• Vårdepp

Äldre hoppas bli gravid

Hoppas med denna tråd att någon kan hjälpa mig att räta ut några frågetecken. Jag är 43, vill skaffa trean med samma man som jag har de två första med. Hans spermier är bra, och mina hormonvärden är bra. AMH 1.2 och FSH 8.5. Min gynekolog upptäckte att jag hade en liten endometrioscysta, 2x2 cm, på ena äggstocken via vul. Jag gick till en annan gynekolog för en second opinion, men hon sa att hon inte kunde säga vad det var, och trodde att jag skulle kunna bli gravid ändå, eftersom jag har regelbunden äl. Andra gången jag var hos den första gynekologen rekommenderade hon mig att göra ivf i Riga med egna ägg och spermier, detta på grund av min ålder. Jag förstår bara inte hur ivf ska funka om det är min ålder det beror på. Vi har försökt i snart 7 månader. Nån som kan förklara varför ivf skulle funka bättre?

• Svar på tråden Äldre hoppas bli gravid
  • BuoBä

Vid ivf så sållar de bort de ägg som blir befruktade men som slutar dela sig nästan genast. Sen är det mycket annat som ska klaffa också för att man verkligen ska bli gravid såklart, men chansen blir något högre än "i sänghalmen" eftersom man a) vet med säkerhet att befruktning ägt rum och b) vet att embryot kommit igång och delat sig.

Svar på tråden Äldre hoppas bli gravid