8 månaderskontroll. Tok stressad!
Hej!
Jag har tvillingtjejer som är 9 månader men 7 månader i utvecklingen då de är prematurfödda. Slutet på mars ska vi på 8 månaderskontroll och jag känner mig jätte stressad. Vända sig på mage gjorde dom tidigt. Ena tjejen kan sitta själv utan stöd nån enstaka sekund sen tippar hon eller tar emot sig med händerna mot golvet. Den andra tjejen tippar direkt bakåt och jag upplever att hon är väldigt stel i ryggen då hon sitter på golvet. Hon tippar bakåt direkt och när jag försöker luta fram henne är hon jätte stel i ryggen och går knappt att rubba. Annars är hon väldigt smidig och mjuk i ryggen. Upplever att hon inte alls gillar att sitta då hon gärna hasa sig ner till liggläge eller blir arg. Tjejen som kan sitta nån enstaka sekund jollrar men inte den andra som tippar direkt. Hon har sina skrikljud. Hon gör tvärhöga skrik (hon är ej ledsen då) Ska man träna dom att sitta? Hur isåfall? Dom ålar sig inte framåt och visar inga större tendenser till de heller. Jag vet att barn är väldigt olika och att man inte ska jämföra med andra men i dagens samhälle är det väldigt svårt. Finns det något jag kan/ska göra eller ska jag bara vänta ut dom? Dom ligger mycket på golvet på ett täcke. De är sällan dom är på bara golvet. Jag försöker sitta med dom en stund varje dag och träna balansen men känns som lönlöst. Att stå upp när man håller ett stadigt grepp med händerna vid armhålorna älskar dom. Dom är väldigt stadig och stark i benen och älskar att stå upp med hjälp av oss.