• Tom Araya

En fråga om könshår till er med utländsk bakgrund.

Trenden i att raka bort könshår kom mig veterligen tidigare i Latinamerika än i Europa.

Jag har hört talas om att det i vissa muslimska länder och även Indien länge varit en del av kulturen att hålla efter könshåret, ansa eller t.o.m. raka bort det, att det skulle vara någon slags syn på hygien som gör att det blivit ett spritt sätt.
    Man har ju också hört talas om en hygienprocedur hos muslimer i samband med toalettbesök, som skulle kunna ha ett samband med detta med könshår.

Istället för att dras med fördomar och rykten vill jag nu inhämta kunskap i detta från er som har utländsk bakgrund.

Du har kanske invandrat själv eller är barn till invandrade från Asien, Afrika, Mellanöstern, Sydeuropa eller Sydamerika...
    Hur gör du med ditt könshår och vad har du för erfarenhet från ditt eller dina föräldrars hemland eller känner till genom vänner från samma land om detta?

Berätta gärna även om vilka skäl du/ni har till att ansa eller raka bort könshår och hur mycket du tar bort.

Berätta gärna även om du är man eller kvinna, hur gammal du är och vilket land du kommer ifrån.
    Du kan i övrigt vara anonym.

• Svar på tråden En fråga om könshår till er med utländsk bakgrund.
  • Anonym (M)

Min sambo (28 år) har berättat om detta. Han är från Afghanistan och berättar att när de ska be i moskén under t.ex. ramadan så bör de raka bort allt kroppshår, alltså könshår, under armarna, gärna skägget osv. Han gör det inte själv, men det är så det ska vara enligt honom.

• Tom Araya
    Anonym (M) skrev 2018-02-26 19:02:09 följande:

Min sambo (28 år) har berättat om detta. Han är från Afghanistan och berättar att när de ska be i moskén under t.ex. ramadan så bör de raka bort allt kroppshår, alltså könshår, under armarna, gärna skägget osv. Han gör det inte själv, men det är så det ska vara enligt honom.

Tack för ditt intressanta svar.

Hoppas jag får fler svar.
  • Abegayle70

Jag är ju född i Sverige, men med andra rötter. Kan bara svara för mig själv (och i viss mån min fru)
    Jag började ganska tidigt med att ansa, inte för att jag har någon kraftig hårväxt, snarare tvärtom utan för att jag tyckte att det kändes bättre på något vis, sen tycker jag att det är sexigare, kanske jag blivit porrskadad Drömmer? Som tur är tycker min älskade samma sak, båda två tar även bort den lilla behåring som finns under armarna och på benen. (Det är både tillåtet och rekommenderat enligt judisk tradition)

Är du intresserad så finns det en rätt så bra förklaring (men lite lång) här:

http://neshamas.com/orthodox-woman-pubic-hair/

Ingen av oss är ju ortodox, men vissa tradidtioner hänger i

Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Tom Araya
    Abegayle70 skrev 2018-04-02 00:52:28 följande:

Jag är ju född i Sverige, men med andra rötter. Kan bara svara för mig själv (och i viss mån min fru)
    Jag började ganska tidigt med att ansa, inte för att jag har någon kraftig hårväxt, snarare tvärtom utan för att jag tyckte att det kändes bättre på något vis, sen tycker jag att det är sexigare, kanske jag blivit porrskadad Drömmer? Som tur är tycker min älskade samma sak, båda två tar även bort den lilla behåring som finns under armarna och på benen. (Det är både tillåtet och rekommenderat enligt judisk tradition)

Är du intresserad så finns det en rätt så bra förklaring (men lite lång) här:

http://neshamas.com/orthodox-woman-pubic-hair/

Ingen av oss är ju ortodox, men vissa tradidtioner hänger i

Tack för svar och info.
Svar på tråden En fråga om könshår till er med utländsk bakgrund.