererade bort sina pga snarkningar. Hon sa att det inte var så farligt. Gjorde lite ont första dagen men att äta glass hjälpte.
  • Anonym (Tonsill Rant)

Jag har dem också. Tror helt ärligt de flesta har dem, men alla vet inte om det eller bryr sig inte. Varje gång någon luktar röv ur munnen kan man ju anta att det är tonsillstenar. Jag har dem och håller dem i schack genom att lysa med mobilens ficklampa ner i halsen och trycka med pekfingret vid sidan och trycka ut dem. Gör jag det varje vecka blir det inte många eller så stora. Kräkreflexen kommer bara om någon fastnar i svalget istället för att komma med på fingret för det är så jävla äckligt ändå :) Jag har aldrig ens tänkt tanken att söka hjälp för det.

Mitt största problem med tonsillstenar är att min sambo klagar på ?ont i halsen? och jag säger att det är tonsillstenar men han har inte ens lyst i halsen. Han har återkommande dålig andedräkt. Så ja, some of us know, men andra har det också? 

Svar på tråden Någon mer med tonsillstenar?