• Zinken

    Lära barn med autism att läsa, tips tack.

    Hej

    Min äldsta har autism utan intellektuell funktionsnedsättning, en av hans största svårigheter är språk, nu tränar vi stenhårt på läsning för det är det jag uppfattar att han har mest svårigheter med när han får hem läxor.

    Vi läser dagligen, eller dagligen varannan vecka när han är hos mig. Jag läser ibland längre text och han läser ibland lättare. Han verkar ha lättare att skriva ord jag ger honom än att läsa dem. Då kan han ljuda fram rätt bokstav och skriva ner dem. Kan han lättare lära sig läsa genom att skriva mer?

    Han har också en förmåga att tänka "spegel/bakvänt" tex när han ljudar B I L så kan han fastna vid L:et och gissa ord som börjar på L eller gissa på ord som börjar på Li.

    Han har också lättare att läsa ord i bok där det finns bilder han kan koppla till orden.

    Skulle gärna få tips och hjälp hur jag kan göra lästräningen roligare och mer idéer om hur vi kan jobba. Appar, spel mm välkomnas gärna med.

    Sen undrar jag om fler föräldrar/vuxna som varit i samma situation och hur det gått för era barn/er? Har de/ni lärt sig/er läsa och kunnat följa med i skolan?

    Tacksam för alla tips och historier som är relaterade.

  • Svar på tråden Lära barn med autism att läsa, tips tack.
  • Mightmare

    Hur funkar det om det är tryckt text eller att skriva på dator? Autistiska brukar vara duktiga på datorer ofta och om det funkar så är det ju jättebra. Sedan att skriva för hand är något som försvinner mer och mer. 

  • Kerubmamman

    Hur gammal är han? Har han problem med uttal också? Det finns mängder med bra appar, ska se om jag hittar några länktips. Pappas appar och Skolappar har många bra tips iaf.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Zinken
    Mightmare skrev 2018-02-26 12:03:00 följande:

    Hur funkar det om det är tryckt text eller att skriva på dator? Autistiska brukar vara duktiga på datorer ofta och om det funkar så är det ju jättebra. Sedan att skriva för hand är något som försvinner mer och mer. 


    Var inne på detta ett tag själv men han verkar ha samma svårigheter med datorn som för hand tyvärr.
  • Zinken
    Kerubmamman skrev 2018-02-26 12:38:15 följande:

    Hur gammal är han? Har han problem med uttal också? Det finns mängder med bra appar, ska se om jag hittar några länktips. Pappas appar och Skolappar har många bra tips iaf.


    Han är 7 så han är ganska ny till läsandet, problemet ligger väl i att han hamnar långt efter jämnåriga i klassen och glappet växer i svenskan då han har svårare att lära sig det än övriga ämnen där han stadigt ligger strax efter eller jämnlikt, han har redan diverse extra träning och stöd i skolan i svenska. Uttal och ordförståelse är också en svårighet, han har dock gjort enorma framsteg på den punkten senaste åren genom att träna så jag hoppas nu att vi kan jobba i kapp läsandet med så han inte hamnar för långt efter.

    Tack för tipset om apparna, ska titta om jag hittar på några som kan hjälpa oss där.
  • pigglet

    Man kan absolut träna sig att läsa genom att skriva. Kallas "Att Skriva Sig Till Läsning" och är välkänt inom skolan. Så låt honom skriva i stället, om det är lättare!

  • Zinken
    pigglet skrev 2018-02-26 14:08:02 följande:

    Man kan absolut träna sig att läsa genom att skriva. Kallas "Att Skriva Sig Till Läsning" och är välkänt inom skolan. Så låt honom skriva i stället, om det är lättare!


    Åh tack, då ska vi göra det oftare så kanske det släpper lättare. Väldigt skönt att höra.
  • Ooops

    Jag jobbar med en elev som har autism och adhd. Han går nu i åk 5. Jag har tränat skriv och läsning med honom sen han började åk 2. Han har liknande svårigheter där han vänder ord och bokstäver samt läser det han tror ska stå, glömmer vissa bokstäver, kan inte uttala endel osv.

    Det tar tid, det får det göra, stressa inte och jämför inte. Vi började med att ljuda bokstäver, sen små ord tillsammans med bild, sen två ord tillsammans med bild. Korta meningar gärna med bild om det går. Varje moment tog väldigt lång tid.

    Läsningen släppte för honom vt åk 4. Nu läser han ok, inte alls i klass med jämnåriga, men han läser och kämpar på.

    Vi har även jobbat mkt med logoped, mkt träning på bokstavs ljud och hur de låter i olika ord.

    Jobbat mkt med ABC apparna, mkt bra. Stjärnsvenska är med bra. Ljudböcker och följa med i texten.

  • Zinken
    Ooops skrev 2018-02-27 08:11:08 följande:

    Jag jobbar med en elev som har autism och adhd. Han går nu i åk 5. Jag har tränat skriv och läsning med honom sen han började åk 2. Han har liknande svårigheter där han vänder ord och bokstäver samt läser det han tror ska stå, glömmer vissa bokstäver, kan inte uttala endel osv.

    Det tar tid, det får det göra, stressa inte och jämför inte. Vi började med att ljuda bokstäver, sen små ord tillsammans med bild, sen två ord tillsammans med bild. Korta meningar gärna med bild om det går. Varje moment tog väldigt lång tid.

    Läsningen släppte för honom vt åk 4. Nu läser han ok, inte alls i klass med jämnåriga, men han läser och kämpar på.

    Vi har även jobbat mkt med logoped, mkt träning på bokstavs ljud och hur de låter i olika ord.

    Jobbat mkt med ABC apparna, mkt bra. Stjärnsvenska är med bra. Ljudböcker och följa med i texten.


    Tack, skönt att höra att det får ta sin tid.
  • Zinken
    Kerubmamman skrev 2018-02-27 08:46:27 följande:

    Har ni haft någon logopedkontakt?


    Ja när han var yngre gick han en gång i veckan och tränade uttal mm men sen skrevs han över till hablitering och deras logoped, där har vi också gått regelbundet och tränat uttal, ordförståelse och ordförråd, nu har vi precis fått ett nytt team i och med hans skolålder så han har inte hunnit träffa den nya logopeden ännu.
  • nirakanna2

    Om det funkar bättre att lyssna tex på faktaböcker än läsa själv, så kan man ansöka om inlogg till Legimus genom biblioteket. Där finns mängder av böcker inlästa och nyare böcker finns både i ljud & bild, så man kan följa med i texten

  • Zinken
    nirakanna2 skrev 2018-02-28 16:29:39 följande:

    Om det funkar bättre att lyssna tex på faktaböcker än läsa själv, så kan man ansöka om inlogg till Legimus genom biblioteket. Där finns mängder av böcker inlästa och nyare böcker finns både i ljud & bild, så man kan följa med i texten


    Ok, tack för tipset
  • legomum

    Vissa barn tar längre tid på sig att knäcka läskoden.

    Kan rekommendera att läsa serietidningar han gillar. Med bilderna så får han ihop sammanhanget också.
    Samt att han kanske själv vill veta vad som händer.

    Har han något intresse? Låna böcker på biblioteket om ämnet (om ni inte har det hemma) Läs peka på ordet du läser (och självklart läs sakta)

    Traggla en bokstav i taget tex bokstaven b
    Om intresset är bilar så kanske bentley eller bmw kan associeras till bokstaven eller en bracchiosaurus om det är dinosaurier.
    Rita en bokstaven stort på papper och skriv ord som börjar på den bokstaven rita vad ni kommit på, färglägg.

    Det är lättare att lära sig genom intresse så koppla ihop bokstäver i intresset (mina har numer dinosaurier där jag hittar lärdomar genom förr var det insekter och tidigare än så bilar/fordon)

  • Zinken
    legomum skrev 2018-03-04 10:35:09 följande:

    Vissa barn tar längre tid på sig att knäcka läskoden.

    Kan rekommendera att läsa serietidningar han gillar. Med bilderna så får han ihop sammanhanget också.

    Samt att han kanske själv vill veta vad som händer.

    Har han något intresse? Låna böcker på biblioteket om ämnet (om ni inte har det hemma) Läs peka på ordet du läser (och självklart läs sakta)

    Traggla en bokstav i taget tex bokstaven b

    Om intresset är bilar så kanske bentley eller bmw kan associeras till bokstaven eller en bracchiosaurus om det är dinosaurier.

    Rita en bokstaven stort på papper och skriv ord som börjar på den bokstaven rita vad ni kommit på, färglägg.

    Det är lättare att lära sig genom intresse så koppla ihop bokstäver i intresset (mina har numer dinosaurier där jag hittar lärdomar genom förr var det insekter och tidigare än så bilar/fordon)


    Jättemånga bra idéer. Tack.
  • Fru Ve

    Du har redan fått många bra tips. Vill bara berätta om min son som nu är 10 år och som skall utredas för autism (skulle bli väldigt förvånad om han inte får den diagnosen). Han kunde hur som helst inte alls läsa då han började åk 1, kunde inte ens alla bokstäver. Vi tragglade väldigt mycket hela första skolåret och även andra skolåret utan att han kunde läsa speciellt bra. Men sen var det som att han bestämde sig för att lära sig. Han är extremt motivationsstyrd och när han bestämmer sig så funkar det, vill han inte så funkar ingenting. Så är det ju med många autistiska barn. Han började hur som helst bara läsa, först var det Kalle Anka + faktaböcker som han var intresserad av. Nu går han i åk 4 och är klassens snabbaste och bästa läsare. Han har gått om alla andra som kunde läsa innan skolan t.o.m. Han har fotografiskt minne så han behöver oftast bara läsa en text en gång sen kan han den. Så det kan gå trögt i början men ordna sig sen. Det gäller att hitta något de är intresserade av så går det bättre.

  • Zinken
    Fru Ve skrev 2018-03-04 21:34:38 följande:

    Du har redan fått många bra tips. Vill bara berätta om min son som nu är 10 år och som skall utredas för autism (skulle bli väldigt förvånad om han inte får den diagnosen). Han kunde hur som helst inte alls läsa då han började åk 1, kunde inte ens alla bokstäver. Vi tragglade väldigt mycket hela första skolåret och även andra skolåret utan att han kunde läsa speciellt bra. Men sen var det som att han bestämde sig för att lära sig. Han är extremt motivationsstyrd och när han bestämmer sig så funkar det, vill han inte så funkar ingenting. Så är det ju med många autistiska barn. Han började hur som helst bara läsa, först var det Kalle Anka + faktaböcker som han var intresserad av. Nu går han i åk 4 och är klassens snabbaste och bästa läsare. Han har gått om alla andra som kunde läsa innan skolan t.o.m. Han har fotografiskt minne så han behöver oftast bara läsa en text en gång sen kan han den. Så det kan gå trögt i början men ordna sig sen. Det gäller att hitta något de är intresserade av så går det bättre.


    Tack, skönt att höra att det kan lösa sig med tiden. Min son är liksom din rätt motivationsstyrd så ska som många har tipsat om hitta något han är mer intresserad av att läsa och träna med.
Svar på tråden Lära barn med autism att läsa, tips tack.