• Mammita

    Uttal av namn?

    För inte så länge sedan stötte jag på namnet Joacim, alltså med C, och instinktivt läste jag namnet som Joasim i mitt huvud innan jag kom på mig att det borde uttalas med ett K-ljud. Sen kom jag att tänka på att I egentligen är en mjuk vokal och att K:et borde uttalas som Tj; som i ordet tjena. Dock uttalar alla det Joakim med ett hårt K och inte Joatjim.

    Och det finns många namn som bryter mot svenska uttalsregler. Borde inte...

    Birgitta uttalas Birjitta?
    Margit uttalas Marjit?
    Regina uttalas Rejina?
    Gisela uttalas Jisela?
    Ursula uttalas Utjula?
    Kenneth uttalas Tjenneth?
    Kent uttalas Tjent?
    Kevin uttalas Tjevin?
    Kim uttalas Tjim?
    Jörgen uttalas Jörjen?
    Roger uttalas Rojer?
    Holger uttalas Holjer?
    Greger uttalas Grejer?

    Jag har säkert glömt några men jag undrar om ni också någon gång har funderat över detta? Och hur kommer det sig att det är så?

  • Svar på tråden Uttal av namn?
  • Mammita
    Hendriette skrev 2018-02-26 19:49:14 följande:

    "Ursula uttalas Utjula?"
    Här i Skåne så blir rs inte ett sje-ljud utan vi uttalar både r och s som separata bokstäver. 


    Känner ingen dialekt där rs bli sj-ljud??? Sj-ljud = själ. Tj = tjänst.

    Jag trodde att ni skippade r:et helt och hållet och uttalade det Usula? Känner en skånsk man som heter Lars men han uttalar det Las.
  • nnnnnnnn
    Mammita skrev 2018-02-25 13:24:36 följande:
    För inte så länge sedan stötte jag på namnet Joacim, alltså med C, och instinktivt läste jag namnet som Joasim i mitt huvud innan jag kom på mig att det borde uttalas med ett K-ljud. Sen kom jag att tänka på att I egentligen är en mjuk vokal och att K:et borde uttalas som Tj; som i ordet tjena. Dock uttalar alla det Joakim med ett hårt K och inte Joatjim.

    Och det finns många namn som bryter mot svenska uttalsregler. Borde inte...

    Birgitta uttalas Birjitta?
    Margit uttalas Marjit?
    Regina uttalas Rejina?
    Gisela uttalas Jisela?
    Ursula uttalas Utjula?
    Kenneth uttalas Tjenneth?
    Kent uttalas Tjent?
    Kevin uttalas Tjevin?
    Kim uttalas Tjim?
    Jörgen uttalas Jörjen?
    Roger uttalas Rojer?
    Holger uttalas Holjer?
    Greger uttalas Grejer?

    Jag har säkert glömt några men jag undrar om ni också någon gång har funderat över detta? Och hur kommer det sig att det är så?
    g mitt i ordet/namnet är jag inte så säker på, försöker komma på ord med gi inuti och kommer inte på så många: fragil, frigid, region, har g-uttal, medan postgiro har j-uttal, men är å andra sidan ett sammansatt ord av post och giro där gi finns i början på ordet...
    Bortser man från de namnen så finns dessa kvar:
    Gisela uttalas Jisela? Japp, det uttalet har jag hört ett flertal gånger.
    Ursula uttalas Utjula? Här uttalas både r och s efter varandra tex i ordet fors (f-o-r-s, inte fåsch/fåtj)
    Kenneth uttalas Tjenneth? Utländsk namn som uttalas enligt ursprungsuttalet.
    Kent uttalas Tjent? Utländsk namn som uttalas enligt ursprungsuttalet.
    Kevin uttalas Tjevin? Utländsk namn som uttalas enligt ursprungsuttalet.
    Kim uttalas Tjim? Utländsk namn som uttalas enligt ursprungsuttalet.
    Jörgen uttalas Jörjen? Utländsk namn som uttalas enligt ursprungsuttalet.
    Roger uttalas Rojer? Utländsk namn som uttalas enligt ursprungsuttalet.
    Holger uttalas Holjer? Japp, det uttalet har jag hört ett flertal gånger.
    Greger uttalas Grejer? Utländsk namn som uttalas enligt ursprungsuttalet.
  • Mammita
    Hendriette skrev 2018-02-26 19:53:15 följande:
    Stigit, rigid, tigit
    Det kanske beror på att det heter stiga, tiga, osv. A är en hård vokal.
  • Mammita
    nnnnnnnn skrev 2018-02-26 20:02:44 följande:
    Gisela uttalas Jisela? Japp, det uttalet har jag hört ett flertal gånger.
    Holger uttalas Holjer? Japp, det uttalet har jag hört ett flertal gånger.
    Har aldrig hört att folk uttalar Gisela och Holger på det sättet Förvånad
  • nnnnnnnn
    Mammita skrev 2018-02-26 20:06:24 följande:
    Har aldrig hört att folk uttalar Gisela och Holger på det sättet Förvånad
    Nej, visst är det spännande med olika dialekter!

    Gisela/Jisela har jag hört av personer i olika åldrar, men Holjer istället för Holger är det bara 70+ som säger.
  • Mammita

    Kom att tänka på namnet Regina, det borde ju ändå uttalas med J och inte hårt G? Man uttalar det ju "rejering" och inte "regering"...???

  • Hendriette
    Mammita skrev 2018-02-26 20:03:42 följande:
    Det kanske beror på att det heter stiga, tiga, osv. A är en hård vokal.
    Visst så är grundformen av stigit stiga men likväl är det ett hårt g i stigit. Grundformen av rigid är just rigid.
  • Hendriette
    Mammita skrev 2018-02-26 20:15:27 följande:

    Kom att tänka på namnet Regina, det borde ju ändå uttalas med J och inte hårt G? Man uttalar det ju "rejering" och inte "regering"...???


    regel...
  • Mammita
    Hendriette skrev 2018-02-26 20:39:19 följande:
    regel...
    Men namnet Regina kommer från ordet regent och inte regel
  • SofieJ
    Mammita skrev 2018-02-26 20:51:48 följande:

    Men namnet Regina kommer från ordet regent och inte regel


    Men det kommer inte från det svenska ordet för regent utan det latinska. Därmed är inte svenska uttalsregler applicerbara.
  • Mammita
    SofieJ skrev 2018-02-26 21:34:54 följande:
    Men det kommer inte från det svenska ordet för regent utan det latinska. Därmed är inte svenska uttalsregler applicerbara.
    Men namnet Regina har använts i Sverige i mer än 400 år, jag tycker det känns lite märkligt att uttalet inte förändrades med åren, det kanske uttalades Rejina förr i tiden innan, vad vet vi. Men aja, det är som det är, inget att göra åt. Tycker bara att det är lite konstigt att det finns så många undantagsfall från uttalsreglerna, lite frustrerande kan jag tycka. 
  • Anonym (Ebba)

    Ett annat namn med g mitt i är ju Eugen som varken uttalas med g eller j utan som ch.

    Tänker nu på prins Eugen.

  • Xenia

    Både namnet Regina och substantivet vagina uttalas med hårt G. Utländskt ursprung på bägge.

    Men hur uttalas Gina? Med hårt G, som Jina eller som Djina? För mig känns Jina naturligast men tänk bara på Gina Dirawi...

  • Anonym (Beror på)
    Xenia skrev 2019-06-21 15:59:28 följande:

    Både namnet Regina och substantivet vagina uttalas med hårt G. Utländskt ursprung på bägge.

    Men hur uttalas Gina? Med hårt G, som Jina eller som Djina? För mig känns Jina naturligast men tänk bara på Gina Dirawi...


    Regina är ett mycket vackert namn! Synd bara att det rimmar på något som folk kan retas för.
  • korv o mos
    Anonym (Beror på) skrev 2019-06-21 16:01:00 följande:
    Regina är ett mycket vackert namn! Synd bara att det rimmar på något som folk kan retas för.
    Så sant
Svar på tråden Uttal av namn?