• alesig

8 månaderskontroll. Tok stressad!

Hej!

Jag har tvillingtjejer som är 9 månader men 7 månader i utvecklingen då de är prematurfödda. Slutet på mars ska vi på 8 månaderskontroll och jag känner mig jätte stressad. Vända sig på mage gjorde dom tidigt. Ena tjejen kan sitta själv utan stöd nån enstaka sekund sen tippar hon eller tar emot sig med händerna mot golvet. Den andra tjejen tippar direkt bakåt och jag upplever att hon är väldigt stel i ryggen då hon sitter på golvet. Hon tippar bakåt direkt och när jag försöker luta fram henne är hon jätte stel i ryggen och går knappt att rubba. Annars är hon väldigt smidig och mjuk i ryggen. Upplever att hon inte alls gillar att sitta då hon gärna hasa sig ner till liggläge eller blir arg. Tjejen som kan sitta nån enstaka sekund jollrar men inte den andra som tippar direkt. Hon har sina skrikljud. Hon gör tvärhöga skrik (hon är ej ledsen då) Ska man träna dom att sitta? Hur isåfall? Dom ålar sig inte framåt och visar inga större tendenser till de heller. Jag vet att barn är väldigt olika och att man inte ska jämföra med andra men i dagens samhälle är det väldigt svårt. Finns det något jag kan/ska göra eller ska jag bara vänta ut dom? Dom ligger mycket på golvet på ett täcke. De är sällan dom är på bara golvet. Jag försöker sitta med dom en stund varje dag och träna balansen men känns som lönlöst. Att stå upp när man håller ett stadigt grepp med händerna vid armhålorna älskar dom. Dom är väldigt stadig och stark i benen och älskar att stå upp med hjälp av oss.

• Svar på tråden 8 månaderskontroll. Tok stressad!
  • Ingrediensen

Du behöver inte vara stressad för kontrollen! Det är ju inte ett prov som ni måste klara utan enbart ett sätt för BVC att fånga upp eventuella problem tidigt. Bara för att man inte klarar punkterna i kontrollen betyder inte det att man måste göra något eller att det är fel. Dina flickor är dessutom prematura så ingen anledning till oro.

BVC kan säkert svara bättre på om du kan göra något för att hjälpa utvecklingen på traven men min erfarenhet är att barn utvecklas i den takt de gör och det är inget som direkt går att påverka.

• Anonym (K)

Barn är olika och du behöver inte oroa dig för kontrollen på BVC. Den här bilden tycker jag är bra att titta på vad gäller bebisars utveckling för den visar tydligt hur stor skillnad det kan vara mellan när bebisar lär sig olika saker.

• Anonym (Berit)

Snälla du, sluta stressa! Kontrollerna är ju inte en test av vad du som förälder tränat dem till! Skulle de visa sig ha behov av extra hjälp i någon form så kommer ni erbjudas det. Kanske bara i form av lite tips. Se det som rådgivning och inte något barnen eller du ska prestera. Kanske du snarare ska ta upp att du blir så stressad av detta så att BVC kan lugna dig i det i stället och hjälpa dig att få lite perspektiv, för det låter inte bra för varken dig eller barnen att du stressar upp dig såhär!

• Rhiandell

Stressa inte! Du ska absolut inte vara orolig. Om du får minsta vibbar av kritik från BVC så byt!

Tänk på att ha den korrigerade åldern i bakhuvudet till två års ålder.

Mina tvillingpojkar är också prematura (kom i vecka 30) och de kunde inte alls sitta vid åttamånaderskontrollen. Men vi har en jättebra BVC som absolut förstår att de är prematura. Vår BVC-sköterska har hela tiden sagt att om de är i fas med sin faktiska ålder är de roligt, men vi kan inte hålla det emot dem om de inte är det.

Är du med i några grupper på Facebook för tvillingar eller prematura? Jag har haft väldigt stor nytta av det. Det är skönt att kunna bolla med andra föräldrar i samma situation.

• Snuttis2

Oroa dig inte, det kommer gå bra! Men jag förstår dig har en son på 7 mån o man intresserar sig ju så klart hela tiden för hur han utvecklas .

Du skrev lite om sittandet men inte om de sitter i ex matstol? Annars hitta sätt att variera sittandet tänker jag, på golv, i matstol, babysitter osv!

Svar på tråden 8 månaderskontroll. Tok stressad!