• MaTik

    Någon som vill tipsa mig om barnvagn?

    Hej! Väntar första barnet och är nu inne i barnvagnsdjungeln. Har varit och klämt och känt lite i butiker, men känner inte att jag blev så mycket klokare. Så, skulle bli jätteglad om nån här kunde ge mig lite goda råd! :)

    Detta är viktigt för oss:

    -Har ingen hiss, så barnvagnen måste bäras upp två trappor. Den får därför inte vara för tung och stor.

    -Bor i stan, men gillar riktigt långa långpromenader på både grusväg och på skogsvägar med lite rötter. Skulle vilja ha en som är lättmanövrerad men ändå klarar lite terräng. (Detta kanske är en utopi?)

    -Bör inte ta upp enormt mycket plats i bilen när den är ihopfälld.

    Mindre viktigt:

    -Att den går snabbt att fälla ihop. Kommer inte åka bil varje dag, så är det några extra moment i ihopfällningen så gör det inte så mycket.

    Har tittat på Emmaljunga nxt60 som vi tycker är snygg och har det mesta vi önskar. Är dock lite skeptiska till de ganska små framhjulen, hur mycket terräng klarar de egentligen? Fattar inte heller skillnaden på Outdoor, lounge och challange eller vad modellerna nu heter, vilka hjul är bäst?

    Är väldigt öppen för att köpa begagnad vagn.

    Tacksam för alla tips, jag känner mig totalförvirrad! :)

  • Svar på tråden Någon som vill tipsa mig om barnvagn?
  • Iowhannah

    Vi har en Emmaljunga Edge (tror jag). Superbra i både stadsmiljö och terräng (stora framhjul som är svängbara och punkteringsfria), men den tar rätt mycket plats i bilen. Smidig att fälla ihop tycker jag, men rätt tung att bära.

    Har ni inte tillgång till cykelrum eller barnvagnsrum? Isf skulle jag tipsa om en mjuklift så ni slipper kånka upp hela vagnen.

  • Anonym (Butiksbiträde)

    Nämn allt detta för Butikspersonalen så kommer de välja ut en perfekt vagn till dig.

    De kan allt om alla vagnar och användningsområden.

  • MaTik
    Iowhannah skrev 2018-02-26 12:24:43 följande:

    Vi har en Emmaljunga Edge (tror jag). Superbra i både stadsmiljö och terräng (stora framhjul som är svängbara och punkteringsfria), men den tar rätt mycket plats i bilen. Smidig att fälla ihop tycker jag, men rätt tung att bära.

    Har ni inte tillgång till cykelrum eller barnvagnsrum? Isf skulle jag tipsa om en mjuklift så ni slipper kånka upp hela vagnen.


    Tack för tips! Ska kolla på den!  Vi har tyvärr inget cykelrum eller liknande, så den måste kånkas upp. 
  • Anonym (M)

    Cybex balios s

    cybex-online.com/en/pushchairs/balioss.html

    Finns inte begagnad då den är helt ny men den ska vara väldigt bra och smidig. Samt fungera på varierad terräng.

    Outdoor hjulen är de som fungerar i terräng och snö om ni väljer nxt60. Nxt60 ska för övrigt vara en väldigt bra och smidig vagn.

  • SofieJ

    Joolz Day2 med terränghjul (tillbehör) :)

    Jag gillade inte Nxt60 då handtaget var så smalt. Kanske inget ni reagerade på?

  • MaTik
    Anonym (M) skrev 2018-02-26 14:13:28 följande:

    Cybex balios s

    cybex-online.com/en/pushchairs/balioss.html

    Finns inte begagnad då den är helt ny men den ska vara väldigt bra och smidig. Samt fungera på varierad terräng.

    Outdoor hjulen är de som fungerar i terräng och snö om ni väljer nxt60. Nxt60 ska för övrigt vara en väldigt bra och smidig vagn.


    SofieJ skrev 2018-02-26 14:25:57 följande:

    Joolz Day2 med terränghjul (tillbehör) :)

    Jag gillade inte Nxt60 då handtaget var så smalt. Kanske inget ni reagerade på?


    Tack för båda tipsen! Ska kolla in båda två! Jättebra att veta att det är terränghjul som är aktuellt om det blir en nxt60. Vi gillade just handtaget på nxt60, var både teleskåp och fällbart.

  • SofieJ
    MaTik skrev 2018-02-26 15:51:49 följande:

    Tack för båda tipsen! Ska kolla in båda två! Jättebra att veta att det är terränghjul som är aktuellt om det blir en nxt60. Vi gillade just handtaget på nxt60, var både teleskåp och fällbart.


    Dåså! Smaken är som baken :D
  • jennie08

    Vi har beställt en NXT60 outdoor. Känner flera som är riktigt nöjda med vagnen och de hjulen (outdoor) har än så länge fungerat i vinterterräng både i stan och på landet.

  • MaTik
    jennie08 skrev 2018-02-26 20:48:38 följande:

    Vi har beställt en NXT60 outdoor. Känner flera som är riktigt nöjda med vagnen och de hjulen (outdoor) har än så länge fungerat i vinterterräng både i stan och på landet.


    Känner att jag litar mer och mer åt den, men har lovat mig själv att kolla in fler innan vi bestämmer oss. :) Det är lite synd bara att det är en så ny modell, nästan omöjligt att hitta begagnad. 
  • MaTik
    Anonym (M) skrev 2018-02-27 09:07:21 följande:

    ombarnvagnar.com/2018/01/emmaljunga-nxt60/

    Har du läst recensionen? Jag läste den lite närmare nu och man måste ta av sittdelen för att kunna fälla vagnen, blir det inte lite jobbigt om du ska bära barn + två delar vagn uppför trappan?


    Hmm, du har kanske rätt! Ska kolla!
  • Anonym (Julia)
    Anonym (M) skrev 2018-02-27 09:07:21 följande:

    ombarnvagnar.com/2018/01/emmaljunga-nxt60/

    Har du läst recensionen? Jag läste den lite närmare nu och man måste ta av sittdelen för att kunna fälla vagnen, blir det inte lite jobbigt om du ska bära barn + två delar vagn uppför trappan?


    Fast det är ju ganska jobbigt att bära ett barn + en hel vagn med både chassi och sittdelen också. För att bära en vagn oavsett om det är en hel vagn eller en vagn i två delar så behöver iaf jag ta i med hela kroppen och två armar fria.
  • Anonym (M)
    Anonym (Julia) skrev 2018-02-28 11:58:32 följande:

    Fast det är ju ganska jobbigt att bära ett barn + en hel vagn med både chassi och sittdelen också. För att bära en vagn oavsett om det är en hel vagn eller en vagn i två delar så behöver iaf jag ta i med hela kroppen och två armar fria.


    Jo, men är det två delar så kan man behöva gå flera gånger pga att det glider runt. Då är det bättre att de sitter ihop.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (M) skrev 2018-02-28 12:41:28 följande:

    Jo, men är det två delar så kan man behöva gå flera gånger pga att det glider runt. Då är det bättre att de sitter ihop.


    Ok. Jag har en NXT 60 och den blir verkligen liten och nätt när man fäller ihop den så jag har aldrig upplevt att det varit några problem att bära två delar samtidigt.
  • Anonym (Liz)

    Har du testat en Bugaboo Buffalo?

    Jag tycker den är fantastisk och bra även i skogen

  • Anonym (M)
    Anonym (Julia) skrev 2018-02-28 15:19:21 följande:

    Ok. Jag har en NXT 60 och den blir verkligen liten och nätt när man fäller ihop den så jag har aldrig upplevt att det varit några problem att bära två delar samtidigt.


    Va bra att du inte gjort det, då får ju ts reda på det nu.
  • SofieJ
    Anonym (Liz) skrev 2018-02-28 15:33:24 följande:

    Har du testat en Bugaboo Buffalo?

    Jag tycker den är fantastisk och bra även i skogen


    Den ska utgå inom kort för nya Bugaboo Fox. Så man kan säkert hitta den till rätt bra pris!
  • Anonym (babybutiksäljaren)

    NXT60 funkar i de flesta terränger trots de ganska små hjulen. Har många kunder som väljer denna om man tex bor i lgh eller har en mindre bil:)
    Outdoor: Serien med brunt skinnhandtag, outdoor luftdäck, Svart chassi (ej Viking)
    Lounge: Serien med svart skinnhandtag, luftdäck med vita kanter, silvrigt chassi
    Competition: Serien med svart skinnhandtag, svart/vitt chassi, punkteringsfria däck

  • Anonym (Julia)
    Anonym (M) skrev 2018-02-28 15:48:55 följande:

    Va bra att du inte gjort det, då får ju ts reda på det nu.


    Haha men ge dig.

    Jag försökte bara ge tips till Ts då hon funderar på en NXT60 och jag har erfarenheter av att köra just en sån.
  • MaTik
    Anonym (Julia) skrev 2018-02-28 15:19:21 följande:
    Ok. Jag har en NXT 60 och den blir verkligen liten och nätt när man fäller ihop den så jag har aldrig upplevt att det varit några problem att bära två delar samtidigt.
    Anonym (babybutiksäljaren) skrev 2018-02-28 16:05:13 följande:

    NXT60 funkar i de flesta terränger trots de ganska små hjulen. Har många kunder som väljer denna om man tex bor i lgh eller har en mindre bil:)
    Outdoor: Serien med brunt skinnhandtag, outdoor luftdäck, Svart chassi (ej Viking)
    Lounge: Serien med svart skinnhandtag, luftdäck med vita kanter, silvrigt chassi
    Competition: Serien med svart skinnhandtag, svart/vitt chassi, punkteringsfria däck



    Tack båda två! Skönt att få lite info från någon som har vagnen! Ska gå tillbaka till butiken och ta en ny titt på den, men också kolla in alla de bra tips jag har fått här! :)
Svar på tråden Någon som vill tipsa mig om barnvagn?