• andgustav

    Beträffande självstyrande bilar

    Hej!
    Nu hoppas jag att våra naiva beslutsfattare tänker till ordentligt och lägger ner projektet självstyrande tekniken ska inte anpassa människorna och trafikolyckorna kommer inte att minska. Systemen är inte säkra och vi har massor av krokiga vägar som inte klarar detta. Det här går inte att jämföra med flyg och sjöfart. Efter att sett Vetenskapens Värld och besökt Klimatupplysnings site är det bara att konstatera att det här en farlig utveckling. Exempelvis vet vi att det förekommer cyberattacker varje dag och enligt en datatidning förekommer det attacker mot elektronik i bilar p g a att programvarorna inte är uppdaterade. Tycker absolut inte att staten ska ge några bidrag till detta vansinniga projekt. Eftersom jag är seglare använder vi fortfarande papperssjökort  och har GPS:n som ett komplement. Det var en familj som omkom för man litade för mycket på tekniken. Mitt förslag är att lägga ner detta projekt på självstyrande bilar och det är tekniken som ska anpassa sig till verksamheten inte tvärtom.

  • Svar på tråden Beträffande självstyrande bilar
  • Tecum
    Grande Rock skrev 2018-03-01 19:12:18 följande:
    Jag får inte ihop vad du säger. 
    Menar du att premien kommer bli högre än nu för att brand, stöld, skadegöreöse etc räknas in?
    Varför ska det bli dyrare för att biltillverkaren står för trafikförsäkringen?
    De kommer säkerligen kunna teckna god mängdrabatt hos försäkringsbolagen.
    De vill tjäna på affären och gardera sig med både livrem och hängslen för eventuella skadeståndskrav. Tänk dig scenariot att en självkörande Volvo kör in i en grupp skolbarn och dödar  ett antal. Du kan säkert föreställa dig vilka skadeståndskrav ett storföretag som Volvo kommer att drabbas av då, plus förluster i framtida försäljning. Det är såna saker som man vil ta höjd mot.
  • Grande Rock
    Tecum skrev 2018-03-01 19:32:17 följande:
    De vill tjäna på affären och gardera sig med både livrem och hängslen för eventuella skadeståndskrav. Tänk dig scenariot att en självkörande Volvo kör in i en grupp skolbarn och dödar  ett antal. Du kan säkert föreställa dig vilka skadeståndskrav ett storföretag som Volvo kommer att drabbas av då, plus förluster i framtida försäljning. Det är såna saker som man vil ta höjd mot.
    Vill de tjäna på affären måste de sälja bilar. Det gör de inte genom att inte lita på sina produkter.
    Att tro är att inte veta
  • TillFlorida

    Jag är övertygad om att vi kommer se autonoma bilar på nivå 3 eller 4 inom de närmaste åren. Om 10-15 år tror jag att det börjar bli standard. Det kommer att vara praktiskt om man kan skicka bilen för att lämna barnen på träning eller för att hämta från skolan.
    Autonoma bilar kommer att köra säkrare än vad mänskliga förare gör vilket kommer att rädda många liv i trafiken.

  • punktslash
    TillFlorida skrev 2018-03-01 19:50:47 följande:

    Jag är övertygad om att vi kommer se autonoma bilar på nivå 3 eller 4 inom de närmaste åren. Om 10-15 år tror jag att det börjar bli standard. Det kommer att vara praktiskt om man kan skicka bilen för att lämna barnen på träning eller för att hämta från skolan.
    Autonoma bilar kommer att köra säkrare än vad mänskliga förare gör vilket kommer att rädda många liv i trafiken.


    Självklart kommer självkörande bilar, frågan är bara när.

    Då kommer få äga egen bil. Finns ingen poäng med det då man bara klickar på mobilen så kommer en bil och plockar upp en. Man slipper dyra parkeringsplatser i stan.

    Troligen kommer många "prenumerera" på biltjänst. Man har avtal med en leverantör som sköter familjens transporter.
  • andgustav
    TillFlorida skrev 2018-03-01 19:50:47 följande:

    Jag är övertygad om att vi kommer se autonoma bilar på nivå 3 eller 4 inom de närmaste åren. Om 10-15 år tror jag att det börjar bli standard. Det kommer att vara praktiskt om man kan skicka bilen för att lämna barnen på träning eller för att hämta från skolan.
    Autonoma bilar kommer att köra säkrare än vad mänskliga förare gör vilket kommer att rädda många liv i trafiken.


    Säkerhet när det gäller kommunikation är mycket sårbar tror inte det håller för vi ser tecken på hur sårbar tekniken är. Tror att det här stannar på de s k utvecklingsavdelningarna och vi har alldeles för stor på tekniken. Efter Vetenskapens Värld har jag ingen tro på självstyrande i så fall är det som flyg och sjön någon måste ha kontroll. Volvo har ju förordat detta och jag tror inte gemene kommer att investera detta. Det här är bara ett önsketänkande för att bilindustrin ska överleva och vi har överetablering. Satsa på kollektivtrafiken och man blir inte imponerad när bilförsäljningen ökar. Våra politiker har varit alldeles för flata.
  • FDFMGA
    Tecum skrev 2018-03-01 13:18:14 följande:
    Precis det jag skrev, branschen måste ta ansvaret annars faller allt. Frågan är vad det kommer att kosta, riskpremier är sällan låga. Så de självkörande bilarna kommer kanske att straffa ut sig själva och bara bli en leksak för de rika.
    Det tror jag inte.

    Jag tvivlar på att så många kommer att köpa självkörande bilar, men att bilpooler kommer att stå för en allt större del av personbilarna och att det är där de självkörande bilarna kommer att få sin främsta nisch.

    Själv tycker jag att det är avkopplande att köra bil, så jag kommer att fortsätta att vara framstegsfientlig och envisas med att köra själv.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • TillFlorida
    FDFMGA skrev 2018-03-04 18:29:44 följande:
    Själv tycker jag att det är avkopplande att köra bil, så jag kommer att fortsätta att vara framstegsfientlig och envisas med att köra själv.
    Jag sitter i bilkö varje morgon och varje kväll. Jag skulle gärna ha en självkörande bil så att jag kunde göra något roligare istället.
    Innan mitt nuvarande jobb ägde jag inte ens en bil, men till mitt nuvarande jobb är det alldeles för långt för att cykla och det finns igen kollektivtrafik. 
  • FDFMGA
    TillFlorida skrev 2018-03-05 02:03:44 följande:
    Jag sitter i bilkö varje morgon och varje kväll. Jag skulle gärna ha en självkörande bil så att jag kunde göra något roligare istället.
    Innan mitt nuvarande jobb ägde jag inte ens en bil, men till mitt nuvarande jobb är det alldeles för långt för att cykla och det finns igen kollektivtrafik. 
    Ja, det förstår jag - med bilkörning som avkoppling syftade jag inte på bilköer.

    jag var tvungen att arbetspendla med bilen in till Stockholms city under ett antal år - och det var ingen höjdare. Det är inte så avkopplande när fotgängarna på trottoaren bredvid bilkön framstår som fartdårar.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Träskvatten

    Som seglare använder du bara papperssjökort???

    Vissa farleder ändras ständigt, något som korrigeras fort i GPS. Papperssjökort är , och betraktas av seriösa seglare, precis som de ska betraktas - en reserv man tar till om all elektronik havererat.

    Då du utgår från fel grundtes med fel förutsättningar faller hela resonemanget.

  • andgustav
    Träskvatten skrev 2018-03-05 09:22:06 följande:

    Som seglare använder du bara papperssjökort???

    Vissa farleder ändras ständigt, något som korrigeras fort i GPS. Papperssjökort är , och betraktas av seriösa seglare, precis som de ska betraktas - en reserv man tar till om all elektronik havererat.

    Då du utgår från fel grundtes med fel förutsättningar faller hela resonemanget.


    GPS och Papperssjökort. Ska man ut på längre sträckor kolla UFS (Underrättelse för Sjöfarande.) Finns på Sjöfartsverkets hemsida. 
  • Träskvatten
    andgustav skrev 2018-03-05 10:54:51 följande:
    GPS och Papperssjökort. Ska man ut på längre sträckor kolla UFS (Underrättelse för Sjöfarande.) Finns på Sjöfartsverkets hemsida. 
    Längre sträckor?
    Om det vore så väl. Det är framförallt de mindre farlederna som ständigt kan ändras och då är det mindre troligt att det handlar om längre sträckor.
  • andgustav
    Träskvatten skrev 2018-03-05 10:57:30 följande:
    Längre sträckor?
    Om det vore så väl. Det är framförallt de mindre farlederna som ständigt kan ändras och då är det mindre troligt att det handlar om längre sträckor.
    Hänvisar till UFS! Dessutom kan sjömärken flyttat på sig efter islossning. GPS och Ekolod bör man ständigt kolla.
Svar på tråden Beträffande självstyrande bilar